Even de Accord voorstellen

In dit topic moet iedereen zichzelf even voorstellen. Dus wie ben je en wat voor Honda's heb je?
Gast

Even de Accord voorstellen

Bericht door Gast » wo nov 04, 2009 08:52

Hallo allemaal,

Mijn naam is Frans, woon in Zandvoort en heb zaterdag een 1980 Honda Accord gekocht met 1.6 CVCC motor van 80pk. 146.458km

Zondag meteen de trekhaak eraf gehaald en mist achterlicht verplaatst.

Heb gisteren hamarite ingekocht en ga dit weekend aan de slag ermee. Onderkant zit verbazend goed in de tectyl. Wel hier en daar een gaatje. Interieur ziet er nog super uit voor een auto van 30 jaar oud.

Ik ben op zoek naar wat informatie en eventuelle onderdelen en bijzonderheden bij onderhoud. Ik hoop dat hier Dames of Heren aanwezig zijn die me in de juiste richting kunnen wijzen.
Eerste vragen die al voorbij vliegen :lol: :
- MOET er gewone 10W-40 olie in de bak?
- Zit er verschil in remonderdelen tussen model 1979-1984?
- Passen Amerikaanse rem onderdelen van de 1.8?
- Olie lampje werkt niet :shock: hoe krijg ik het dashbord open voor het verwisselen van het lampje?

Ik zie dat ik nog geen foto's kan plaatsen. Even snel drie posts erbij maken dan maar ;-)

mvg
Frans

Gast

Bericht door Gast » wo nov 04, 2009 08:54

foto1

Gast

Bericht door Gast » wo nov 04, 2009 08:55

foto2

Gast

Bericht door Gast » wo nov 04, 2009 08:59

foto3

Gast

Bericht door Gast » wo nov 04, 2009 09:12

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

welkom

Bericht door andregc » wo nov 04, 2009 11:34

hallo Frans,

heel erg welkom op het forum en gefeliciteerd met je nette aankoop, wat een mooi karretje zeg, ziet er nog erg goed uit.

Hoe kom je er zo bij een eeste type accord aan te schaffen, waar komt deze honda liefde vandaan?

Over je vragen:
Ik heb er kroon olie 10 w 40 op syntetische basis in gedaan. Torsynth genaamd, daar rijden al mijn oldtimer honda's op. Verder is deze keuze niet op keiharde feiten gebaseerd, Kroon adviseerde deze olie voor deze auto's.

De overige vragen durf ik niet te beantwoorden, ik denk wel dat je remmen inderdaad hetzelfde zijn als in 1974, maar wacht hiervoor even op reactie van anderen.

Heel veel plezier ermee iig

groeten andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

woody
Berichten: 340
Lid geworden op: za sep 06, 2008 17:26
Locatie: zegveld

remmen accord

Bericht door woody » wo nov 04, 2009 18:52

beste frans

wat een toffe auto heb je als oud honda monteur ben ik maar wat jaloers

verwen en koester hem maar

er zijn er namelijk niet veel meer over

en welke er nog zijn is meestal niet meer betaalbaar voor jan modaal

trouwens er wordt momenteel door een lid een groene uitv aangeboden

deze is nog niet zo lang geleden compleet aangepakt

zou hem graag willen kopen maar ja dan kom ik thuis niet meer binnen

trouwens ik heb nog even voor je gekeken

en heb gezien dat de remdelen van een accord 1.6 sj type

van 1979 tm 12/1981 allemaal het zelfde is echter na prod 12/81 is alles

echter anders

en een 1.8 komt echter niet voor wel bij het latere type accord

maar dan is het complete remsysteem anders

o ja helaas gaat het systeem van mij gaat niet verder terug dan 1979

maar ik weet niet beter dan dat het 1e model accord vanaf 1979 bestaat

of hebben we hier te maken met een klassieke type fout van je



mvg woody

Gast

Re: remmen accord

Bericht door Gast » wo nov 04, 2009 22:15

Heren,

Hartelijk dank voor het vriendelijke welkom :D
andregc schreef:
Hoe kom je er zo bij een eeste type accord aan te schaffen, waar komt deze honda liefde vandaan?

Over je vragen:
Ik heb er kroon olie 10 w 40 op syntetische basis in gedaan. Torsynth genaamd, daar rijden al mijn oldtimer honda's op. Verder is deze keuze niet op keiharde feiten gebaseerd, Kroon adviseerde deze olie voor deze auto's.

De overige vragen durf ik niet te beantwoorden, ik denk wel dat je remmen inderdaad hetzelfde zijn als in 1974, maar wacht hiervoor even op reactie van anderen.

Heel veel plezier ermee iig

groeten andre
Beste Andre,

Mijn Honda passie zit ik al een tijdje mee opgezadeld. Kom zelf uit 1970 dus heb de eerste Honda auto's op straat zien verschijnen. In de straat om de hoek woonde iemand die een Prelude had. De kont van die auto viel steeds op om de een of andere reden. Mijn Honda was een Honda MB-5 brommer. Heb een aantal CRX-en (I, II, VTEC)gehad, Jazz, 1995 Accord en rijd al een paar jaar met een Accord Type-R. Zocht er een oldtimer bij en kwam de Accord tegen met een vraagprijs van 750,-. APK tot aug 2010.
Gekocht voor 650,- met een lekkend flexibel deel van de uitlaat. Remmen en koppeling zijn merkbaar 30 jaar oud, maar heeft ook een tijdje stil gestaan. Na een paar dagen rijden werkt alles steeds beter.
Net een beetje lekkage in de kofferbak tegen gekomen dus even alles losgehaald en kon onder het bakje de straat zien door een kier/gat. :lol:

Bedankt voor info aangaande de bak olie. Ik zal er 10W-40 ingooien. Wel heel raar dat er geen MTF3 in gaat. Maar ja het was een andere tijd zullen we maar zeggen. Ik kom geregelt bij Honda Maarschalk te Hillegom (vroeger Honda Koot). Mr.Koot en een oud collega Honda Dealer vertelde dit een keer. Klonk me heel raar in de oren.


woody schreef:beste frans

wat een toffe auto heb je als oud honda monteur ben ik maar wat jaloers

verwen en koester hem maar

er zijn er namelijk niet veel meer over

en welke er nog zijn is meestal niet meer betaalbaar voor jan modaal

trouwens er wordt momenteel door een lid een groene uitv aangeboden

deze is nog niet zo lang geleden compleet aangepakt

zou hem graag willen kopen maar ja dan kom ik thuis niet meer binnen

trouwens ik heb nog even voor je gekeken

en heb gezien dat de remdelen van een accord 1.6 sj type

van 1979 tm 12/1981 allemaal het zelfde is echter na prod 12/81 is alles

echter anders

en een 1.8 komt echter niet voor wel bij het latere type accord

maar dan is het complete remsysteem anders

o ja helaas gaat het systeem van mij gaat niet verder terug dan 1979

maar ik weet niet beter dan dat het 1e model accord vanaf 1979 bestaat

of hebben we hier te maken met een klassieke type fout van je



mvg woody
Beste Woody,

Ik heb de groene gevonden. Ziet er als een plaatje uit. Erg mooi gedaan. Er was een topic met hoe alles gedaan was maar helaas geen foto's meer online :(

Bedankt voor de info aangaande remmen. Van 1979 t/m 1981 is alles hetzelfde.

De vraag over de 1.8 was omdat deze in America verkocht is en daar makkelijker aan onderdelen te komen is. Ik zoek eerst wil in de UK indien nodig. Of is alles gewoon bij de Brezan te krijgen?

En yes het was een klassieke type fout, excuus.

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » wo nov 04, 2009 22:27

Welkom! Leuk, nog een Accord Sedan hier! Het blijven gewoon mooie goed rijdende auto's. Maar welke delen zoek je nog? Ik heb nog wel de nodige delen liggen voor je Accord, nieuw en origineel. Laat maar even weten!

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

Gast

Bericht door Gast » wo nov 04, 2009 23:29

Bedankt voor het aanbod, zeer vriendelijk!

Op dit moment is er weinig wat kapot is. Het linker achterlicht heeft een barst en lekt dus ook.

Heeft u ook Rem of uilaat delen?

De gaten in de body dicht maken en roest behandelen heeft nu even de prio.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar is het mogelijk de foto's te zien van de restauratie? Dan heb ik een idee welke punten extra aandacht moeten krijgen. Het hoe kan ook helpen; plamuur, matjes, epoxie, lassen, huilen.

Verder heb ik de grootste lol dagelijks met rijden :D

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » vr nov 06, 2009 21:29

Katana schreef:Bedankt voor het aanbod, zeer vriendelijk!

Op dit moment is er weinig wat kapot is. Het linker achterlicht heeft een barst en lekt dus ook.

Heeft u ook Rem of uilaat delen?

De gaten in de body dicht maken en roest behandelen heeft nu even de prio.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar is het mogelijk de foto's te zien van de restauratie? Dan heb ik een idee welke punten extra aandacht moeten krijgen. Het hoe kan ook helpen; plamuur, matjes, epoxie, lassen, huilen.

Verder heb ik de grootste lol dagelijks met rijden :D
De restauratie gaat langzaam, de neus ligt al een tijdje uit elkaar. Maar ik maak foto's! Bij de neus heb ik vooral problemen ontdekt aan de zijkanten van de parafan (onder de zijschermen, hier zit echt bijna geen lak op) en roest op de A-stijl. Onder de parafan zit ook een balk, of wacht, in mijn geval zat daar een balk. Ook flink verroest. Verder natuurlijk de dorpels, spatbordranden achter en achtertussenpaneel.

Voor de restauratie ga ik niet aan de slag met plamuur of matjes, maar ik ga aan de slag met zoveel mogelijk origineel plaatwerk en laswerk (laat ik trouwens doen). En verder de onontkoombare roest! Da's weer een gevalletje stralen. Maar er is nog wel genoeg aan te doen, helaas is er het afgelopen jaar weinig aan gebeurd vanwege schilderwerk aan het huis..... :(

Qua remdelen heb ik nog wel remschijven voor liggen en nog wel het nodige gebruikte remmateriaal. En verder nog genoeg ander spul!

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

Gast

Bericht door Gast » vr nov 06, 2009 21:59

Wauw, dat is geen half werk :shock:

Ik dacht zelf aan gaten lassen, maar dat is geen zaterdag middag klusje.

Zal dus epoxy worden denk ik. Het lekken moet eerst stoppen. Ik rijd er dagelijks mee namelijk

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » za nov 07, 2009 12:59

Tsja, er is een verschil tussen restaureren en op de weg houden. Ik doe het liever in 1 keer goed, dan ben je er zo lang mogelijk vanaf! Maar het kost ook wel wat meer!

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

arjan_de_jong

bakolie

Bericht door arjan_de_jong » za nov 07, 2009 20:21

pas op hoor ik zal even kijken naar de bakolie welk type er in gaat. staat volgens mij gewoon in de gebruikershandleiding die bij de auto zit.
mooie auto hebben we te koop he. als je wilt kan ik wel eens foto's sturen. en voor vragen kun je altijd bellen.
ik zou trouwens gaan lassen ipv epoxy.
epoxy is uitstel van executie.

Gast

Re: bakolie

Bericht door Gast » za nov 07, 2009 20:49

arjan_de_jong schreef:pas op hoor ik zal even kijken naar de bakolie welk type er in gaat. staat volgens mij gewoon in de gebruikershandleiding die bij de auto zit.
mooie auto hebben we te koop he. als je wilt kan ik wel eens foto's sturen. en voor vragen kun je altijd bellen.
ik zou trouwens gaan lassen ipv epoxy.
epoxy is uitstel van executie.
Uw SJ ziet er strak uit 8)

In het boekje heb ik iets gevonden: 5W-30 of 10W-40 SAE olie.

Bedankt voor het aanbod! Heeft u ook lekkage in de kofferbak gehad?

Plaats reactie