Onze 2002 Honda Jazz

Is denk ik wel duidelijk he?
Plaats reactie
cabrio_rob
Berichten: 27
Lid geworden op: za apr 08, 2023 21:36
Locatie: Heerlen

Onze 2002 Honda Jazz

Bericht door cabrio_rob » ma apr 17, 2023 09:24

Hier ga ik onze belevenissen en modificaties aan onze Jazz bijhouden.

Allereerst wat ik bij een nieuwe auto nakijk, is de remmerij. Deze is bij de Jazz in orde. De achterremschoenen zijn bijna nieuw, 1 wielremcilinder lekt een beetje, dus daar zal ik nog een nieuwe monteren. De voorzijde is ook in orde, remzuigers en geleidepennen zijn gangbaar, dus daar ben ik tevreden over.

Dan de wielkasten. Om roest te voorkomen heb ik ze grondig schoongemaakt. Wat een modder komt daar uit, als dat waarschijnlijk nog nooit is gereinigd.

Afbeelding

Daarna de motorruimte gereinigd.

Afbeelding

Afbeelding

Het "Jazz" logo begon los te laten, dus maar verwijderd.

Afbeelding

En een cleane achterklep.

Afbeelding

Geweldig, die magic seats, vlakke laadvloer als de achterbank is afgeklapt.

Afbeelding

De knoppen op de afstandsbediening waren ook versleten, dus bij Ali een vervanger besteld.

Afbeelding

Ik heb nog een setje lichtmetaal liggen, ook 14 inch, net als staal. Op beide moeten nieuwe banden, dus wat zal het worden? Lichtmetaal of staal met wieldop?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door cabrio_rob op zo jun 18, 2023 11:19, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CIVIC GT 1985
Berichten: 1750
Lid geworden op: vr mei 08, 2009 21:43
Locatie: Amsterdam

Re: Onze 2002 Honda Jazz

Bericht door CIVIC GT 1985 » ma apr 17, 2023 17:15

Goed bezig, een Jazz die verwend wordt.

Ik zou er een set lichtmetaal onder zetten.

Gr. Remco
HONDA CIVIC 1.5i GT 1985 GREEK WHITE
HONDA HR-V 1.6i 4WD 5D CVT SPORTSPACK 2004 COSMIC GRAY
TOYOTA COROLLA HYBRID 1.8 TAXI AUT 2020 ZILVER

Hans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do nov 09, 2006 16:41
Locatie: Wagenborgen

Re: Onze 2002 Honda Jazz

Bericht door Hans » vr apr 21, 2023 08:34

Ik ook.
Honda Accord 2.4i Type S Aut 2010
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977

cabrio_rob
Berichten: 27
Lid geworden op: za apr 08, 2023 21:36
Locatie: Heerlen

Onze 2002 Honda Jazz, updates !

Bericht door cabrio_rob » vr apr 21, 2023 20:08

Het zijn inderdaad de lichtmetalen velgen geworden. De banden zijn nog goed voor een seizoen dus hier rijden we even mee door. Ik wil ook nog de originele stalen velgen zilver spuiten en kijken hoe dat uit ziet, dus zonder wieldoppen. Die komen sowieso niet meer terug op de wagen.

Afbeelding

Afgelopen week heb ik niet stilgezeten, ondanks een week vakantie.

We wonen in de grensregio en gaan vaak naar Duitsland voor boodschappen en tankbeurten, dus een Grüne Plakette (milieusticker) was wel een vereiste:

Afbeelding

Dan was de achterruitensproeier defect. Daar kwam geen sap meer uit. Bij Ali een nieuw pompje besteld en zoals het hoort bij Ali is dat geen plug and play. De ingang van het pompje was te groot, dus daar wat afgevijld. Daardoor was de nieuwe pakking niet meer bruikbaar, dus heb ik de oude gebruikt.
Het lekt in ieder geval niet en er komt weer een krachtige straal uit de achterste sproeier.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de modderkuip rechtsvoor er uit moest voor het pompje, zag ik een los kabeltje bungelen. En ernaast een losse stekker op een leiding.

Afbeelding

Dit blijkt de druksensor van het airco systeem te zijn. En de airco doet het niet. De sensor Ohms gemeten en hij bleek bekrachtigd, dus 0 Ohm. Dat betekent dat er druk op het systeem staat. Nieuw kabeltje op de sensor gestoken en gesoldeerd aan het andere einde. En de airco werkt weer !
Het lijkt er op dat die kabel in de stekker ooit los is getrokken (moedwillig of per ongeluk ? ).

Afbeelding

Het laatste wat ik heb aangepakt is de lekkage in de kofferbak. Iemand heeft in het verleden 2 gaten geboord in de bak waar het reserve wiel ligt, maar dat is natuurlijk geen oplossing. Op internet lees ik dit zelfs als oplossing voor het probleem, maar dat is niet de manier hoe ik het aanpak.
Ook staat beschreven dat in de dakrail de kit gaat barsten, dus dat heb ik eend grondig bekeken. En inderdaad, er zitten barsten in die kit.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze heb ik aan beide kanten dicht gekit en ik hoop dat dit de oplossing is. Mocht dit niet het geval zijn, zal ik de tip van Marko (minimonster) ter harte nemen en de rubber van de achterklep in de kit zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het voor nu. Binnenkort komt nog een complete ruitenwisser plus -arm binnen voor op de achterklep. Deze is namelijk erg gammel.

cabrio_rob
Berichten: 27
Lid geworden op: za apr 08, 2023 21:36
Locatie: Heerlen

Onze 2002 Honda Jazz, ABS storing !

Bericht door cabrio_rob » za apr 29, 2023 16:29

Het lijkt wel of "defecte" dashboardlampjes mij achtervolgen. Had ik met de Alto het debacle dat er in de tellerklok was geknoeid met het motormanagement en airbag lampje (die waren er uit gehaald bij aankoop en de printplaat was mee geknoeid, vertrouwde ik het bij de Jazz weer niet. Bij aankoop van de Jazz had ik nog zo goed opgelet op het motormanagement en airbag lampje en zelfs de foutcodes nog uitgelezen ter plekke. Geen foutcodes en alle lampjes werkten . Zo leek het. Afgelopen week goed het instructieboekje nagelezen en ja hoor, er gaat geen ABS lampje aan als de wagen op kontakt wordt gezet. En dat moet wel aldus het boekje. GVD!@#$%^&. Er waren toch geen foutcodes te zien.....?


Wat blijkt, het OBD uitlees apparaatje wat ik heb leest die modules (ABS, airbag) niet uit, alleen de ECU van de motor. Waarom brandt dat ABS lampje dan niet? De tellerklok heb ik gedemonteerd en wat blijkt? De vorige eigenaar of verkoper heeft een druppel zwarte siliconenkit laten lopen over het ABS ledje, dus dat was niet te zien. Ik heb het ledje voorzichtig schoongemaakt en de kit verwijderd en ja hoor, het lampje brandt gewoon, dus ook als ik rijd. Wat betekent dat er iets mis is in het ABS circuit (pomp, sensors ?) Ik zal het binnenkort eens gaan onderzoeken en toch maar een diagnose laten doen welke foutcode is opgetreden in het ABS systeem.

Oh ja, de lekkage in de kofferbak van de Jazz lijkt opgelost. Het is al meer dan een week droog daar. Gelukkig....

cabrio_rob
Berichten: 27
Lid geworden op: za apr 08, 2023 21:36
Locatie: Heerlen

Onze 2002 Honda Jazz, ABS storing. Opgelost !

Bericht door cabrio_rob » zo apr 30, 2023 18:36

Zondagmiddag, mooi weer, dus tijd om een middagje te troubleshooten aan de ABS. Begonnen met meten op de stekker van de ABS computer. Alle signalen voldoen aan de voorwaarde, de 4 sensoren meten een weerstand en de 3 12V voedingsspanningen komen binnen . De massa's zijn OK, dus blijft niets anders over dan de ABS computer, die aan de zijkant van het pomphuis zit gemonteerd. Of de pomp zelf. Die zit aan de andere kant.


De computer bedient 8 solenoids en de pomp. En uit ervaring weet ik dat hier wel eens slechte contacten in soldeerverbindingen kunnen voorkomen. Dus op de print van de computer van alles doorgesoldeerd. Baat het niet, dan schaad het niet, is mijn motto dan. En het systeem is toch stuk.


Afbeelding


De andere zijde van de computer ziet er goed uit; op de connector zitten geen roestspoortjes, dus daar ga ik effe van uit dat hier niets aan gedaan hoeft te worden.


Afbeelding


Als laatste heb ik de pomp willen laten draaien met een losse voeding. 12 Volt er op met maximaal 1 A. maar die wilde niet draaien. Dan maar rechtstreeks op de accu aansluiten. Dat hielp, langzaam kwam die op gang en haalde zo te horen na enkele tellen hortend en stotend z'n maximaal toerental. Nog een aantal keer de pomp gestopt en weer gestart en dat ging alweer een stuk soepeler. Waarschijnlijk heeft de pomp vast gezeten en krijgt de elektronica hem niet meer gestart. Op de foto zie je de aansluitingen van de pomp, die dus aan de andere zijde zit.


Afbeelding


Kap op computer gekit. Alles weer in elkaar geschroefd. En de auto gestart. Verdorie, het ABS lampje brandt nog steeds. Maar ik had ergens gelezen dat je enkele meters moet rijden na zo'n ingreep. En dus een proefritje gemaakt waarna het lampje uitging na enkele 10-tallen meters. En uit blijft tijdens het rijden. Gelijk in een rustig straatje een noodstop gemaakt, en ja, de ABS werkt.


Nu gaat het lampje aan als ik de wagen op contact zet en gaat enkele seconden later uit, zoals het hoort.

Ik kan me voorstellen dat het een tijdelijke oplossing is; ik weet immers niet waarom de pomp vastzat. Maar het kan ook zo zijn dat ik een slechte soldeerverbinding gecorrigeerd heb en daardoor het probleem voorgoed opgelost is. De tijd zal het leren, anders wordt het toch een andere ABS pomp compleet.

minimonster
Site Admin
Berichten: 2201
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Onze 2002 Honda Jazz, ABS storing. Opgelost !

Bericht door minimonster » zo apr 30, 2023 19:58

Goede info! Dank voor de research :woow:

Het zal mij niets verbazen dat oude remvloeistof met wat water en dan lang stil staan er voor zorgt dat de pomp vast is gaan zitten.

Alles goed doorblazen en frisse remolie zou best een lange termijn oplossing kunnen zijn!
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

cabrio_rob
Berichten: 27
Lid geworden op: za apr 08, 2023 21:36
Locatie: Heerlen

Onze 2002 Honda Jazz, ABS storing. Bijna opgelost !

Bericht door cabrio_rob » za mei 27, 2023 21:01

Dank je; de remvloeistof moet inderdaad eens worden vervangen.

Hoe zit het nu met de ABS? Het lampje is een kleine 2 weken uit gebleven en ging toen weer branden. Daar had ik natuurlijk rekening mee gehouden en ik was dan ook niet verrast.
Ik heb een universele garage bezocht en heb voor wat euro's de foutcodes van de ABS computer laten uitlezen, aangezien mijn eigen tooltje dat niet kan. Ik wilde zeker weten of het de pomp+computer was of 1 van de 4 sensoren. En inderdaad, foutcodes 51-1 en 61-1 kwamen naar voren. Problemen met de ABS pomp dus. Ondertussen heb ik wat YouTube videootjes zitten kijken en ik werd geïnspireerd door deze :

https://www.youtube.com/watch?v=IKi5O3ZlSu4

Dus heb ik de pomp van het ABS blok afgeschroefd.

Afbeelding

Daarna aangesloten op m'n losse power supply. De motor ging niet draaien en zat redelijk vast als ik aan de as draaide, zoals verwacht.

Afbeelding

De motor opengemaakt en daar kwam wat rotzooi uit.

Afbeelding

Afbeelding

De rotor en de binnenkant van de motor heb ik gereinigd. Het gedeelte waar de koolborstels over draaien met een wattenstaaf schoongemaakt. En wat bleek, de koolborstels zijn bijna versleten. Nou ja dat mag dan wel na 21 jaar en 275000 kilometers.

Afbeelding

De motor weer in elkaar gezet en aangesloten op de power supply. En hij begon gelijk soepel te draaien. 5 Volt was voldoende om 'm op gang te brengen.

Ik heb de maat van de koolborstels opgemeten en ga op zoek naar een nieuw setje. Wat ik tot nu toe vind op internet, past niet helemaal en zal op maat geslepen moeten worden. Het ABS lampje is in ieder geval weer uit....

Wordt zeker vervolgd.

cabrio_rob
Berichten: 27
Lid geworden op: za apr 08, 2023 21:36
Locatie: Heerlen

Onze 2002 Honda Jazz.

Bericht door cabrio_rob » zo jun 18, 2023 11:18

Het ABS lampje is inmiddels 3 weken uit en ik heb het systeem al een keer nodig gehad tijdens een noodstop, anders had een van links komende "thuisbezorgd" scooterrijder de zijkant van de Jazz geraakt. Dat is alle moeite dus waard geweest.

Verder met de Jazz. Ik wilde een nieuwe nummerplaathouder op de voorbumper zetten en haalde deze van de wagen af. Bleek het frame waar beide radiateurs in zitten, los te wiebelen in de carrosserie. Zo te zien heeft de wagen eerder een aanrijding gehad , zijn de puntlassen van het frame gebroken en is dit knullig opgelost met wat zelftappertjes. Dit natuurlijk netjes opgelost door het goed te monteren met M8 bouten. Dan zit dat ook weer vast en rammelt het geheel niet meer.

Foto's:

Het frame wat los zat
Afbeelding

De prut oplossing met zelftappers
Afbeelding

Zelf maar vast gezet met M8 bouten
Afbeelding

En de bumper weer gemonteerd met een nette kentekenplaathouder en wat metalen gaas in het gedeelte onder de nummerplaat, want daar zit verder geen bescherming voor de radiators.
Afbeelding

minimonster
Site Admin
Berichten: 2201
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Onze 2002 Honda Jazz

Bericht door minimonster » ma jun 19, 2023 19:03

Goed bezig! :woow:
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

DAFKE
Berichten: 809
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: Onze 2002 Honda Jazz

Bericht door DAFKE » ma jun 19, 2023 20:04

Hij is al veel bekomen inderdaad

Grt Roland.

cabrio_rob
Berichten: 27
Lid geworden op: za apr 08, 2023 21:36
Locatie: Heerlen

Re: Onze 2002 Honda Jazz

Bericht door cabrio_rob » za jul 15, 2023 18:09

Dank !

De koolborstels voor de ABS pomp zijn inmiddels binnen, maar het lampje is niet meer gaan branden, dus daar doe ik even niets aan. Het reinigen van de pomp is tot nu toe voldoende.

Ondertussen verder met de Jazz. Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met een grote beurt er aan. Wat heb ik allemaal vervangen:
- Motorolie
- Oliefilter
- Interieurfilter
- Brandstoffilter
- Luchtfilter
- Remvloeistof
- Wielremcilinder rechtsachter
- Koelvloeistof
- 8 Bougies
- EGR klep gereinigd
- Multiriem
- Geleiderol
- Injectorreiniger toegevoegd aan een volle tank benzine
- 3 Ruitenwissers
- CVT olie

Ik ben nog van plan de kleppen te stellen, maar ik moet me nog gaan inlezen en youtube videootjes bekijken hoe dat moet. Het inlaatspruitstuk moet er namelijk helemaal van af.

Waar ik nu mee verder ga, is de buitenkant. Ik ga de lak eerst kleien, polijsten en daarna een waslaag er over heen. Ben benieuwd of de krassen er mee weggaan.

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: Onze 2002 Honda Jazz

Bericht door mielko » wo sep 27, 2023 21:58

Top info allemaal !!
Hier kan iedereen wat mee!

Mijn crx heeft ook abs kuren,maar ik ga hier ook mee aan de gang :woow: :woow:
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

cabrio_rob
Berichten: 27
Lid geworden op: za apr 08, 2023 21:36
Locatie: Heerlen

Onze 2002 Honda Jazz

Bericht door cabrio_rob » do okt 12, 2023 14:51

Verder met het verhaal.

De lak van de spiegels van de Jazz had losgelaten. Schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn, dus heb ik ze opnieuw gespoten. Het is alleen de voet van de spiegel, waar de lak loslaat.

Afbeelding

En we hebben hem voorzien van zijwindschermen, handig om met een open raam te rijden als het regent.

Afbeelding

Verder heeft die 4 nieuwe all-season banden gekregen en voor de jaarlijkse APK is die geslaagd, zonder opmerkingen.
Inmiddels staat de teller op ruim 281.000 km, dus al 8000 km ermee gereden. En het ABS lampje blijft uit tijdens het rijden. Zonder nieuwe koolborstels welteverstaan.

minimonster
Site Admin
Berichten: 2201
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Onze 2002 Honda Jazz

Bericht door minimonster » vr okt 13, 2023 09:50

Ziet er snel beter uit, met nieuw lak op die spiegel voetjes :woow:
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Plaats reactie