Onze 1979 Lancer
Geplaatst: za dec 12, 2020 11:36
Toen de civic eenmaal goed reed, bleek tot mijn én haar verbazing mijn vriendin het rijden in de civic heel leuk te vinden, en ze heeft zelf ook een oldtimer gekocht.
Een 1.2 mitsubishi lancer sedan uit 1979.
Wat ik wel grappig vind, dat er heel veel dingen overeenkomen met de civic, maar ook dingen totaal anders zijn.
Beide zijn,
-Ongeveer even oud
-Blauw
-1.2 viercilinder
-japans
Maar ook weer helemaal verschillend.
-de lancer is achterwielaangedreven
-de techniek lijkt antiek vergeleken met de civic. Bladveren, alles direct (schakelen, gas), nergens kabeltjes ofzo.
-het starten voelt als een moderne auto. Hij slaat altijd meteen aan
-stationair hoor je de motor niet eens draaien.
Helaas is dit tot nu toe niet echt een succesvolle aankoop geweest. De weg naar huis al, was een drama. De motor raakte continu oververhit op de meest rare manier. Hij leek éérst het koelwater eruit te gooien, en daarna (uiteraard) meteen te oververhitten.
Verder rijd hij nogal bokkig weg in zn één, en heeft hij echt een nare tik in de motor.
Het oververhitten heb ik denk ik wel gevonden. De thermostaat bypass, heeft een stukje slang, die ooit lek was. Een vorige eigenaar heeft er duidelijk verschillende antilek middeltjes in gedaan (om een 4cm scheur in een slang te dichtten). En deze middeltjes hadden de bypass volledig dicht gemaakt, en ook een paar kanalen in de motor.
Ik verwacht/hoop dat het tikken komt doordat een of twee van de klepsteel dingetjes plakken, die ga ik nu vervangen, en daarom is de kop eraf, want ik vertrouw de koppakking ook niet helemaal meer.
Helaas zijn onderdelen voor deze auto, echt totaal niet te vinden, dus dat is wel een extra uitdaging.
Een 1.2 mitsubishi lancer sedan uit 1979.
Wat ik wel grappig vind, dat er heel veel dingen overeenkomen met de civic, maar ook dingen totaal anders zijn.
Beide zijn,
-Ongeveer even oud
-Blauw
-1.2 viercilinder
-japans
Maar ook weer helemaal verschillend.
-de lancer is achterwielaangedreven
-de techniek lijkt antiek vergeleken met de civic. Bladveren, alles direct (schakelen, gas), nergens kabeltjes ofzo.
-het starten voelt als een moderne auto. Hij slaat altijd meteen aan
-stationair hoor je de motor niet eens draaien.
Helaas is dit tot nu toe niet echt een succesvolle aankoop geweest. De weg naar huis al, was een drama. De motor raakte continu oververhit op de meest rare manier. Hij leek éérst het koelwater eruit te gooien, en daarna (uiteraard) meteen te oververhitten.
Verder rijd hij nogal bokkig weg in zn één, en heeft hij echt een nare tik in de motor.
Het oververhitten heb ik denk ik wel gevonden. De thermostaat bypass, heeft een stukje slang, die ooit lek was. Een vorige eigenaar heeft er duidelijk verschillende antilek middeltjes in gedaan (om een 4cm scheur in een slang te dichtten). En deze middeltjes hadden de bypass volledig dicht gemaakt, en ook een paar kanalen in de motor.
Ik verwacht/hoop dat het tikken komt doordat een of twee van de klepsteel dingetjes plakken, die ga ik nu vervangen, en daarom is de kop eraf, want ik vertrouw de koppakking ook niet helemaal meer.
Helaas zijn onderdelen voor deze auto, echt totaal niet te vinden, dus dat is wel een extra uitdaging.