Prelude SN

In dit topic moet iedereen zichzelf even voorstellen. Dus wie ben je en wat voor Honda's heb je?
SebastiaN

Prelude SN

Bericht door SebastiaN » di mar 15, 2016 09:41

Beste Honda Vrienden :)

Mijn naam is Sebastian, ben 24 jaar en woon in het mooie Breda. Onlangs heb ik mijzelf een Honda Prelude SN uit 82' gekocht van de eerste eigenaar. Normaliter zou je denken: nou, dan is dat een goed onderhouden wagen. Helaas, is niet zo.

Het is echt een project auto en dat vind ik niet erg :) Er is al die jaren heftig in gerookt en de buitenkant ziet er ook niet meer uit, zeer veel roest op de auto. Geen idee of de auto 339000 km heeft gereden of 139000 sinds de vorige eigenaar is overleden en de auto daardoor bij mij is terecht gekomen. Het boekje wat er bij zat is ook nooit iets bijgehouden.

Aan de waterpomp en oliefilter te zien is de distributie en olie (grote beurt denk?) pas vervangen. Hij start en rijdt goed. Het is overigens een Hondamatic met overdrive.

Ik heb thuis ook nog een Zundapp Sprinter uit 82 staan en een Garelli Gran Turismo uit 72 waar ik aan sleutel/hobby.

Er zijn alleen nog wel een paar puntjes aan de Honda die ik op korte termijn wil gaan aanpakken. Ook heb ik wat vragen over een aantal dingen die ik heb geconstateerd.

- Remmen gaat heel traag, is dit normaal voor techniek uit die tijd of is er iets mis met de hoofd en/of hulpremcilinders? (remolie is wel op pijl)
- Deze wagens hadden geen stuurbekrachtiging toch? Zo wel, dan doet die van mij het niet.
- De radio verspringt constant van toonhoogte en kan een zender nooit op Stereo houden. Ook komen er steeds op 1 frequentie meerdere zenders door? Radio of antenne kapot?
- De toerenteller doet het heel traag. Soms lijkt het dat als het blok warmer wordt, dat de toerenteller het beter gaat doen. Maar over het algemeen doet hij het traag.
- Het hemeltje krijgt ik niet schoon. Het interieur is erg aangeslagen met nicotine. De deurstijlen gingen zeer makkelijk schoon. De zonneflappen en hemeltje, schuifscherm van dakraam gaan bijna niet schoon. Heb vanalles geprobeerd (chloor, allesreiniger, schuurmiddel met schuurspons). Iemand suggesties hiervoor? Of heeft iemand een fatsoenlijk hemeltje voor en fatsoenlijke prijs?
- Het gevarenlichtknopje is afgebroken, heeft iemand deze knop te koop?
- De achterruit verwarming is van de min kabel de aansluiting van de ruit gekomen, iemand enig idee hoe ik dit kan fixen?

Het is een hele hoop zien jullie wel :P Maar vind het wel leuk om er aan te werken dus dat scheelt een hoop :)
Jullie zijn vast benieuwd, of niet, naar hoe hij er uit ziet. Op dit moment zit ik op mn werk dus plaats ik later foto's.

Groetjes,

SebastiaN

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Prelude SN

Bericht door minimonster » di mar 15, 2016 09:54

Hoi SebastiaaN,

Welkom op ons forum!. Leuk een prelude, hou hem op de weg!... Een hoop liefde kunnen ze wel gebruiken. En als het project alleen bestaat uit een andere radio, een sopje en een druppeltje olie in de toerenteller ...


Post 'ns een paar foto's van je project!


Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

SebastiaN

Re: Prelude SN

Bericht door SebastiaN » di mar 15, 2016 09:57

Hallo, bedankt! :)

Ik ben zeker van plan hem op de weg te houden.

En druppeltje olie in de toerenteller? Klinkt alsof je er meer van weet, vertel! Haha :P

Maar foto's moet ik thuis even maken en uploaden. De roest is best wel ernstig :( Maar dat komt ook wel weer goed. Foto's volgen !

Hans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do nov 09, 2006 16:41
Locatie: Wagenborgen

Re: Prelude SN

Bericht door Hans » di mar 15, 2016 11:10

Welkom Sebastian en natuurlijk retegaaf dat je op jouw jonge leefijd al voor oud materiaal kiest. Best wel bijzonder.
25 jaar geleden kocht ik ook een SN uit 1980 vol met roest en heb die toen helemaal gestript, strak gemaakt en gespoten. Was een prachtwagen. Reken maar uit hoe snel dat die dingen toen roestten.

Afbeelding

Er zijn SN's met en zonder stuurbekrachtiging als ik me niet vergis. Voor de rest van je problemen is ook vast wel een oplossing.
Als je de Prelude weer netjes wil maken moet je grondig te werk gaan, even snel snel werkt niet.
Voor het schoonmaken van je hemeltje al Dasty of ammoniaoplossing gebruikt?

In ieder geval veel succes, ze zijn het waard. :woow:
Honda Accord 2.4i Type S Aut 2010
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: Prelude SN

Bericht door mielko » di mar 15, 2016 11:36

Gaaf,mooie auto,doe je best om hem zo goed mogelijk op de weg te houden!!
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

DAFKE
Berichten: 810
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: Prelude SN

Bericht door DAFKE » di mar 15, 2016 17:55

Hoi Sebastian.

Ik heb heel veel nicotineaanslag van mijn hemeltje en zonnekleppen weg gekregen met Valma interiorcleaner, het is schuim.

Grt. Roland.

SebastiaN

Re: Prelude SN

Bericht door SebastiaN » wo mar 16, 2016 13:33

Bedankt voor de reacties!

Ik zal eens kijken naar dat Valma, zag dat ze het bij de Praxis hadden in ieder geval. Speciaal gemaakt voor nicotineaanslag etc. op kunststof, leer en textiel. Klinkt goed.

Ben ook al begonnen aan roest wegwerken, voelt wel fijn. Ik rijd er ook gewoon dagelijks mee rond en om dan van die smerige roestplekken te hebben vind ik persoonlijke totaal niet lekker rijden.

Hier ff een snel kiekje:
Afbeelding

En het verschil na het poetsen van een plastic kapje, de aanslag was/is vrij ernstig:
Afbeelding

Chris1144
Berichten: 175
Lid geworden op: wo feb 24, 2016 22:56
Locatie: Almelo

Re: Prelude SN

Bericht door Chris1144 » wo mar 16, 2016 17:28

Zo dan die panelen waren echt geel :shock: Mooi dat het nog een beetje schoon wil worden :woow:
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

DAFKE
Berichten: 810
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: Prelude SN

Bericht door DAFKE » wo mar 16, 2016 20:30

Mooi. De kappen zijn veel bekomen. Stond deze prelude in de
omgeving Breda?

Grt. Roland.

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Re: Prelude SN

Bericht door andregc » wo mar 16, 2016 22:26

Hallo Sebastian,

leuk dat je je aanmeldt, ik had een veel langere reactie getikt gisteren, maar toen crashte het internet :evil:

Veel dingen die je beschrijft zijn zeker op te lossen en zeer bevredigend, kijk naar dat prachtige schone kapje, wat een verschil, daar word je gelijk blij van.

veel plezier ermee.
groeten André
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

SebastiaN

Re: Prelude SN

Bericht door SebastiaN » do mar 17, 2016 08:53

Chris1144 schreef:Zo dan die panelen waren echt geel :shock: Mooi dat het nog een beetje schoon wil worden :woow:
Haha ja dat was wel een super gevoel. Maar het plafond is nog erger :( En dat komt er niet/moeilijk schoon.
DAFKE schreef:Mooi. De kappen zijn veel bekomen. Stond deze prelude in de
omgeving Breda?

Grt. Roland.
Nee deze stond in Amsterdam Noord. Ik woon zelf in Breda.
andregc schreef:Hallo Sebastian,

leuk dat je je aanmeldt, ik had een veel langere reactie getikt gisteren, maar toen crashte het internet :evil:

Veel dingen die je beschrijft zijn zeker op te lossen en zeer bevredigend, kijk naar dat prachtige schone kapje, wat een verschil, daar word je gelijk blij van.

veel plezier ermee.
groeten André
Haha, dat is klote. Stomme computers altijd. Maar ja, ik hoop dat het allemaal op te lossen is. Vooral dat van de toerenteller vind ik vervelend. Dat zit zo enorm in het zicht als je er in rijd dus daar wordt je constant aan herinnert. Wellicht dat ik het cluster er uit kan halen en dat het dan gesmeerd kan worden? Zoals hier eerder al was gezegd.

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Prelude SN

Bericht door minimonster » za mar 19, 2016 21:10

Tjee,

Hoe zouden de longen van de vorige eigenaar er uit hebben gezien...

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Hans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do nov 09, 2006 16:41
Locatie: Wagenborgen

Re: Prelude SN

Bericht door Hans » za mar 19, 2016 21:38

Nou, inderdaad zeg. :crazy:
Honda Accord 2.4i Type S Aut 2010
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977

SebastiaN

Re: Prelude SN

Bericht door SebastiaN » di mar 22, 2016 13:06

De beste man is overleden aan longkanker. Met alle respect, was ook niet zo gek gezien de nicotine aanslag.

Ben inmiddels al een stukje verder. De toerenteller doet het al stukken beter, hij heeft alleen wat tijd nodig om op gang te komen, beetje vreemd maar a la.
Het gevarenknopje heb ik ook opnieuw gemonteerd, werkt allemaal goed weer.
Motorkap is al roestvrij en opnieuw gespoten.

Vandaag krijg ik centrale deurvergrendeling binnen, mss niet origineel maar kan het persoonlijk echt niet missen, ook vanwege medische redenen :). Dit ga ik van de week of van het weekend ff inbouwen.

Daarnaast ben ik naar een kennis geweest met een brug. Die kennis is altijd volkswagen monteur geweest en is nu met pensioen. Heeft ook veel ervaring met inmiddels oudere auto's vandaar. Volgens hem was hij gewoon helemaal goed, zou zo door de APK komen. Remmen waren prima, blok en automaat liepen goed. Overal tevreden over de technische staat. Dus goed nieuws allemaal :) Heb er tot nu toe alleen nog plezier van gehad, maar ik klop het af haha :P

Gebruikersavatar
CIVIC GT 1985
Berichten: 1750
Lid geworden op: vr mei 08, 2009 21:43
Locatie: Amsterdam

Re: Prelude SN

Bericht door CIVIC GT 1985 » wo mar 23, 2016 18:04

Welkom.

Mooi he dat mooie Amsterdam waar deze uitgerookte Prelude stond./

Er is een Amsterdammer overleden....

Veel plezier op het forum en met de Prelude.

Gr. Remco
HONDA CIVIC 1.5i GT 1985 GREEK WHITE
HONDA HR-V 1.6i 4WD 5D CVT SPORTSPACK 2004 COSMIC GRAY
TOYOTA COROLLA HYBRID 1.8 TAXI AUT 2020 ZILVER

Plaats reactie