Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
Beste honda-vrienden,
zoals een aantal van jullie al weten, heb ik in juni de witte bol van Marko overgenomen. Marko heeft hier met veel vakmanschap een 1.6 accord motor ingebouwd. Daarnaast rijdt hij ook nog eens op LPG, wat hem bijzonder economisch verantwoord maakt. Het is super leuk om dagelijks in een oldtimer te rijden, zeker als ie ook nog betrouwbaar is. De wagen is nu 38 jaar oud, dus betaal ik nog wel 2 jaar volle bak wegenbelasting, maar dat wordt met de 1:13 op LPG ruimschoots gecompenseerd, zeker tegen mijn subaru forester die nu geschorst staat tot de wintermaanden.
Wagentje is bij mijn werk op het schoolplein achtergelaten nadat de koop was beslecht.
Tijd om er wat aandacht aan te geven en ook gewoon lekker in te gaan rijden. Hij ligt als een kart op de weg, zeker met het custom-made schokdemperssetje wat er onder zit en helaas niet bij de verkoop in was begrepen. Er moeten dus andere schokbrekers onder komen om Marko zijn dure setje weer bij hem in de schuur te kunnen leggen.
Eerst maar eens een netter setje bumpers, nieuwe grille en bumper overriders gemonteerd.
zoals een aantal van jullie al weten, heb ik in juni de witte bol van Marko overgenomen. Marko heeft hier met veel vakmanschap een 1.6 accord motor ingebouwd. Daarnaast rijdt hij ook nog eens op LPG, wat hem bijzonder economisch verantwoord maakt. Het is super leuk om dagelijks in een oldtimer te rijden, zeker als ie ook nog betrouwbaar is. De wagen is nu 38 jaar oud, dus betaal ik nog wel 2 jaar volle bak wegenbelasting, maar dat wordt met de 1:13 op LPG ruimschoots gecompenseerd, zeker tegen mijn subaru forester die nu geschorst staat tot de wintermaanden.
Wagentje is bij mijn werk op het schoolplein achtergelaten nadat de koop was beslecht.
Tijd om er wat aandacht aan te geven en ook gewoon lekker in te gaan rijden. Hij ligt als een kart op de weg, zeker met het custom-made schokdemperssetje wat er onder zit en helaas niet bij de verkoop in was begrepen. Er moeten dus andere schokbrekers onder komen om Marko zijn dure setje weer bij hem in de schuur te kunnen leggen.
Eerst maar eens een netter setje bumpers, nieuwe grille en bumper overriders gemonteerd.
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
Lekker bezig iig in de loods.
Ondertussen nog even naar een meeting met wat mensen, kan ik gelijk wat kilometers maken en genieten van de power van de 80 pk, wat wel een groot verschil is met het origineel.
Tijdje geleden een setje amerikaanse achterlichten laten overvaren, kost wel wat, maar staat ook ontzettend goed. Het wit van de auto steekt lekker af tegen de geheel rode achterlichten. Ze waren niet erg netjes, maar met wat commandant en autopoets wordt dat toch een stuk beter. Van het overgevaren setje heb ik uiteindelijk alleen de rode bovenste glaasjes gebruikt, de andere 90% van het achterlicht had ik al liggen en was in veel betere staat.
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
Ondertussen op zoek naar originele schokbrekers. Ik dacht zelf nog wel het een en ander te hebben liggen, maar dat was enkel de achterzijde. Henk heeft me geholpen aan een setje voor de voorkant. Nieuw is lastig te vinden, maar met wat werk krijg je ze wel weer redelijk netjes. Ik heb ze ontroest in een zoutbad, aangesloten op een acculader. Online vind je er genoeg over en het is eenvoudig. Totaal 6 schokbrekers, allemaal een dag of 2 borrelen in dat bad en ze komen er toch wel erg netjes uit. Enkel benodigd een grote cementbucket, wat schoonmaaksoda, een stuk ijzer wat opgeofferd mag worden en je kunt aan de slag.
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
De originele veren zetten de auto naar mijn smaak veel te hoog. Ik kort de veren in door er een stuk af te slijpen en aan diezelfde kant de veer te verhitten en bij te buigen. Dit vereist enig geduld en al doende leert men. Dingen die rond lopen en verhit worden willen veel kanten op buigen, maar meestal niet naar de goede. Nog verder inkorten maakt dat de veer los komt te liggen tussen de veerschotels en dat is niet ideaal. Op de foto staat de voorveer, waar ik dus iets meer dan 1 winding heb afgehaald. Op de foto staat de bol nog op zijn sportschokbrekers, maar voor het gezicht staat hij nu precies even hoog.
Op mijn rode bol heb ik er meer afgehaald, waardoor die voor nog lager staat, hiervoor zijn de schokbreker pennen wel ingekort, zodat ie niet los tussen de schotels ligt. BIj de achterzijde heb ik er 1,25 winding afgehaald. Als je achter te ver gaat wordt hij iets te slap en kom je brede banden soms net tegen de wielrand aan, dat is niet ideaal. Niet te brede banden voorkomen dit probleem, maar ook bij 175 breed heb ik er bij beide auto's soms last van, uiteraard ook afhankelijk van de ET waarde. De originele velgen 12 inch hebben hier uiteraard geen moeite mee.
Op mijn rode bol heb ik er meer afgehaald, waardoor die voor nog lager staat, hiervoor zijn de schokbreker pennen wel ingekort, zodat ie niet los tussen de schotels ligt. BIj de achterzijde heb ik er 1,25 winding afgehaald. Als je achter te ver gaat wordt hij iets te slap en kom je brede banden soms net tegen de wielrand aan, dat is niet ideaal. Niet te brede banden voorkomen dit probleem, maar ook bij 175 breed heb ik er bij beide auto's soms last van, uiteraard ook afhankelijk van de ET waarde. De originele velgen 12 inch hebben hier uiteraard geen moeite mee.
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
Bij de rode heb ik er de volgende hoeveelheid windingen af gehaald, daarmee staat ie nog iets lager, maar dat vormt voor de voorzijde dus geen probleem. Banden zijn overigens 175/70/13
Nadat alle schokbrekers en onderdelen roestvrij waren gemaakt, de veren waren ingekort ed, heb ik alles in de RX5 gezet om roestvorming tegen te gaan en daarna afgewerkt met RX10. Het is makkelijk te verwerken spul op lijnolie basis, ik vind het goed werken en het ziet er prima uit in het zwart. Ik bestel het altijd bij rustbuster.
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
Die tafel met losse delen ziet er naderhand zo uit.
En toen moesten de sportschokbrekers nog afgeleverd worden bij de oude eigenaar. Kon Marko even een traantje wegpinken en de wagen weer even op zijn oude parkeerplek wat herinneringen ophalen.
Ik ben dol op de aanblik van een origineel interieur, maar de zijdelingse steun is natuurlijk wat matig. Mede vanwege de aanstaande trip naar Zwitserland heb ik toch maar besloten een setje andere stoelen te monteren. Dit zijn prelude generatie 3 stoelen als ik het goed heb. Grote voordeel is dat de rails van deze stoelen even breed staat als die van de bol, dus zijn ze redelijk makkelijk te monteren. Ik heb een originele set glijders gepakt en het stoelframe aangepast aan de originele bol glijders, deze hoef je dus niet te slopen en zijn gewoon weer terug te zetten onder een origineel setje stoelen. De prelude stoelen zitten grandioos, zijn goedkoop (40 euro) en staan niet slecht in een oude auto naar mijn idee.
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
De frames naast elkaar.
Dan is het nu tijd voor het verwijderen van die lelijke aftermarket zwarte kentekenverlichting plaat achterop onze bollen. Ik heb een origineel setje Amerikaanse kentekenverlichting in handen gekregen via Ebay-Marko-Vliegtuig-Exloo-André. Deze verlichting is zoals ze het bij honda 40 jaar geleden hadden ontworpen en past dus ook perfect op de kleine verhogingen achterop (die wegvallen achter de zwarte plaat). Je hebt dan wel een kleiner kentekenplaatje nodig, mag officieel niet. Ik rij er al 13 jaar mee op auto's en leg de originele platen achterin, nog nooit een vraag over gehad, laat staan een boete. Bij de APK even de originele erop doen met een elastiekje. Of snel wisselen mocht je een steekproef hebben
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
De gasnippel van de civic zit achter de kentekenplaat. Ik heb met een aluminium plaat, een klapframe die veel gebruikt wordt door gasboeren, en een chromen Amerikaanse kentekenplaat houder een vrij aardig setje achterop weten te klussen, waarbij het geheel naar beneden geklapt kan worden om de gastank te voorzien van nieuw sap. En oh wat ziet dat er fantastisch uit zo, zeker in samenwerking met de rode achterlichten. De achterkant is wel een lekker kontje geworden al zeg ik het zelf.
Tijd om de voorzijde nog even wat te pimpen 1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
Ik heb vooralsnog de originele mistlampen eraf gehaald, misschien komen die er later nog op. Ik vind de gele lampenbolletjes goed staan, die had ik al na een dag gewisseld en natuurlijk een easy fiks voor een paar euro op marktplaats te vinden. Heb ik ook op mijn rode zitten, ti's kwestie van smaak en staat niet bij alle lakkleuren.
Mede door de gele koplampen, staken de knipperlichten/stadslichtjes een beetje lelijk af tegen de groter koplampen. In Amerika zitten de geheel orandje knipperlichten bij sommige modellen onder de voorbumper en lijkt de voorzijde daarmee een stuk cleaner. Dat wilde ik ook, maar dan wel met behoud van de kleine stadslichtjes, want die staan wel goed namelijk. Dus de originele knipperlichten naar de onderzijde.
De bevestigingsplaat heeft 2 van die hobbels waar ze op zitten gemonteerd. Deze plaat zit ook aan de achterzijde van de bollen, maar heeft deze hobbels niet en is prima uitwisselbaar. Ik had er nog 1 liggen, welke dus in de plaats kwam van die aan de voorzijde, wit gemaakt, easy dus.
De lichtjes wilde ik eerst op deze hobbels monteren door deze voorplaat te verslijpen, maar daarmee kwamen ze te laag te hangen naar mijn smaak. Daarom heb ik een metalen plaatje gemaakt wat eenvoudig aan de onderzijde van de bumpersteunen is te bevestigen (denk dat deze identiek zijn aan de Amerikaanse bumpersteunen, waar ze dus rekening houden met bevestiging van lampen daaronder). Het lampje is dan weer eenvoudig op dit plaatje te bevestigen door de twee boutgaatjes die in het lampje zitten. Heb niet de mooiste set knipperlichten gepakt, ze zitten ver uit het zicht en nu ze omgedraaid zitten kan ik me voorstellen dat er water in gaat staan bijvoorbeeld. Heb er 2 kleine gaatjes in geboord om dit eventueel wat te vermoeilijken. Om ze uit te lijnen aan de bumper, moet je ze nog aan de binnenzijde iets omhoog brengen door een spacer er tussen te doen. Ik heb er gewoon 2 m8 moeren tussen gedaan, waardoor ze keurig parallel aan de bumper lopen.
Plaatjes even netjes in de primer en verf en monteren die handel. De originele bedrading is prima wat betreft lengte. Wel moet je de toeter verplaatsen naar elders, maar dat is natuurlijk geen probleem.
Mede door de gele koplampen, staken de knipperlichten/stadslichtjes een beetje lelijk af tegen de groter koplampen. In Amerika zitten de geheel orandje knipperlichten bij sommige modellen onder de voorbumper en lijkt de voorzijde daarmee een stuk cleaner. Dat wilde ik ook, maar dan wel met behoud van de kleine stadslichtjes, want die staan wel goed namelijk. Dus de originele knipperlichten naar de onderzijde.
De bevestigingsplaat heeft 2 van die hobbels waar ze op zitten gemonteerd. Deze plaat zit ook aan de achterzijde van de bollen, maar heeft deze hobbels niet en is prima uitwisselbaar. Ik had er nog 1 liggen, welke dus in de plaats kwam van die aan de voorzijde, wit gemaakt, easy dus.
De lichtjes wilde ik eerst op deze hobbels monteren door deze voorplaat te verslijpen, maar daarmee kwamen ze te laag te hangen naar mijn smaak. Daarom heb ik een metalen plaatje gemaakt wat eenvoudig aan de onderzijde van de bumpersteunen is te bevestigen (denk dat deze identiek zijn aan de Amerikaanse bumpersteunen, waar ze dus rekening houden met bevestiging van lampen daaronder). Het lampje is dan weer eenvoudig op dit plaatje te bevestigen door de twee boutgaatjes die in het lampje zitten. Heb niet de mooiste set knipperlichten gepakt, ze zitten ver uit het zicht en nu ze omgedraaid zitten kan ik me voorstellen dat er water in gaat staan bijvoorbeeld. Heb er 2 kleine gaatjes in geboord om dit eventueel wat te vermoeilijken. Om ze uit te lijnen aan de bumper, moet je ze nog aan de binnenzijde iets omhoog brengen door een spacer er tussen te doen. Ik heb er gewoon 2 m8 moeren tussen gedaan, waardoor ze keurig parallel aan de bumper lopen.
Plaatjes even netjes in de primer en verf en monteren die handel. De originele bedrading is prima wat betreft lengte. Wel moet je de toeter verplaatsen naar elders, maar dat is natuurlijk geen probleem.
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
De rubberen bumpblocks kunnen eigenlijk ook niet op de originele plek bevestigd worden met de originele plek van de knipperlichten, ziet er knullig uit als ze half voor het knipperlicht zitten, dus die had ik wat verder naar binnen gemonteerd, zoals op de "voor" foto hieronder.
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
Lekker bezig geweest dus de afgelopen weken. Ben nog in dubio of de zwarte motorkap nog wit gaat worden, maar eerst maar weer eens wat kilometers maken. Ben bezig een zuinigheidsrecord neer te zetten momenteel, al is dat een kwelling, want dit autootje vraagt een zwaardere rechtervoet.
Tot de 12de sept in Exloo.
groeten ANdré
Hij heeft zojuist 3600 kilometers gemaakt met 2 volwassenen en kampeerbepakking en mijn tweewieler op het dak. Allemaal zonder problemen. Genieten iig.
Zo nu heb ik wel weer even mijn best gedaan jullie te entertainen. Dat maar veel mensen ook hun geklus mogen delen zodat er geregeld nog iets te lezen valt op het forum.Tot de 12de sept in Exloo.
groeten ANdré
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
-
- Berichten: 1989
- Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
- Locatie: ermelo
- Contacteer:
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
zo jij kan over twee jaar heel veel veranderen voor de apk keuring vriend
ps vertel met wie was je op vakantie twee volwassen als met iemand was dan is 1 volwassen en kleine jongen
ps vertel met wie was je op vakantie twee volwassen als met iemand was dan is 1 volwassen en kleine jongen
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen
- Gekke Gerritje
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
- Locatie: West-Terschelling
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
Mooi hoor en Henk keurt hem zo goed hoor.
Wat staat er voor merk op het dak?
Wat staat er voor merk op het dak?
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
Je bedoelt mijn plastic fiets? Een Isaac uit Denemarken. Carbon, prachtig spul.
Hoop dat jullie mijn uitgebreide topic een beetje waarderen en er inspiratie uit halen voor verdere klussen. Schroom niet om zelf ook te laten zien wat je allemaal doet aan je auto, want dat maakt het forum een stuk levendiger.
groeten André
Hoop dat jullie mijn uitgebreide topic een beetje waarderen en er inspiratie uit halen voor verdere klussen. Schroom niet om zelf ook te laten zien wat je allemaal doet aan je auto, want dat maakt het forum een stuk levendiger.
groeten André
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Witte Bol met blauw verleden, kleine klusjes
gaaf!
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35