Bericht
door Honda-ronny » zo jul 14, 2013 00:40
Hoi
in dit soort cases is geld altijd een questie, vandaar dat ik ook aangaf dat het niet voor een ieder is weggelegd. Nogmaals respect voor diegene die het met veel minder moeten doen.
Wat een bijkomend punt is is dat sommige onderdelen dermate schaars beginnen te worden dat de prijzen van de onderdelen bijna de waarde van de auto inhalen.
neem nu als voorbeeld: je koopt een hele mooie civic 1e generatie driedeurs,van 1e eigenaar oud vrouwtje etc . voor een bedrag van €1500. Zeer nette staat etc etc. auto heeft alleen twee voorschermen die minder zijn en auto heeft al geruime tijd geen beurt gehad.
als je een echte liefhebber bent ga je op zoek naar nieuwe voorschermen (origineel) een knappe vent als je een setje origineel voor onder de €400 a € 500 kunt kopen, die moeten nog gespoten worden (en als je het goed doet de motorkap en deuren meespuiten ivm kleurverschil) ben je zo €800 tot €1000 verder
heb je nog geen beurt gedaan en je hebt al net zo veel aan ondderdelen uitgegeven als je voor de hele auto betaald hebt.
Een goede beurt voor een civic is best wel wat werk, distributieriem, waterpomp, bougies, klepdekselpakking brandstoffilter, luchtfilter, oliefilter motorolie, bakolie, remvloeistof ben je zo weer €300 a €350 verder (is het nog niet gemonteerd)
eigenlijk moet je bij een bolletje ook ALTIJD de carperpan demonteren en een nieuwe pakking en pakking van de oliezeef monteren) €75 verder
dan heb je nog geen meter gereden. Maar als je als liefhebber lang wil doen met je oldtimer zijn het zaken waar je niet omheen kunt.
nu kun je wel een aantal zaken uitsmeren over een langere periode.
Probeer niet in de valkuil te trappen met het kopen van niet juiste immitatie onderdelen (hiermee zeg ik niet dat je geen immitatie mag of kan kopen maar weet wat je koopt)
Als je na de aankoop goed inversteerd in dergelijk onderhoud en je draagt elk jaar zorg voor het vervolg onderhoud dan kun je echt heel erg lang plezier hebben van je oldtimer. Als je dan 10 jaar gereden hebt heeft de auto per jaar nog bijna niets gekost.
Dit is wat ik nu bedoel met GOed onderhouden van een oldtimer en kosten maken ( wat uiteindelijk kosten besparend werkt)
Helaas zie ik te veel "ondeskundig" geknutsel wat heel vaak lijdt tot extra reparaties.
Wat ik als laatste wil toevoegen aan het geheel.
Maak positief gebruik van het advies van de techneuten die vroeger jaren aan deze auto's hebben gesleuteld, en daarbij veel kennis hebben opgedaan.
Meestal is dit advies niet altijd het goedkoopste maar bedenk dat in dit soort cases goedkoop bijna altijd duurkoop is.
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)