Even voorstellen...

In dit topic moet iedereen zichzelf even voorstellen. Dus wie ben je en wat voor Honda's heb je?
GenkiHonda

Bericht door GenkiHonda » vr aug 10, 2012 21:06

Vandaag weer een beetje gewerkt aan mijn auto.
Onder de reservewielbak zit nog een bak waar de kriksteun in opgeborgen hoort te liggen. Deze heb ik aangepakt:

Het ziet er allemaal heel dramatisch uit, maar dat viel reuze mee. ;-)
Het was vooral afgebladderde lak met daaronder vliegroest.
Afbeelding
Vervolgens heb ik de loszittende roest verwijderd en behandeld met Fertan.
Na 24 uur en afplakken zag het er zo uit:
Afbeelding

De Fertan heeft zijn werk goed gedaan. De roest was omgevormd tot een zwart stof die ik er gemakkelijk af kon vegen.
Daarna enkele lagen primer en daarna matzwart. Ziet er toch ff wat netter uit. ;-)
Resultaat:
Afbeelding
Helemaal 100% strak is het niet, dat komt vooral door de roest die in het metaal heeft gevreten. Om dat nou helemaal te verhelpen op een plek die je toch nooit ziet.. :roll:
De roest zelf is weg, dat is het belangrijkste.

Groeten,

Stephan

GenkiHonda

Bericht door GenkiHonda » vr okt 19, 2012 21:43

Zo, laat ik na een lange tijd maar eens even wat updates plaatsen over mijn auto.
Inmiddels heb ik nu ongeveer 3000km met de auto gereden zonder ook maar een enkel probleem. Toch waren deze er wel. Bij de Henkhonda dag bleek de timing van mijn auto er flink naast te lopen waardoor de auto ruw liep en weinig trekkracht had. Jan was zo vriendelijk om dit te verhelpen, hij rijdt echt stukken beter en is nog zuiniger ook.

Vorige week zaterdag zijn er door mijn neef nieuwe stukken plaatwerk gelast op de plaats van de rotte plekken die ik eerder heb laten zien.
Nu staat het in de primer in afwachting van de bestelde bus lak in B11M ;-)

Afgelopen week zijn er ook nog nieuwe bandjes/velgen onder de auto gekomen die overgenomen zijn van Andre.

Ik kan dus wel weer even vooruit!

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr Stephan

honda-henk
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
Locatie: ermelo
Contacteer:

Bericht door honda-henk » za okt 20, 2012 00:08

goed zo ga zo dooor gr henk
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen

GenkiHonda

Lekke Koppakking??

Bericht door GenkiHonda » do apr 11, 2013 18:44

Ik plaats deze update even hier om het wat overzichtelijker te houden...

Vorige week tijdens een controle onder motorkap viel me op dat het expansietankje naast mijn radiateur bijna helemaal leeg was, terwijl de radiateur zelf nog tot de rand vol zit. Dit zag ik vrij laat omdat bleek dat de tank van binnen helemaal smerig was waardoor het peil niet meer af te lezen viel en het leek alsof hij vol zat. Ik dacht gelijk aan een lek in het systeem, of erger, een lekke koppakking...
Het vieze tankje: (die troep zit ook aan de wand van het tankje)
Afbeelding

Ik besloot op internet te gaan zoeken naar symptomen van een lekke koppakking en las over een witte substantie 'mayonaise' aan de olievuldop, en ja hoor:
Afbeelding
Afbeelding
Het gekke daarentegen is dat de auto niet oververhit raakt en altijd netjes op temperatuur, of in de file iets daarboven blijft. Ook heb ik geen last van witte rookwalmen uit de uitlaat, behalve als de motor koud is en het buiten vochtig is maar dat lijkt me normaal. De olie aan de peilstaaf is ook schoon en heeft niet de witte substantie.
Ook heb ik niet het idee dat de motor olie lekt, het blok is wel iets vettig, maar dat verwijt ik eerder aan het feit dat de klepdekselpakking en de nokkenaskeerringen op hun eind zijn.

Wie weet wat er aan de hand kan zijn, is het de koppakking of ligt het probleem ergens anders?

Alvast bedankt!

- Stephan

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Bericht door minimonster » do apr 11, 2013 19:19

Hey,

Heb jij enig idee hoeveel km geleden de koelvloeistof vervangen is? Ik zou zeggen, eerst maar even doen en ook het overloop vaatje goed schoonmaken voordat je hem weer vult. Op je inlaatspruitstuk zit een ontlucht ventieltje... even losdraaien tijdens het vullen!

En die witte sludge: In wintertijd of in vochtig weer is dat niet ongebruikelijk als je geen lange stukken rijdt.
Ik rij met mijn bolletje dagelijks 30km heen en 30km retour en heb het ook een beetje. Ik heb om het te verminderen een kunststof schild voor de motor gezet.
Afbeelding

Als je echt een lekke koppakking hebt, wordt er druk in je radiator opgebouwd. Laat je motor 'ns volledig afkoelen, radiator dop eraf en dan de motor starten. De waterpomp pompt wat vloeistof rond, maar het moet niet uit de dopopening komen..

Compressie meten kan natuurlijk ook.

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

GenkiHonda

Re: Even voorstellen...

Bericht door GenkiHonda » do apr 11, 2013 19:53

Marko, bedankt voor alle info!
Ik weet niet precies wanneer de koelvloeistof vervangen is, bij aanschaf zouden alle vloeistoffen vervangen moeten zijn maar dat moet ik even navragen.
Net heb ik ook even dat testje gedaan wat je hebt voorgesteld, maar na een minuutje begint de radiateur toch langzaam over te lopen...

- Stephan

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Bericht door minimonster » do apr 11, 2013 20:08

Ná één minuut... Klinkt niet verontrustend. Het opwarmende koelvloeistof zet langzaam uit.... Da's normaal...

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

GenkiHonda

Re: Even voorstellen...

Bericht door GenkiHonda » do apr 11, 2013 20:16

oh oke, want het is zeker niet zo dat het er gelijk uit klotst. Het niveau stijgt heel langzaam totdat het dus overloopt.
Ik bedacht me ook dat het koelvloeistofniveau laag kan zijn omdat ik het vermoeden heb dat mijn waterpomp lekt.
Het aanpakken van het koelsysteem stond sowieso al op het to do lijstje en het vervangen van de waterpomp is daar zeker een onderdeel van...

- Stephan

GenkiHonda

Re: Even voorstellen...

Bericht door GenkiHonda » zo mei 05, 2013 23:53

Even een fotootje van hoe het interieur er nu uit ziet, ik ben er erg blij mee 8)
Afbeelding
Alleen de mechanische toerenteller werkt nog niet, daar heb ik een EN1 of EN4 nokkenasje voor nodig, dus als iemand nog een goede heeft liggen hoor ik het graag.

-Stephan

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Bericht door minimonster » ma mei 06, 2013 15:55

Mooi hoor... Het houten stuurtje maakt het helemaal af!

Heb jij al wel de aandrijving voor op de nokkenas?

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Re: Even voorstellen...

Bericht door andregc » ma mei 06, 2013 22:02

ziet er goed uit hoor, mooie accessoires. Zaten die er allemaal al op of heb je die later zelf geinstalleerd?

groeten André
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

GenkiHonda

Re: Even voorstellen...

Bericht door GenkiHonda » di mei 07, 2013 20:15

Bedankt heren!

Marko, ik zoek inderdaad ook de aandrijving voor op de nokkenas en een toerentellerkabel.
Het stuur en de deluxe tellers heb ik zelf achteraf geïnstalleerd. Het stuur komt uit Amerika en was in slechte staat, maar na een opknapbeurtje ziet hij er weer prima uit.

- Stephan

tette15
Berichten: 39
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 16:57
Locatie: Oude Leije

Re: Even voorstellen...

Bericht door tette15 » wo mei 08, 2013 17:28

Ziet er goed uit zo :woow:

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Bericht door minimonster » vr mei 10, 2013 08:13

Ik heb ook nog een houten stuurtje die compleet "gedaan " moet worden. Wat heb jij precies gedaan? Alles eraf geschuurd en een paar keer in de blanke lak gezet???


Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

GenkiHonda

Re: Even voorstellen...

Bericht door GenkiHonda » vr mei 10, 2013 10:57

Klopt Marko, eerst heb ik het stuur grondig geschuurd want iemand dacht dat het mooi was het stuur bijna zwart te maken door donkere beits te gebruiken. Daarna ontvet en in sterke vloerlak gezet met een kwast, dit geeft een mooie matte afwerking die echt keihard is. Dit heb ik drie keer herhaald.
Vervolgens de spaken gespoten met Rustoleum metallic wat echt superspul is, de kleur komt sterk overeen met het origineel. :woow:
Omdat mijn stuur dat uit het zonnige California komt was het plastic helemaal verkleurd, dit heb ik ook nog gespoten met VHT vinyl dye.

Al met al best een leuk klusje om te doen, maar het kost wel wat tijd.

- Stephan

Plaats reactie