Bolletje wordt niet warm

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
JWChen
Berichten: 99
Lid geworden op: wo sep 19, 2018 11:29
Locatie: Dieren

Bolletje wordt niet warm

Bericht door JWChen » wo apr 05, 2023 13:09

Raar vraagje,
misschien is dit gedrag van de auto namelijk helemaal normaal, ik heb de civic voorheen niet echt in de winter gebruikt denk ik.
Wat gebeurt is, dat nu (met best frisse temperaturen buiten) komt de motor, volgens het metertje althans, niet op temperatuur, wanneer ik rijd.
Wanneer de auto stilstaat, gaat de meter netjes naar de helft en slaat uiteindelijk ook de ventilator aan.
Maar zodra je gaat rijden, zakt de temperatuur gewoon, tot de meter vrijwel helemaal beneden staat.

Ik dacht eerst dat ik vergeten was de thermostaat terug te plaatsen, want daar lijkt het gedrag wel een beetje op.
Ik heb ooit de radiator laten herbouwen, en toen heb ik het koelsysteem schoongespoeld, en hem gevuld met watervrije koelvloestof. Dit is natuurlijk niet origineel, maar je zou niet verwachten dat dat dit effect zou geven, eerder omgekeerd.

Maar ik was de thermostaat niet vergeten, ik heb 3 thermostaten geprobeerd, ik heb de thermostaten getest in een pannetje met water en een thermometer, ze gaan netjes op de opgegeven temperatuur open en dicht. En opzich lijken ze ook te werken, want in stilstand, is er geen stroming in de radiator, totdat de motor op temperatuur is. En alstie eenmaal warm is, is de temperatuur ook prachtig stabiel, ook op de snelweg, dus ik neem aan dat de thermostaat toch werkt.
Alleen wanneer ik nu rustig rij, dan daalt de temperatuur op de meter.
Ik merk verder niks raar aan de motor, alles doet wat het moet doen, en de koelvloeistof blijft netjes op niveau.

Is dit normaal?
Kan het kwaad?

DAFKE
Berichten: 810
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: Bolletje wordt niet warm

Bericht door DAFKE » wo apr 05, 2023 17:25

Vrijwel beneden of helemaal beneden?

Want op de juiste temperatuur slaat ie maar een klein beetje uit. Streepje is in het begin iets dunner.

Ik heb hetzelfde. Na het spoelen van de radiateur vorig jaar. Moet ik nu vele kilometers verder rijden wil de meter op dezelfde positie staan als daarvoor.

Grt Roland

JWChen
Berichten: 99
Lid geworden op: wo sep 19, 2018 11:29
Locatie: Dieren

Re: Bolletje wordt niet warm

Bericht door JWChen » wo apr 05, 2023 17:36

Vrijwel beneden, hij valt nooit onder het onderste streepje
(plaatje van internet met een streepje)
civic temperatuur.png
civic temperatuur.png (253.66 KiB) 1495 keer bekeken
Misschien dat het normaal is. Ik zie met dit weer ook 2cv's enzo rondrijden met een stukje grill afgedekt. Misschien is de motor van de civic gewoon zo efficient dat het in dit weer ook met luchtkoeling af kan :lol:

DAFKE
Berichten: 810
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: Bolletje wordt niet warm

Bericht door DAFKE » wo apr 05, 2023 20:41

Das wel laag ja. Je kan ook het stekkertje is schoon maken of is bekijken wat op achter op de moter zit. Dat is de stekker van de temperatuur meter.

Grt Roland

JWChen
Berichten: 99
Lid geworden op: wo sep 19, 2018 11:29
Locatie: Dieren

Re: Bolletje wordt niet warm

Bericht door JWChen » ma apr 10, 2023 20:29

Dat stekkertje was inderdaad wel vies. Als in, zo onder de smeer dat ik niet had gezien dat er een stekker onder het zwart zat. Maar ik heb het schoon gemaakt en de contactjes goed met contactreiniger gepoetst.
Het heeft helaas niet geholpen. Gister had ik er nog een aardig stuk mee gereden, toen kwam ook de thermometer amper omhoog. Toen ik thuis kwam, heb ik even snel een geijkte vleesthermometer tussen de vinnen van de radiator gestoken, en die gaf 90-95 graden aan!
Maar om het nog bizarder te maken, toen heb ik even de motor nog een keer gestart, toen hij dus nog helemaal warm was, meteen de wijzer keurig in het midden. Dus ofwel mn wijzer doet het niet als ik rijd, ofwel de motor koelt ineens af als ik rijd.
Anyway, ik denk dat ik zo’n motorblok thermometer / alarm erbij plaats. Dat heb ik in mn andere oldtimer ook(engine watchdog tm4) , en dat is eigenlijk wel heel handig voor diagnose en extra zekerheid, dat gaat piepen als de motor te warm wordt, en werkt ook wanneer de koelvloeistof eruit zou zijn gelekt. Dan kan je hem aan de kant zetten voordat je een koppakking moet gaan bestellen…

JWChen
Berichten: 99
Lid geworden op: wo sep 19, 2018 11:29
Locatie: Dieren

Re: Bolletje wordt niet warm

Bericht door JWChen » zo aug 27, 2023 10:04

Ik heb twee extra temperatuur sensors geplaatst, en het blok wordt rijdend +- 70 graden, en de radiator wordt warm, dus op een of andere manier gaat in de auto de thermostaat open rond 70 graden, en wanneer ik het meet in een pannetje, gaat hij ruim boven de 80 graden open.
Heeft iemand toevallig het onderdeel nummer voor een originele honda thermostaat?

DAFKE
Berichten: 810
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: Bolletje wordt niet warm

Bericht door DAFKE » zo aug 27, 2023 21:32

Volgens het onderdelenboek 19300-611-005 of 19300-634-811

Grt. Roland.

Plaats reactie