Api In Zijn Honda

In dit topic moet iedereen zichzelf even voorstellen. Dus wie ben je en wat voor Honda's heb je?
Plaats reactie
ApiInZijnHonda
Berichten: 36
Lid geworden op: zo aug 28, 2022 08:59

Api In Zijn Honda

Bericht door ApiInZijnHonda » ma aug 29, 2022 11:07

Beste Honda liefhebbers,

Jullie kunnen me Api noemen en het werd tijd om lid te worden van een Honda forum, tenslotte rij ik al 19 jaar Honda.

Mijn eerste auto was een BMW E30, hierna een Alfa 33, toen weer een BMW, een E36 en toen kocht ik één van de eerste i-Vtec's, een Honda Civic 6de generatie in de 1.5 LS uitvoering uit oktober 2000, welke ik bijna 19 jaar gereden heb en dat zegt al genoeg dacht ik zo.

Ondanks mijn Honda er cosmetisch niet meer goed uitzag door hagelschade, parkeerschade met trekhaken e.d., was deze technisch nog steeds in topstaat, het bleef een auto waar je iedere keer weer met een smile op je gezicht uitstapte na een stukje gereden te hebben.

Helaas begonnen er zaken aan te komen zoals het vervangen van de remleidingen, banden en het jaar daarop zou de distributiesnaar weer komen, kortom, het werd tijd om weer is iets fris te kopen en dat gebeurde zoals ik nooit verwacht had...

Hoe ik de auto in mijn hoofd had, was eigenlijk een "keep on dreaming", maar zelfs in deze moeilijke tijden van een auto kopen, kwam dit pareltje toch zomaar voorbij...
Na bijna 10 maanden gezocht te hebben, kwam ik een Nederlands geleverde Honda Civic 1.8 i-Vtec Type S tegen uit 2009, in het zilver en met maar 57.000km op de teller en 100% onderhouden, een auto waar werkelijk niets meer aan veranderd hoeft te worden, precies zoals ik deze auto wou hebben en met alle juiste opties, zeg maar alle opties erbij geleverd af fabriek op een panorama-dak na, maar wellicht is het beter dat juist deze optie niet genomen was door de vorige eigenaar vanwege stevigheid.

De auto is van binnen en van buiten in nieuwstaat, de motor en 6 versnelling schakelbak klinkt en voelt als nieuw aan, een "keep on dreaming" auto die toch nog werkelijkheid werd en dat in het weekend van het 50 jarig bestaan van de Civic.

Uiteraard kan een foto niet ontbreken van dit pareltje, een foto net na de proefrit...

Honda Civic 1.8 Type S.jpg
Honda Civic 1.8 Type S.jpg (1.55 MiB) 1785 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ApiInZijnHonda op do sep 01, 2022 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do nov 09, 2006 16:41
Locatie: Wagenborgen

Re: Api In Zijn Honda

Bericht door Hans » di aug 30, 2022 22:23

Mooi hoor. :woow:
Honda Accord 2.4i Type S Aut 2010
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977

ApiInZijnHonda
Berichten: 36
Lid geworden op: zo aug 28, 2022 08:59

Re: Api In Zijn Honda

Bericht door ApiInZijnHonda » do sep 01, 2022 19:44

Hans schreef:
di aug 30, 2022 22:23
Mooi hoor. :woow:
Bedankt Hans! 8)

Ik heb alleen wel het idee dat ik op een verkeerd forum ben beland, ik bedoel er worden hier veel oldtimers opgeknapt en kennelijk heeft dit forum niet zoveel met de wat nieuwere auto's... ik had wellicht met mijn oude Civic 1.5 i-Vtec meer bekijks gehad :lol:

DAFKE
Berichten: 809
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: Api In Zijn Honda

Bericht door DAFKE » do sep 01, 2022 20:06

Inderdaad.
Die vtec was wel minstens 20 jaar oud.

Toch succes ermee.

Grt Roland

ApiInZijnHonda
Berichten: 36
Lid geworden op: zo aug 28, 2022 08:59

Re: Api In Zijn Honda

Bericht door ApiInZijnHonda » vr sep 02, 2022 06:36

DAFKE schreef:
do sep 01, 2022 20:06
Inderdaad.
Die vtec was wel minstens 20 jaar oud.

Toch succes ermee.

Grt Roland
Idd, mijn oude Civic was 22 jaar oud om precies te zijn, geweldig wel natuurlijk, het zegt wel iets over hoe tevreden ik was met de auto.

Mijn eerste BMW E30 was technisch in perfecte staat, maar ook hier begon het kastje hier en daar te roesten, hier heb ik nog wel het nodige aan opgeknapt en dat was idd leuk om te doen, maar helaas staat mijn gezondheid dit inmiddels niet meer toe.

Ik kan wel uitstekend goed beoordelen de verschillen tussen de 6de generatie en de 8ste generatie en de 6de generatie heeft indrukwekkende rijeigenschappen moet ik zeggen, de 8ste generatie is daarin iets minder, maar nog steeds buitengewoon geweldig voor een auto in deze prijsklasse, ik denk voor een Type-R dat het niet optimaal is, maar voor een Type-S boven verwachting is ten opzichte vergeleken met andere auto's in deze prijsklasse.
De versnellingsbak is zeker beter dan de 6de generatie, volgens mij is de achteruit inmiddels ook gesynchroniseerd en een 6 bak is toch wel erg leuk, zeker als je van schakelen houdt.

Tja het model, dat is natuurlijk persoonlijk, maar zelf heb ik de 8ste generatie altijd al prachtig gevonden, tijdloos, strak en nog steeds van deze tijd, een ver vooruitlopende auto voor zijn tijd.

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Re: Api In Zijn Honda

Bericht door andregc » zo sep 04, 2022 07:25

Hoi Api,

wat een prachtige civic, lijkt idd heel netjes en die wielen zie je er niet vaak onder, die staan hem erg goed. De 1,8 is ook nog behoorlijk zuinig ondanks 140 pk. Ik zou er graag 1 hebben en dan in die bruin/oranje/oker kleur.

Veel plezier ermee. Onze club houdt van Honda's van alle jaren maar het gaat wel meestal over de modellen voor de jaren 90 idd. Goede reden om weer een oude honda erbij te kopen.

groeten ANdré
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

Hans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do nov 09, 2006 16:41
Locatie: Wagenborgen

Re: Api In Zijn Honda

Bericht door Hans » zo sep 04, 2022 15:59

Dit type wielen noemt Honda "Storm". Mooi model.
Honda Accord 2.4i Type S Aut 2010
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977

ApiInZijnHonda
Berichten: 36
Lid geworden op: zo aug 28, 2022 08:59

Re: Api In Zijn Honda

Bericht door ApiInZijnHonda » di sep 06, 2022 19:14

andregc schreef:
zo sep 04, 2022 07:25
Hoi Api,

wat een prachtige civic, lijkt idd heel netjes en die wielen zie je er niet vaak onder, die staan hem erg goed. De 1,8 is ook nog behoorlijk zuinig ondanks 140 pk. Ik zou er graag 1 hebben en dan in die bruin/oranje/oker kleur.

Veel plezier ermee. Onze club houdt van Honda's van alle jaren maar het gaat wel meestal over de modellen voor de jaren 90 idd. Goede reden om weer een oude honda erbij te kopen.

groeten ANdré
Hallo ANdré, bedankt voor je reactie :woow:

Die kleur die je aangeeft vind ik idd ook prachtig, zeker in de zon, de officiële Honda dealer heeft een Type S in die kleur staan op het moment, helaas de 1.4, maar als je het prima vindt om niet binnen de 13 sec op de 100 te zitten, dan is het wellicht wel iets voor je, niet dat ik vaak hard wil rijden, maar ik vindt het altijd wel prettig dat de auto gemakkelijk van zijn plek komt met maar een klein beetje gas te geven, vandaar dat ik de voorkeur heb voor een 1.8.

Hans schreef:
zo sep 04, 2022 15:59
Dit type wielen noemt Honda "Storm". Mooi model.
Idd de Storm velgen, past ontzettend goed bij deze auto en precies de velgen die ik eronder wenste, ze zijn ook erg gemakkelijk schoon te maken/houden, geen hoekjes e.d. waar je lastig bij kunt komen, iets waar ik altijd wel op lette in het verleden bij de aanschaf van velgen.

ApiInZijnHonda
Berichten: 36
Lid geworden op: zo aug 28, 2022 08:59

Re: Api In Zijn Honda

Bericht door ApiInZijnHonda » do nov 17, 2022 22:12

Update... wat is er gebeurd?

Helaas kon ik even niets van me laten horen, mijn gezondheid liet me weer eens behoorlijk in de steek, maar ik ben er weer :woow:

Wat is er gebeurd ondertussen...

Nieuwe banden!! 8)

Continentals Allseason Contacts, 255/40/R18 Y92.

Na veel tests gelezen te hebben, kwamen deze banden erg goed uit de tests en laat de Honda fabrikant nu ook in ons land de Civics afleveren met Continentals en dat maakt 1 + 1 8)
Wel jammer van twee splinternieuwe Michelin's Sport 5, maar ik wou op alle wielen dezelfde All Season banden hebben, dus laat de winter maar komen :lol:

Volgende stap gaan de voorremmen worden, zelf zat ik te denken aan Brembo, maar mijn garage heeft mij aangeraden Remsa te nemen, omdat ze hier nog nooit klachten over hebben ontvangen en je van Brembo eigenlijk niet weet wat je gaat ontvangen, Brembo blijkt velen fabriekjes op te kopen, de naam Brembo wordt erop gezet maar de remmen zijn hetzelfde gebleven als wat het fabriekje produceerde, Brembo vroeger dus goed was, maar tegenwoordig maar beter kunt laten liggen.
Een vreemd verhaal, maar het blijkt wel zo te zijn na wat speurwerk op internet gedaan te hebben.

Ook heb ik wat huiswerk gedaan naar air filters, een K&N wil ik er niet meer in hebben zoals ik in mijn vorige auto had, K&N blijkt totaal geen stof te filteren, als ik dat eerder had geweten was die er al lang uitgegaan.
Iets soortgelijks als K&N is een AEM filter, met het verschil dat AEM wel het nodige filtert maar toch een hoge luchtdoorlaat geeft, het is alleen wel een duur merk, zo'n 75 euro, een goedkoper merk wat hetzelfde doet is van Wix, welke voor zo'n 20 euro te koop is.
De beste filters die de meeste stof en fijnstof filteren zijn Hengst, Alco en Champion, iemand ervaring mee of zou je voor een Honda merk (OEM) gaan, welke overigens wellicht door Mann of Mahle zal zijn gemaakt, zoals de Honda Olie filters gemaakt zijn door Mahle.

De auto gaat in ieder geval met de aankomende onderhoudsbeurt MPM motorolie krijgen, waar A merken al stoppen bij 10,1 als het gaat om Total Base Number (TBN), doet MPM olie daar nog even een schepje bovenop met z'n 10,4 tot 10,7.

Wellicht een paar leuke onderwerpen om over te discussiëren! :woow:

Plaats reactie