Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Heb je een idee of een suggestie?
Plaats hem dan in dit forum.
Plaats reactie
Frits

Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door Frits » ma dec 28, 2015 14:06

Hallo,

De monteur die het onderhoud van mijn Civic 1.5 verzorgt, adviseerde me om eens per maand V-Power van Shell te tanken. Dat doe ik dus braaf. Als ik met een volle tank V-Power rijd, heb ik het idee dat de motor inderdaad mooier loopt (maar dit kan misschien verbeelding zijn). Het verbruik is niet lager, voor zover ik heb kunnen berekenen.

Iemand vertelde me laatst dat er in alle benzines tegenwoordig een percentage ethanol zit. Dit was nieuw voor mij en ik heb het voor de zekerheid nagevraagd bij Shell. Ik kreeg het antwoord (zie onder) dat dit inderdaad het geval is. Maar ook dat er in V-Power geen ethanol zit. Misschien wist je dit al lang, toch meld ik het maar even hier. (En nee, ik heb geen aandelen Shell).
De toevoeging van Ethanol is geregeld door de Europese overheid.
Die bepaalt dat in ALLE europese landen ALLE petroleum maatschappijen 5.75 % ethanol in benzine MOETEN toevoegen.

Met andere woorden zijn alle benzines op de Europese markt gedopeerd met 5.75% ethanol. Sommige pompen gaan daarin verder, en gaan 10% (de E10) of zelfs 85% (E85) doseren. Maar in dat geval MOET het duidelijk aan de pomp worden weergegeven.

Het zou mij sterk verbazen dat uw Honda niet met die 5.75 % bioethanol overweg kan, want dan kan die wagen zo goed als nergens tanken in Europa. Wat wél het geval is, is dat je beter de hoge concentraties zoals de E10 niet gebruikt. Maar de "standaard 5.75% is geen enkel probleem.
Er zijn inderdaad problemen met bioethanol op oudere wagens, maar dan hebben we het over oldtimers van de jaren 70 en daarvoor. Dit heeft te maken met het dichtingsmateriaal dat destijds gebruikt werd, en niet tegen ethanol kan. 1991 is "jong" genoeg om daar geen probleem mee te hebben.

Om terug te komen op de Vpower : de Europese wetgeving voorziet een aantal clausules voor vrijstelling om die 5.75 niét te moeten doseren, maar daarvoor zijn strenge eisen voorzien.
Zonder diep in details te gaan moet het in eerste instantie om een zogenaamde "premium fuel" gaan en speelt het marktaandeel ook een grote rol.
In die zin is Vpower één van de weinige producten op de markt die bioethanol vrij zijn - athans in de BeNeLux en Duitsland. MAAR pas op : dat is niet overal zo. In Frankrijk is de Vpower terug bioethanol houdend, omdat daar de marktquota niet gehaald worden, en we dus terug - volgens de EU regels - bioethanol moeten doseren.

Met vriendelijke groeten, Bien à vous, kind regards
Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUxSA
Belgian Shell S.A.
Arnaud Fraiteurlaan 15-23
1050 Brussels
Groeten,
Frits

Maxnagtegaal

Re: Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door Maxnagtegaal » ma dec 28, 2015 20:54

Hoi Frits

Ja ik tank eigenlijk standaard v power. Ik heb altijd zoiets, alleen het beste krijgt mijn civic te drinken. Soms komt het zo uit dat er geen Shell in de buurt is, dan krijgt ie een paar glazen van andere merken en dan ook de dure varianten, en rij ik weer richting een Shell. of dit gewoon gestoord is of echt beter voor de auto weet ik niet, voor mijn idee is het goed en lijkt het alsof ik hem goed behandel. Wat motorolie betreft kieper ik ook niet zomaar alles erin, die van mij krijgt altijd kroon olie :thumbup:

Frits

Re: Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door Frits » di dec 29, 2015 12:49

Hoi Max,

Dat is heel herkenbaar. Ik ga eens uitrekenen wat het me op jaarbasis extra kost als ik alleen nog maar V-Power zou tanken. En kijken of ik dat ervoor overheb. Bij mijn jaarkilometrage van ca. 12.000 km vermoed ik dat de meerprijs wel mee zal vallen.

Kroon olie is natuurlijk een A-merk. Mijn monteur vult de motor altijd met synthetische olie van Eurol. Ik weet eigenlijk niet of je Eurol een A-merk kunt noemen.

Groeten,
Frits

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door mielko » vr jan 01, 2016 11:44

Ik werk zelf bij een olie raffinaderij,en het bedrijf levert ook al die "speciale" brandstoffen.
En ja er zit iets extra's in .Maar die chemicalie hoeveelheid is zo verschrikkelijk laag .Dat dit nooit merkbaar zal zijn.op geen enkel voertuig.
Laat jezelf aub niet gek maken,dit brandstofje is een placebo.En echt geen heilig middel.

Omdat deze druppel chemie in de brandstof zit mag het "speciale" genoemd worden,maar ja .......werkt het daardoor ook?Tel uit uw winst.

Ook zou ik de dure vol syntheten nooit gebruiken,wanneer draai je met een bolletje 100000Km alvoor je olie gaat verversen.Zijn dit zwaar belaste motoren .NEE.
Dat we geen minerale olieen gebruiken,dat snap ik wel.Dat is al bijna niet meer te krijgen.Maar iedere half syntheet is super voor .Ik gebruik al jaren lidle olie.
5liter voor ongeveer 12Euro.Iedere 2 jaar een nieuwe fles er in om de eventueel met vocht verzadigde olie te vervangen.

Ik vind dat garagisten gebruik maken van de onwetendheid van de mens.Om op die manier de duurdere producten te verkopen.En meer verdienen .

Dus laat u zich niet gek maken AUB !
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

Gebruikersavatar
CIVIC GT 1985
Berichten: 1750
Lid geworden op: vr mei 08, 2009 21:43
Locatie: Amsterdam

Re: Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door CIVIC GT 1985 » za jan 02, 2016 10:22

Bedankt voor opheldering, tip Mielko!

Gr. Remco
HONDA CIVIC 1.5i GT 1985 GREEK WHITE
HONDA HR-V 1.6i 4WD 5D CVT SPORTSPACK 2004 COSMIC GRAY
TOYOTA COROLLA HYBRID 1.8 TAXI AUT 2020 ZILVER

Aad van der Maas

Re: Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door Aad van der Maas » vr jan 08, 2016 23:24

Mielko ziet dat goed, zelf gebruik ik die olie sinds 1990.

Harry97

Re: Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door Harry97 » zo feb 07, 2016 12:12

mielko schreef:Ik werk zelf bij een olie raffinaderij,en het bedrijf levert ook al die "speciale" brandstoffen.
En ja er zit iets extra's in .Maar die chemicalie hoeveelheid is zo verschrikkelijk laag .Dat dit nooit merkbaar zal zijn.op geen enkel voertuig.
Laat jezelf aub niet gek maken,dit brandstofje is een placebo.En echt geen heilig middel.

Omdat deze druppel chemie in de brandstof zit mag het "speciale" genoemd worden,maar ja .......werkt het daardoor ook?Tel uit uw winst.

Ook zou ik de dure vol syntheten nooit gebruiken,wanneer draai je met een bolletje 100000Km alvoor je olie gaat verversen.Zijn dit zwaar belaste motoren .NEE.
Dat we geen minerale olieen gebruiken,dat snap ik wel.Dat is al bijna niet meer te krijgen.Maar iedere half syntheet is super voor .Ik gebruik al jaren lidle olie.
5liter voor ongeveer 12Euro.Iedere 2 jaar een nieuwe fles er in om de eventueel met vocht verzadigde olie te vervangen.

Ik vind dat garagisten gebruik maken van de onwetendheid van de mens.Om op die manier de duurdere producten te verkopen.En meer verdienen .

Dus laat u zich niet gek maken AUB !
Ben net terug uit Oostenrijk met de Civic Aerodeck. Heenweg volbepakt tot de asbak toe met 3 man en een hond. Rustig gereden en gem 1 op 13 gereden
Niet slecht maar toen ik terugreed met de benzine 95 uit de Oostenrijkse pomp voor €1,08 reed ik ruim 1 op 16....

Oke, de 4 kratten bier waren wel leeg op de terugweg 8)

Er zit dus wel iets van winst in bij andere benzines lijkt me.

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door mielko » zo feb 07, 2016 13:07

Dan heb je een grotere verbetering gemaakt die zelf V-power niet eens beweert te hebben :lol:

Ik weet niet hoe je doe auto gebruikt.Maar een flink stuk rijden is altijd goed voor een motor.





En wie neemt er nu nederlands bier mee? :crazy:
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

honda-henk
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door honda-henk » zo feb 07, 2016 13:48

IN BRANDSTOF ZIT HEEL VEEL VERSCHIL EN VOOR WAAR JE TANKT GULF EN DIE GOEDKOPE ZOOI DAAR ZIT HET ME IN''
ESSO/BP /SCHELL KAN JE ZO MAAR 100 TOT 150 KM OP EEN TANK SCHELEN
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door mielko » zo feb 07, 2016 13:55

De total raffinaderij waar ik werk verkoopt total benzine aan tinq,agri markt,witte pomp enz enz.Allemaal uit dezelfde tank.Geen verschil!
Dus ideeen dat het reut is zit ook tussen de oren,dit is dezelfde benzine
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

Harry97

Re: Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door Harry97 » zo feb 07, 2016 17:22

mielko schreef:Dan heb je een grotere verbetering gemaakt die zelf V-power niet eens beweert te hebben :lol:

Ik weet niet hoe je doe auto gebruikt.Maar een flink stuk rijden is altijd goed voor een motor.





En wie neemt er nu nederlands bier mee? :crazy:
Tja, blijven Hollanders he...
Pindakaas blijft wel thuis hoor....

:lol:

Verschil kan ik ook niet verklaren. Vorig jaar was het precies hetzelfde.
Weet wel dat in Oostenrijkse Diesel een toevoeging zit om "vlokken" tegen te gaan. Had mij maat ook last van een paar jaar geleden.
Bij benzine weet ik niet of dat zo is.

honda-henk
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door honda-henk » zo feb 07, 2016 18:07

er zit echt duidelijk verschil in de benzine er zijn auto die altijd Esso tanken en een keer vreemd gaan bv gulf en gelijk is de katalysator over stuur rij je tank maar gewoon leeg en tank gewoon waar je normaal tankte dan is weer over
als ik zelf Gulf tank of schell of bp Esso dan merk ik het verschil in de beter merken zit meer toevoegingen in
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen

Maxnagtegaal

Re: Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door Maxnagtegaal » ma feb 08, 2016 01:08

Ik merk ook zeer veel verschil in benzine. Die benzine van tinq daar rijd ik minder lang mee en loopt de motor net minder lekker.
Ook in motorolie. Ik gooi nu kroon olie in mijn auto's, en sinds ik die gebruik is mijn motor brandschoon geworden, die glimt je weer tegemoet. Dat terwijl hij daarvoor inktzwart was en aangekoekt.

Of het verbeelding is of niet, ik weet ook wel dat je vaak wordt belazerd waar je bij staat maar mijn auto krijgt alleen meuk waarvan mijn bijgelovige brein zegt dat het goed is. Dan eet ik zelf maar b merken 8)

en ja, b merken komen ook uit de fabrieken van de a merken, maar zijn toch anders geproduceerd met andere toevoegingen soms, maar ook niet altijd..

AWH

Re: Een (extra) reden om Shell V-Power te tanken

Bericht door AWH » wo mei 24, 2017 12:49

Idd,het is net als met de HEMA worst die toch ook echt in de UNOX-fabriek word gemaakt,op dezelfde productielijn zelfs en met dezelfde ingrediënten,maar... in nét even andere verhoudingen,en dat is het verschil.
Ik geloof dat Mielko wel een heel eind gelijk heeft maar als de Tinq Esso zou verkopen zouden ze het ook wel zo noemen lijkt me,maar dat mag ws niet omdat het dat simpelweg toch niet is.
Waar ik hem zeker gelijk in geef is het "laat je niet gek maken" verhaal,zgn wondermiddeltjes zijn dat vaak niet en voor wat betreft zijn olieverversing en merk,ik denk dat zijn Civic daar heel lang op draaien zal.Ikzelf gebruik al 15 jaar de Action olie(wel mineraal,heeft mijn voorkeur nu eenmaal en is bij de Action nog wél verkrijgbaar) in de Starlet van mijn vriendin,zonder problemen en nu dus ook in de Prelude.
Toch denk ik wel dat je dingen als meer kilometers op een tank niet weg kunt zetten als bijgeloof,het is gewoon meetbaar immers en elke liefhebber voelt wel of zijn motorblokje lekker draait of toch net even minder als normaal.
Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk gewoon doen wat je zelf het prettigst vindt,dat doe ik wel iig. :P

Plaats reactie