[How-to] nieuwe uitlaat voor integra 86-89
Geplaatst: zo sep 06, 2020 09:45
De uitlaat van m'n integra was rot. Het stickertje was wel weer van topkwaliteit aangezien het de uitlaat overleefd heeft.
Helaas zijn er geen uitlaten meer leverbaar voor deze auto. Dus dan maar op zoek naar wat het meest in de buurt komt, en dat was de uitlaat van een 3rd gen civic 3 deurs hatchback (1983-1987). Die van de sedan zou waarschijnlijk beter gepast hebben maar die is ook niet meer leverbaar.
tussendemper: art nr UD-U00941
https://www.uitlaatdiscounter.nl/produc ... -ud-u31021
einddemper: art nr UD-436665
https://www.uitlaatdiscounter.nl/produc ... inks-09-04
Daarnaast heb je nog een stuk uitlaatpijp van 40mm nodig, en het hele setje samen is ongeveer 100 euro wat ik persoonlijk heel erg vind meevallen. Deze uitlaatdelen passen dus helaas niet zomaar. Je zult ze op maat moeten maken, en voor de einddemper stelt dat weinig voor. Hier hoef je alleen het eindpijpje te verlengen en een beetje te knikken.
Dit knikje was net teveel en moet ik nog wat aanpassen. Hij komt zo tegen de bumper. De juiste aanpassing is 5 a 6 cm omhoog.
Voor de middendemper moet je onverwacht veel aanpassen. Hier liggen ze naast elkaar
De beste aanpak is ze zo neer te leggen dat beide voorkanten aan een stuk hout vastgeschroefd zijn zoals op de onderste foto. Meet de afstand tussen beide uitlaten. Maak midden- en einddemper aan elkaar vast en zaag de nieuwe middendemper door vlak voor de achterste flens zodat je nog een stukje middendemper flens aan de einddemper hebt zitten. Dan las je het eindpijpje aan de einddemper en zet je de eindpijpjes op dezelfde manier en dezelfde tussenafstand aan een stuk hout vast als de voorkant. Als de uitlaten aan de voorkant een tussenafstand van 1 meter hebben moeten ze dat aan de achterkant ook hebben. Vervolgens kun je bij elk stuk meten of je nog steeds een tussenafstand van 1 meter hebt weet je of je goed bezig bent. De afstanden in de tekening zijn een indicatie van wat je ongeveer moet aanpassen.
Als de S-vorm in de middendemper aangepast is komt het moeilijkste, en dat is er weer 1 geheel van te maken. Het achterste stuk ('dit stuk wegzagen en vervangen door een recht stuk buis van de juiste lengte' is het moeilijkste te bepalen en de civic uitlaat is hier echt in elke richting anders. Hier zul je dus gewoon moeten zorgen dat beide uiteinden goed vast zitten en dan is het gat ertussen opvullen met buis.
Dan zit alles in elkaar en is het tijd om te controleren of het goed gegaan is. Vergeet dit niet! Zelfs als je goed kunt lassen zal hij vast wel ergens lekken en daar pas achter komen als hij weer onder de auto hangt is nogal vervelend. Dit kan door de voorkant dicht te maken en tussendemper en einddemper lekvrij aan elkaar te maken (rubber ringetje of zoiets). Op het eindpijpje kun je dan een 40mm pvc dopje maken met daarin een autoventiel. Zo kun je het geheel makkelijk onder druk zetten en als je de naden met een sopje insmeert zie je goed waar het nog lekt.
Die civic uitlaten blijven natuurlijk ook niet eeuwig leverbaar en al helemaal niet voor deze prijs. Als je uitlaat in twijfelachtige staat is dan is het een goed idee nu alvast iets te regelen daarvoor, zelfs als je hem nu nog niet eronder zou hangen.
Helaas zijn er geen uitlaten meer leverbaar voor deze auto. Dus dan maar op zoek naar wat het meest in de buurt komt, en dat was de uitlaat van een 3rd gen civic 3 deurs hatchback (1983-1987). Die van de sedan zou waarschijnlijk beter gepast hebben maar die is ook niet meer leverbaar.
tussendemper: art nr UD-U00941
https://www.uitlaatdiscounter.nl/produc ... -ud-u31021
einddemper: art nr UD-436665
https://www.uitlaatdiscounter.nl/produc ... inks-09-04
Daarnaast heb je nog een stuk uitlaatpijp van 40mm nodig, en het hele setje samen is ongeveer 100 euro wat ik persoonlijk heel erg vind meevallen. Deze uitlaatdelen passen dus helaas niet zomaar. Je zult ze op maat moeten maken, en voor de einddemper stelt dat weinig voor. Hier hoef je alleen het eindpijpje te verlengen en een beetje te knikken.
Dit knikje was net teveel en moet ik nog wat aanpassen. Hij komt zo tegen de bumper. De juiste aanpassing is 5 a 6 cm omhoog.
Voor de middendemper moet je onverwacht veel aanpassen. Hier liggen ze naast elkaar
De beste aanpak is ze zo neer te leggen dat beide voorkanten aan een stuk hout vastgeschroefd zijn zoals op de onderste foto. Meet de afstand tussen beide uitlaten. Maak midden- en einddemper aan elkaar vast en zaag de nieuwe middendemper door vlak voor de achterste flens zodat je nog een stukje middendemper flens aan de einddemper hebt zitten. Dan las je het eindpijpje aan de einddemper en zet je de eindpijpjes op dezelfde manier en dezelfde tussenafstand aan een stuk hout vast als de voorkant. Als de uitlaten aan de voorkant een tussenafstand van 1 meter hebben moeten ze dat aan de achterkant ook hebben. Vervolgens kun je bij elk stuk meten of je nog steeds een tussenafstand van 1 meter hebt weet je of je goed bezig bent. De afstanden in de tekening zijn een indicatie van wat je ongeveer moet aanpassen.
Als de S-vorm in de middendemper aangepast is komt het moeilijkste, en dat is er weer 1 geheel van te maken. Het achterste stuk ('dit stuk wegzagen en vervangen door een recht stuk buis van de juiste lengte' is het moeilijkste te bepalen en de civic uitlaat is hier echt in elke richting anders. Hier zul je dus gewoon moeten zorgen dat beide uiteinden goed vast zitten en dan is het gat ertussen opvullen met buis.
Dan zit alles in elkaar en is het tijd om te controleren of het goed gegaan is. Vergeet dit niet! Zelfs als je goed kunt lassen zal hij vast wel ergens lekken en daar pas achter komen als hij weer onder de auto hangt is nogal vervelend. Dit kan door de voorkant dicht te maken en tussendemper en einddemper lekvrij aan elkaar te maken (rubber ringetje of zoiets). Op het eindpijpje kun je dan een 40mm pvc dopje maken met daarin een autoventiel. Zo kun je het geheel makkelijk onder druk zetten en als je de naden met een sopje insmeert zie je goed waar het nog lekt.
Die civic uitlaten blijven natuurlijk ook niet eeuwig leverbaar en al helemaal niet voor deze prijs. Als je uitlaat in twijfelachtige staat is dan is het een goed idee nu alvast iets te regelen daarvoor, zelfs als je hem nu nog niet eronder zou hangen.