Hondamatic eraf = motor eruit?
Hondamatic eraf = motor eruit?
Hoi!
Ik heb een 1977 civic met een hondamatic, die ik wil vervangen voor een hondamatic uit een nieuwere civic, eentje met 3 versnellingen.
Ik heb inmiddels de vernellingsbak vij gemaakt. (Radiator eruit, aandrijfassen eruit, accu weg... etc)
In de haynes manual staat dat de enige manier om de vernellingsbak eruit te halen, is de motor eruit. Klopt dat?
Alvast bedankt,
Jan-Willem
Ik heb een 1977 civic met een hondamatic, die ik wil vervangen voor een hondamatic uit een nieuwere civic, eentje met 3 versnellingen.
Ik heb inmiddels de vernellingsbak vij gemaakt. (Radiator eruit, aandrijfassen eruit, accu weg... etc)
In de haynes manual staat dat de enige manier om de vernellingsbak eruit te halen, is de motor eruit. Klopt dat?
Alvast bedankt,
Jan-Willem
-
- Site Admin
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Hondamatic eraf = motor eruit?
Plak eens een foto hoe het er nu bij staat?
De motor staat op de dwarsligger onder de motor. Als je de bak los van de motor wil verwijderen, zal die er (tijdelijk) onderuit moeten.
De koppelomvormer moet je niet scheiden van de automaatbak!. De koppelomvormer zit op een grote platte stalen plaat geschroefd met 8 korte m6 boutjes. Deze kan je alleen losmaken door die dwarsligger weg te halen en het onderste stalen deksel van de bak te schroeven.
Als ze los en er uit zijn, kan je de motor los van de bak draaien als het goed is.
Dwarsbalk er weer onder en dan de dikke bouten eruit, waarmee de bak op de motor zit geschroefd.
Heb jij bij de 3 bak ook die dunne plaat voor tussen motor en bak?
De motor staat op de dwarsligger onder de motor. Als je de bak los van de motor wil verwijderen, zal die er (tijdelijk) onderuit moeten.
De koppelomvormer moet je niet scheiden van de automaatbak!. De koppelomvormer zit op een grote platte stalen plaat geschroefd met 8 korte m6 boutjes. Deze kan je alleen losmaken door die dwarsligger weg te halen en het onderste stalen deksel van de bak te schroeven.
Als ze los en er uit zijn, kan je de motor los van de bak draaien als het goed is.
Dwarsbalk er weer onder en dan de dikke bouten eruit, waarmee de bak op de motor zit geschroefd.
Heb jij bij de 3 bak ook die dunne plaat voor tussen motor en bak?
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Re: Hondamatic eraf = motor eruit?
Ja natuurlijk. De 2 bak zit nog vast aan de motor, volgens mij kan ik prima bij de bouten, maar ik kan me zo voorstellen dat hij niet heel veel ruimte om van de motor af te schuiven heeft... misschien dat daar het probleem zou zitten.
Van die nieuwe vernellingsbak heb ik ook een paar foto’s gemaakt. Er zit iets van een plaat aan de koppelomvormer, en er zit een los stuk blik bij.
Maar de koppelomvormer zelf zit niet vast aan de versnellingsbak, die kan de er gewoon los uittillen (en met wat gepruts terugduwen)
Van die nieuwe vernellingsbak heb ik ook een paar foto’s gemaakt. Er zit iets van een plaat aan de koppelomvormer, en er zit een los stuk blik bij.
Maar de koppelomvormer zelf zit niet vast aan de versnellingsbak, die kan de er gewoon los uittillen (en met wat gepruts terugduwen)
-
- Site Admin
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Hondamatic eraf = motor eruit?
Als je de koppelomvormer uit de bak hebt getrokken .. zoals de onderste foto, gaat die rubberen ring stuk bij het monteren. Vervangen dus!. Daarom nooit de omvormer van de bak trekken , maar van de krukas losdraaien..
Deze 8 boutjes houden de koppelomvormer vast. Die moet jij losdraaien tussen je 2bak en de motor.
Je hebt geen ruimte nodig om de bak ergens vanaf te schuiven als het goed is.. Gewoon laten zakken.
Marko
Deze 8 boutjes houden de koppelomvormer vast. Die moet jij losdraaien tussen je 2bak en de motor.
Je hebt geen ruimte nodig om de bak ergens vanaf te schuiven als het goed is.. Gewoon laten zakken.
Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Re: Hondamatic eraf = motor eruit?
Super! Bedankt voor de tips.
Heb je toevallig ook enig idee waar ik het best aan zo’n ringetje kan komen?
Jan-Willem
Heb je toevallig ook enig idee waar ik het best aan zo’n ringetje kan komen?
Jan-Willem
Re: Hondamatic eraf = motor eruit?
https://www.technirub.nl/o-ringen-en-o- ... zwart.html
Zou zoiets voldoen?
De maat lijkt wel overeen te komen, en volgens de specs zou viton tegen atf moeten kunnen.
Misschien kan ik beter dan eentje groter en kleiner mee bestellen
Zou zoiets voldoen?
De maat lijkt wel overeen te komen, en volgens de specs zou viton tegen atf moeten kunnen.
Misschien kan ik beter dan eentje groter en kleiner mee bestellen
Re: Hondamatic eraf = motor eruit?
Gelukt! Hij is eruit! Ik ben benieuwd of ik die andere door hetzelfde gat omhoog getild krijg. Deze paste maar héél krap er doorheen... en de nieuwe lijkt alle kanten op een klein beetje groter en zwaarder... naja das een probleem voor de volgende keer.
Ik heb voor de gelegenheid wel een extra motorsteun gemaakt, en mn krik aangepast voor het dragen van de versnellingsbak. Zelfgemaakt gereedschap past in elk geval
Ik heb voor de gelegenheid wel een extra motorsteun gemaakt, en mn krik aangepast voor het dragen van de versnellingsbak. Zelfgemaakt gereedschap past in elk geval