Ik ben mijn hoofd aan het breken over een nieuw probleem met m'n Accord. Velen hier hebben meer kennis en ervaring dan ik, dus ik hoop dat iemand een gouden tip heeft.
Regelmatig als ik gas bij geef dan houdt de motor juist in, verliest 'ie kracht en begint ie te stotteren. Loslaten van het gaspedaal zorgt er dan voor dat de motor weer soepel begint te lopen. Maar het gebeurt niet altijd , dat maakt het juist zo lastig om op te sporen. Mijn theorie is voorlopig dat het gebeurt als ik eerst 5-10 minuten stadsverkeer heb gereden.
Verder kon ik vandaag niet meer starten op de accu; wellicht ongerelateerd, wellicht niet. Het waren sowieso zware omstandigheden: 2 weken stilgestaan, koud, de laatste tijd geen lange ritten gemaakt, en onbekend hoe oud de accu was. Met een nieuwe accu kon ik in ieder geval weer starten.
Het gaat om een Accord uit 1986 (III / CA5), met A20A2 motor (carb, automatische choke) en automaatbak.
Heeft iemand een advies wat eerst te controleren (of sowieso te vervangen)? Morgen wil ik sowieso de bobine doormeten, de bougiekabels checken en de bougies zelf bekijken. Aangezien ik tijdens start-pogingen vandaag een paar knallen uit de uitlaat heb gehad (zie het hele verhaal hieronder) denk ik niet dat het ligt aan een verstopt brandstoffilter.
Chronologisch het hele verhaal (houd je adem niet in want het is een lange):
Drie weken geleden: na een kort stadsritje (10 min) en een minuutje parkeerplaats-rijden begon de motor opeens in te houden. Met meer gas ging de auto stotteren, met gas los ging het vanzelf weer over. Of ik er op de terugrit last van had weet ik niet meer, maar de week daarop heb ik de kleppen gesteld en aansluitend een ringweg-testrondje gereden waarbij totaal niets aan de hand was. Ook een volgend stad+snelweg-ritje ging het prima.
Vervolgens heeft 'ie een paar weken stilgestaan. Vandaag wilde ik weer even een heen-en-weer ritje maken binnen de stad (m'n oude koelkast doneren aan mijn broertje), maar dat pakte anders uit. Starten ging prima, de eerste keer. Even een meter naar voren rijden, motor weer uit, auto inladen. Opnieuw starten ging al wat lastig; de motor kwam pas tot leven na 3 seconden én een mooie knal uit de uitlaat. Onderweg begon 'ie opeens weer eventjes te bokken tijdens een 'hellingproef'. Verder ben ik zonder problemen op de bestemming aangekomen.
Een kwartier later terug naar huis: gaspedaal 2x max. indrukken (zoals altijd), contactsleuteltje omdraaien. Sh*t: de motor draait wel, maar slaat niet aan, ook niet na meerdere pogingen. En opnieuw een paar knallen uit de uitlaat. Na 3 keer proberen is de accu te leeg: de motor draait 2x rond en dan krijgt de startmotor hem niet verder. Omdat ik geen idee heb hoe oud deze accu was, meteen maar een andere accu opgehaald en geprobeerd: binnen 2 seconden loopt de motor weer. Ik ben opgelucht, ga weer op weg naar huis, maar het inhouden is nog veel duidelijker geworden. Alleen door steeds langzaam op te trekken gaat het soepel, zodra ik het gaspedaal wat dieper intrap begint alles meteen te horten en te stoten. Ook met 70 op de ringweg kon ik het duidelijk merken.
Nu wilde ik - een uur of 2 na terugkomst - nog even een rondje proberen met de voltmeter in de sigarettenaansteker (de enige test waar ik in het donker zin in had). En verdorie, nu is er opeens weer niets aan de hand: de motor start direct, en blijft soepel lopen tijdens een blokje om-rijden, met licht én achterruitverwarming aan. Overigens: de spanning was 12,7V met motor uit en ± 14,5V bij 1800RPM (licht uit, ruitverwarming uit). Dat leek me netjes.