Pagina 1 van 1

Veel voorkomende problemen Accord's

Geplaatst: di jul 16, 2013 23:37
door minimonster
Hoi,

Post hier de meest voorkomende problemen van Accord's.... Hoe probleemloos de Honda's zijn, er zijn altijd instinkers die we van elkaar kunnen opsteken nietwaar??

Ook aankoop issues voor bepaalde bouwjaren zijn van harte welkom.

Post hier géén persoonlijke incidentele problemen..

Marko

1e generatie Accord 1976-1981

Geplaatst: wo jul 17, 2013 10:00
door minimonster
Modelinformatie:

Facelift:

Veel voorkomende problemen / aandachtspunten:

Aankooptips:

2e generatie Accord 1982-1985

Geplaatst: wo jul 17, 2013 10:00
door minimonster
Modelinformatie:

Facelift:

Veel voorkomende problemen / aandachtspunten:

Aankooptips:

3e generatie Accord 1986-1989

Geplaatst: wo jul 17, 2013 10:01
door minimonster
Modelinformatie:

Facelift:

Veel voorkomende problemen / aandachtspunten:

Aankooptips:

4e generatie Accord 1990-1992

Geplaatst: wo jul 17, 2013 10:03
door minimonster
Modelinformatie:

Facelift:

Veel voorkomende problemen / aandachtspunten:

Aankooptips:

5e generatie Accord 1993-1997

Geplaatst: wo jul 17, 2013 10:03
door minimonster
Modelinformatie:

Facelift:

Veel voorkomende problemen / aandachtspunten:

Aankooptips:

Re: Veel voorkomende problemen Accord's

Geplaatst: zo jul 28, 2013 19:22
door Honda-ronny
Honda accord 1e generatie (we praten hier over de accord 3 en 4 drs van 1976 tot en met 1982)

Eerst een paar wetenswaardigheden:
als eerste is er 1 groot opmerkelijk verschil in de motoren: EG en EL motoren
EG zit hoofdzakelijk in de auto's van de bouwjaren 1976 tot en met 1979 (begin)
EL zit hoofdzakelijk in de auto's van de bouwjaren 1979 tot en met 1982

Van de EG motoren is maar 1 versie gebouwd. Deze motoren zijn gemakkelijk te herkennen aan de grijze klepdeksel
dit zijn niet de beste motoren, er zijn er maar weinig die geen olie verbruiken, vooral als 1 keer de cilinderkop gedemonteerd is geweest verergeren de problemen (net als bij de motoren van de bolletjes) oorzaak is de onjuiste blokconstructie. Honda heeft destijds ontdekt dat het blok sterk kon vervormen vandaar dat er snel een nieuwe motor ontwikkeld is.
De EL motoren zijn veel en veel beter, maar wat maar heel weinig mensen weten is dat er in de EL versie 2 verschillende motoren zijn vervaardigd.
Het onderblok is hetzelfde bij beide motoren alleen de cilinderkop is medio 1981 gewijzigd. van de tweede en derde cilinder zijn de in en uitlaatkleppen verwisseld om een betere temperatuurverdeling te krijgen in de motoren (gevolg van diverse koppakking schades bij jonge auto's net na aflevering) DUS LET GOED OP MET KLEPPEN STELLEN!!! ik heb het o zo vaak meegemaakt dat een auto met deze laatste motor slechter liep nadat hij een beurt had gehad van vooraf !!
Wat gaat er stuk aan deze motoren! let wel ik praat hier over auto's die in de basis goed onderhoud krijgen.
De waterpomp is een gevoelig item, leg deze op voorraad je hebt hem echt nodig ( er zijn wel veel verschillende types dus pas ook hier mee op)
klepdeksel pakking lekkage komen veelvuldig voor niet omdat de pakking defect is maar omdat ze de klepdeksel veel te vast aandraaien waardoor de pakking er half tussenuit gedrukt wordt. (altijd een heel klein beetje vloeibare pakking gebruiken alleen waar de ronding van de nokkenas overgaat in het rechte gedeelte, de hoekjes dus)
Verder kennen deze motoren bij normaal gebruik geen problemen.
Een wel vaak voorkomend probleem was dat er wel een Nokkenassen kapot liepen, maar dat kwam vroeger alleen voor hij HONDA dealers die CASTROL olie gebruikte. iets waar we nu niet bang meer voor hoeven te zijn.

Versnellingsbakken:
ook hier zijn verschillende bakken gebruikt
de EG motoren hebben andere bakken dan de EL motoren, De EL motoren met de nieuwe cilinderkop hebben ook weer andere bakken, ander overbreng verhoudingen en andere dikte van aandrijfassen, dus ook hier opletten geblazen met uitwisselen.

Automaatbakken:

Ook hier kent honda 3 verschillende versies waarbij dus met uitwisselen ook gelet moet worden of men de juiste versie heeft (niet alles is uitwisselbaar)

Ophanging:

schokbrekers zijn verschillend zowel tussen de 76/77/78 versie als de 79/80/81/82 versies maar ook tussen de hatchback en de sedan
De schokbrekers van de eerste jaren hebben een klein diagmeter en veren die idem ook kleiner van diameter zijn. dit geld voor zowel voor als achter
groot probleem van deze schokdempers is het doorroesten van de schotels, dit komt meestal omdat het waterafvoergat tussen schotel en schokdemper dicht zit (regelmatig controleren om narigheid te voorkomen)

draagarmrubbers voor gaan vaak stuk, is ook een apk item, zijn gemakkelijk te vervangen (mits je de centrale bout loskrijgt)

ELectronice:

technisch zit een accord super degelijk in elkaar wat wel eens stuk gaat zijn: ontstekingsmodule, brandstofpomp en hoofdrelais van de brandstofpomp.

Even resume

De accord was in die tijd zeer zeer betrouwbaar waarbij je mag aanmerken dat er natuurlijk wel eens wat stuk ging maar dat was over het algemeen niets bijzonders.

Voor diegene die een accord rijden zou ik het volgende willen adviseren om op voorraad te leggen:

Waterpomp
Brandstofpomp (leg deze in de auto)
ontstekingsmodule (leg deze in de auto)
Draagarmrubbers voor
dan ben je voorzien van de meest voorkomende onderdeeltjes die stuk kunnen gaan.

verder is het aan te raden om altijd een origineel oliefilter te gebruiken, gewone 10W40 olie (geen vol synthetische)

Verder kunnen deze motoren heel erg goed tegen op LPG rijden.

Re: Veel voorkomende problemen Accord's

Geplaatst: vr okt 04, 2013 22:05
door andregc
SUPER DIT

Laten we het wel een beetje schoon houden en niet teveel losse opmerkingen erna plaatsen zodat dingen makkelijker te vinden zijn. Dus ook geen problemen als reactie hier posten, maar in de juiste rubriek hiervoor. Desnoods kiepert onze beheerder de lege opmerkingen er gewoon uit wat mij betreft.
Groeten ANdre