Pagina 1 van 2

Civic 1200 ombouw ==>> 1602cc

Geplaatst: di okt 02, 2012 11:13
door minimonster
Een aantal van jullie hebben hem afgelopen weekend al mogen aanschouwen en/of mogen aanvoelen....

Ik heb mij 77-er civic 1200 verbouwd met een 80-er accord/prelude motor EL-type.

Ik zal in dit topic uit de doeken doen wat je allemaal moet/kan/mag doen om tot dit resultaat te komen....

Het ziet er nu zo uit onder de klep:

Marko

Afbeelding

Benodigigdheden

EL-motor: accord I /prelude I (1980)
versnellingsbak: accord II (deze is kabel bediend)
motorsteunen: civic I 1500
aandrijfassen: standaard civic I 1200
dynamo: accord I ( de offset van de pulley is anders)
startmotor: accord I, II of III (ik heb er eentje van mijn 86-er accord aerodeck)
ontstekingsverdeler: accord I
ontstekingsversterker: crx I 1987
bobine:crx I 1987

luchtfilterhuis en luchtfilter: civic I 1500
uitlaatbocht: accord I
middendemper: accord I
einddemper: civic I 1500

schakelpook: vermaken
koppelingssteun: vermaken
remleidingen: vermaken
radiator: civic 1200, ..
radiatorsteun: vermaken
draadboom: vermaken, alle draden zijn te kort en moeten verlengd en verlegd worden.





Eerst maar 'ns ruimte maken:
Alle remleidingen die op het schutboard zitten moeten eruit. Een Accord blok heeft de uitlaat aan de achterzijde en gekookte remvloeistof werkt niet zo..

Ook de benzineleiding die op het schurboard moet ruimte maken...

Afbeelding

Nieuwe remleidingen gevouwen en een remdrukverdeler van een 91-er civic heb ik geplaatst..
Afbeelding


Motorsteunen: Eén motorsteun is te gebruiken, dat is de motorsteun bij de distributiezijde.
Dit motorblok heeft aan de voor en achterzijde bij de overgang tussen het motorblok en de bak ook twee motorsteunen.
Ik heb 2 motorsteunen van een 76-er civic 1500 genomen en deze op de voor en achterbalk gelast. Let erop dat er genoeg ruimte overblijft om de steun inelkaar te kunnen schroeven.

Afbeelding
Afbeelding


Als je de achterbalk er weer onderzet en de steun inelkaar zet, ziet het er ongeveer zo uit:

Afbeelding


Op de voorste balk komt ook een steun staan:

Afbeelding

De balk onder de auto die de voorste en achterste balk verbind heeft normaal de onderste motorsteun. Omdat een accord blok lager hangt, past de balk nog wel, maar deze steun is komen te vervallen..

Het "honde bot" welke het schutbord met de cilinderkop verbind heb ik van een civic I 1500 gebruikt. Deze is in lengte verstelbaar en daardoor spanningsvrij te monteren..

Geplaatst: di okt 02, 2012 11:14
door minimonster
Versnellingsbakken:

De automaatbakken tussen civic's I, II en Accord's I en II zijn "gewoon" uitwisselbaar, zolang je bij de bak ook de koppelomvormer houdt.

De handbakken zijn helaas niet uitwisselbaar. De primaire as die uit de bak reikt waar de koppeling op gestoken zit, is verschillend van lengte en diameter. Accords hebben een dikke korte as, Civics hebben een lange dunne as, met een lagertje in het vliegwiel van de koppeling.
De koppelingen zijn niet uitwisselbaar, het vliegwiel zit met een andere diameter bouten op de krukas.

Om de koppeling te kunnen bedienen zal de koppelingskabel van de civic verlengt moeten worden, of de onderste steun waarop de koppeling rust. Ik heb voor de tweede optie gekozen. Dit zodat ik eenvoudiger een andere (originele) koppelingskabel kan monteren indien nodig..

Afbeelding

En uiteindelijk werd dit:

Afbeelding

Startmotor: Een startmotor van een civic, past natuurlijk niet. De steek van beide bouten is 5mm verschillend.... waarom zou Honda dit ook gelijk houden .. ;-)
Er zal dus een accord startmotor gebruikt moeten worden...

Ontsteking: Ik heb de verdeler van de accord I gebruikt. Dit is een electronische en heeft een ontstekings module nodig. Ik heb een module uit een verdeler van een CRX mkI gezaagd. En ook de bobine van de CRX gebruikt.

Afbeelding


De aandrijfassen van de civic passen gewoon in de accord bak.... Hier hoeft niet eens iets aan verzaagd worden (!)!)(@) :lol: :lol:

De oliedruksensor, de temp sensor en dynamo aansluitingen moeten allen verlengd worden. De dynamo zit nu aan de voorzijde van het motorblok...

Geplaatst: di okt 02, 2012 11:15
door minimonster
.

Geplaatst: di okt 02, 2012 12:11
door honda-henk
wat bedoel je . gr

Geplaatst: di okt 02, 2012 17:12
door Robert Itr
Wanneer lepel je is een k20 in een Bol? :lol:

Geplaatst: di okt 02, 2012 17:41
door honda-henk
ik lever de auto en de spullen ???

Geplaatst: wo okt 03, 2012 04:22
door mielko

Geplaatst: wo okt 03, 2012 07:14
door bolletje1978
Makkie :D :D :D :D

Geplaatst: wo okt 03, 2012 19:35
door nico-b
minimonster schreef:Versnellingsbakken:

De handbakken zijn helaas niet uitwisselbaar. De primaire as die uit de bak reikt waar de koppeling op gestoken zit, is verschillend van lengte en diameter. Accords hebben een dikke korte as, Civics hebben een lange dunne as, met een lagertje in het vliegwiel van de koppeling.
De koppelingen zijn niet uitwisselbaar, het vliegwiel zit met een andere diameter bouten op de krukas.
Kleine opmerking/aanvulling:
De eerste accords van 1976 tot??? met een GF bak en EG motor heeft wel de zelfde diameter en lengte van price-as. Alleen is deze bak voorzien van een hydraulische koppelings cilinder. Maar dat dat los je op door het koppelinghuis van een civic 4-bak te gebruiken, het hele binnenwerk van de accord bak inclusief bakhuizen past zo op het koppelingshuis van een Civic GB en GE bak is plug en play.
Alleen is deze combi niet geschikt voor een standaard civic 1200 motor de eindoverbrenging is veeeel te lang waardoor je bij een tegenwind al terug moet naar zijn 4e versnelling.

Geplaatst: wo okt 03, 2012 19:39
door nico-b
honda-henk schreef:ik lever de auto en de spullen ???
Henk lever jij alleen de auto? of ook alle spullen :D

Want dan moeten we hier maar voor gaan.

http://www.motormavens.com/2010/12/shop ... pen-house/

even omlaag scrollen tot je een bolletje ziet met een S2000 motorblok en bak en daarna kan je naar de dames kijken :lol:

Geplaatst: wo okt 03, 2012 19:48
door nico-b
Oja, en verder mooi gedaan!!!

s 200 motor ???

Geplaatst: wo okt 03, 2012 20:17
door honda-henk
ik weet nog een rode bol te staan leuk
volgende meeting ook een paar van de dames zal het erg druk zijn ???? :P :P :P :lol: :lol: :o :o

Geplaatst: vr nov 02, 2012 12:23
door Mr.Asimo
knap werk !

Geplaatst: vr nov 02, 2012 12:54
door Hans
Knap werk man.
Heb het vroeger al eens iemand zien doen, en die had het vliegwiel ook wat lichter gemaakt.
Zo, dat ding klom lekker in de toeren.
Toch alweer 30 jaar geleden.

Wat ook mooi van Honda dat toen veel uitwisselbaar was. Moet je met een jongere Honda proberen.

Ik moet nodig eens een keer dat spul van je zien. ;) :roll:

Geplaatst: za nov 03, 2012 10:17
door mielko
Als je wilt dan kan ik jouw vliegwiel afdraaien hoor.Ik doe dit klasje al jaren om wat "zwart"geld te verdienen ,om weer in mn eigen hobby te steken.