Wie van onze forumleden rijdt over10 jaar in een Honda S800?

Gewoon voor al onze onzin die we kwijt willen.
patrick

Bericht door patrick » di jan 31, 2012 19:46

Hoi,

Hij zal het ongetwijfeld waard zijn, maar ik vind de prijzen die Mielko noemt meer dan genoeg voor deze auto.

Groet,
patrick

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Bericht door Honda-ronny » di jan 31, 2012 20:07

Hoi patrick

verkoop waarde en taxatiewaardes zijn twee gegevens die in de basis niets met elkaar te maken hebben.
De opbouw van beide waardes hebben een ander karakter
de verkoopwaarde wordt bepaald door de vraag en het aanbod en natuurlijk de kwaliteit
de taxatiewaarde is een waarde die toegekend wordt aan een object waarbij wordt gekeken, wat is de vervangingswaarde. oftewel wat heeft de auto gekocht tijdens de restauratie en wat kost het om een dergelijke auto wederom in dezelfde staat te brengen. Neem van mij aan dat dit vaak nog een te lage prijs is.
als ik ga kijken naar de taxatiewaarde van mijn auto, dan moet ik bekennen dat de werkelijke waarde die de auto inmiddels gekost heeft nog hoger ligt.

dit even ter verduidelijking
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

patrick

Bericht door patrick » wo feb 01, 2012 09:34

Hoi Ronny,

Ik weet wel wat het verschil is tussen de verkoop- en/of taxatiewaarde, echter ik gaf mijn mening als antwoord op jouw vraag "is het goedkoop of duur"

Aangezien je om meningen vraagt, gaf ik je de mijne.
Als ik ooit een "S" zou kopen dan zal dit voor minder als 20K zijn. Ik zou niet meer willen uitgeven voor zo'n auto. En dan moet ie ook nog in goede staat verkeren.
Is dit nu realistisch, géén idee.

Zoals je al aangaf is dit afhankelijk van vraag en aanbod en kwaliteit.
Een `S` zal nu misschien 25K kosten, maar over 10 jaar kan dit anders zijn, en dit hoeft dan niet aan de kwaliteit van de auto te liggen, maar kan ook komen door bv regelgeving, brandstofkosten enz.

Ook kan bv de keuze om een `S` te kopen voor een ieder anders zijn.
Ik koop en rij een (oldtimer)auto om er in te rijden, ´s zomers maar ook ´s winters.
Andere zetten een auto in de showroom, museum of zetten hem in de garage voor een aantal jaren.

Ik zou dus best ooit een mooie rode `S`erbij willen hebben, het blijft een mooie aparte auto.
Maar ik hou het voorlopig nog bij de civic, aangezien deze mij goed bevallen, de onderhoudskosten relatief laag zijn, en ik er nog 2 wil opknappen.

Ik denk dat als je een beetje kennis van auto´s hebt je best een `S` kunt rijden en onderhouden. Word het (tehnisch) ingewikkeld dan kun je altijd terugvallen op de kennis binnen de club.

groet,
patrick

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Bericht door Honda-ronny » wo feb 01, 2012 10:51

Hoi Patrick

helemaal terecht je reactie. Ik begeep hem helemaal. de meeste mensen die een S kopen direct kant en klaar geven over het algemeen veel minder geld uit dan mensen die hun S helemaal van top tot teen restaureren. Dat scheelt vaak duizenden euro's
De S zal nooit een dermate hoge waarde gaan krijgen als bijvoorbeeld een XK120 daar is het de auto niet voor.
wel is het een feit dat het rijden van een S niet goedkoop is.
Ook al is hij helemaal gerestaureerd, er zijn een aantal zaken die telkens terug komen. een gemiddelde S motor haald de 40.000 km niet, meestal moet je bij 10 a 15 d km al eens de koppakking vervangen en bij 30 a 40 d km kom je weer aan een revisie van de motor.
alles natuurlijk afhankelijk hoe je er mee rijdt, hoeveel je er mee rijdt etc.
De standaard ervaring is dat nieuwe leden voor 80% moeten terugvallen op kennis van de bestaande "oude rotten"

Ja regelgeving is altijd bepalen voor heel veel zaken, als we niet belastingvrij zouden kunen rijden zouden we nu ook niet van die grote mercedesen en volvo rond hebben rijden op LPG

Om even een inzicht te geven in een aantal prijzen van S onderdelen

een krukas te repareren (uit elkaar persen nieuwe lagers monteren en balanceren ) kost ongeveer €2250 a €2500 euro ( er is maar 1 bedrijf voor zover bekend in duitsland die dat kan)
setje zuigers met veren ongeveer € 500
Pakkingset motor ongeveer €350
uitlaat van voor naar achter ongeveer €1000

Voorruiten ongeveer €125 a 150 euro
Voorschermen mits je ze kunt vinden € 1000 per twee is vrij normaal en als ze dan vanuit japan moeten komen tel er maar €500 bij

Gelukkig zijn er ook onderdelen die minder duur zijn en dat maakt het ook wel weer leuk.

als secretaris van de S club krijg ik natuurlijk veel te maken met mensen die geinteresseerd zijn in een S en ook als ze er een kopen ervaring opdoen met een S, in alle gevallen krijg je de reactie terug dat het een super auto is om mee te rijden, maar dat de technische kennis die nodig is om de auto te onderhouden en te behouden dieper gaat dan ze verwacht hadden.
zeker prijstechnisch als het gaat om nieuwe delen schrikken de meesten en beamen dit achteraf dan ook.

dit alles mag een echte liefhebber niet weerhouden om een S te kiezen.
En nogmaals de waarde van een auto wordt niet geheel bepaald door de verkoper of een rapport maar wat heeft de koper er voor over.

Als ik zie wat de prijzen van de Civic delen 15 jaar terug waren en nu zie je ook al een stijging van een aantal delen, dit is ook begriipelijk want het wordt langzaam allemaal minder,

dank voor je heldere uitleg patrick
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » wo feb 01, 2012 12:56

Wat zou een bruikbare body kosten ronny?Dus iets wat met heel minimaal laswerk APK goed is?
Ik ben niet zo een purist,dus durf er zo een andere modernere motor in te gooien.
Al zal het voor de meesten heiligschennis zijn.Maar dat maakt mij niet zo uit.Want ik schilder een lelijke lak zo met de roller.Als de ervaring van het open rijden er maar is.En het liefst met HONDA natuurlijk

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Bericht door Honda-ronny » wo feb 01, 2012 15:15

je moet tellen dat een rijdend exemplaar rond de 6 a 7 duizend euro kost.

ronny

losse body's vind je niet zeker niet die goed zijn

je vind wel eens een restauratieproject maar dan ben je ook al snel 2.5 a3.5 duizend euro kwijt en dan is hij vaak echt slecht.
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door minimonster » wo feb 01, 2012 20:44

Hoi,

Zoals jullie wellicht weten heb ik september 2009 een restauratie projectje S800 gekocht, voor een dikke 1000 euro.
4 spatborden gekocht, een RVS uitlaat , motor revisie, nieuwe schokbrekers, al het rubberwerk verzameld en heb inmiddels 5200 euro geinvesteerd.

Nu nog een beetje kleien tot een geheel en dan laten strakmaken /spuiten

Volgens mij moet ik onder de 10.000 euro kunnen blijven voor een volledig gerestaureerd exemplaar....

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Bericht door Honda-ronny » wo feb 01, 2012 20:54

Hoi marko

klopt wat je aangeeft maar is dat ook representatief voor de gemiddelde S bezitter?
ja als je alles zelf kunt, heel veel tijd investeerd en geduld hebt.
Mannetjes hebt die dingetjes kunnen regelen.
maar laat maar eens een paar items door specialisten maken.

en by the way, hij was niet duur !! dat was je geluk, maar ook dat moet je hebben
ronny
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door minimonster » wo feb 01, 2012 20:56

Hoi,

Ik was al een paar jaar aan het kijken naar een S, maar kon er geen vinden voor "mijn" prijs..

Deze wel... Natuurlijk weer in Limboland....

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Bericht door Honda-ronny » wo feb 01, 2012 21:20

klopt als je heel veel geduld hebt wordt het beloond, maar de meeste nederlanders hebben iets in het hoofd en dan moeten ze het direct hebben (goedkoop dan) als je geduld hebt komt het wel een keer,dat is vaak de beste manier

ronny
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » wo feb 01, 2012 21:35

En de manier van restaureren zal schelen.
Je kunt een uitlaatsysteem oem nieuw willen kopen ,voor een astronomisch bedrag.
Maar je kunt van losse pijp en losse dempers ook voor de helft laten maken.En kun je het zelf,dan is een 3e al genoeg.

Body werk kun je laten repareren op vele manieren,je kunt met 1500E klaar zijn ,maar er zijn ook "specialisten" die een super werkje leveren voor 5000E .Net wat je wilt

Maar ik vermoed dat de gemiddelde S-rijder alles uitbesteed.
Er staat een prachtig wit exemplaar bij de honda dealert in Goes.Die eigenaar heeft alles tot op de laatste kabel weer in OEM honda staat laten brengen.Doet niets zelf.
Trek je portomonaile maar open.

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door minimonster » wo feb 01, 2012 21:46

mielko schreef:En de manier van restaureren zal schelen.
Je kunt een uitlaatsysteem oem nieuw willen kopen ,voor een astronomisch bedrag.
Maar je kunt van losse pijp en losse dempers ook voor de helft laten maken.En kun je het zelf,dan is een 3e al genoeg.
Dat zou je bij een civic prima kunnen doen, echter een S is erg gevoelig voor de tegendruk in de uitlaat. Als de vier bochten van het spruitstuk niet gelijk zijn looptie direct raar. En als je de achterste einddempers verandert of weg laat, is er ineens geen koppel meer.. Deze 800cc motorjes zijn wat dat betreft erg gevoelig...

Dus daar heb ik me niet aan gewaagd, de civic en accord spruitstukken en uitlaat lijnen maak ik wel zelf...

Qua plaatwerk kan je het zo duur maken als je wilt. De spatborden zijn alleen schaars en bijna altijd verrot...maar vaak nog wel te redden... bij mijn project waren ze er niet meer bij... door de vorige eigenaar wegegooid...helaas

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Bericht door Honda-ronny » wo feb 01, 2012 22:01

Hoi

De meeste S rijders doen toch bijna alles zelf, en zoals marko als zij het motortje en de combinatie van de uitlaat is zo specifiek dat je het direct merkt als mensen ermee geknoeid hebben.
Als je goed nadenkt over het concept dan weet je dat het uiterst gevoelig en precies komt bij deze motor.
Bijna 100pk per liter in 1967, de gemiddelde auto van tegenwoordig haalt het bij lange na niet. Dat betekent dat de Mechanische grenzen aardig benaderd worden, wat op zijn plaats weer betekend dat alles wat je veranderd en of wijzigd ten opzichte van hetgeen ontworpen is negatief uitpakt.
Er is 1 set wat de S nog sneller maakt, en dat is de originele fabrieks race set.
dan spreken we over speciale krukas, nokkenassen, carburateurs en versnellingsbak.
Mocht je dat toevallig ooit in een schuur vinden dan " ben je binnen" spreekwoordelijk gezegt. een dergelijk setje te pakken te krijgen is zo moeilijk en onbetaalbaar dat het gewoon niet gaat lukken.
Mijn japanse kennis heeft ooit verteld ( dit is uit tweede hand maar hem kennende uiterst betrouwbaar) dat er in 2002 een dergelijke set in Japan is gevonden, nieuw in doos. Daar is destijd al omgerkend 67.000 euro voor betaald.
voor ons onvoorstelbare bedragen maar toch.
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

patrick

Bericht door patrick » do feb 02, 2012 09:51

Je zou het bijna zelf gaan maken.....

groet,
patrick

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Bericht door Honda-ronny » do feb 02, 2012 13:48

als dat zou kunnen zou het niet meer exclusief zijn.
ik snap wat je bedoeld.
maar dit is een erg erg zeldzame set

even tussendoor, de Europeese S600 racer is voor 1.5 jaar terug vanuit europa naar japan verkocht, het bedrag wat er voor betaald is is een bedrag met meer dan 5 nullen.

ronny
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

Plaats reactie