werkplaatshandboek (koelsysteem)

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
hondafreak1983

werkplaatshandboek (koelsysteem)

Bericht door hondafreak1983 » vr okt 14, 2011 21:47

Is er iemand die een site weet waar ik een werkplaatshandboek (vraagbaak) kan downloaden of inkijken?

Ik heb namelijk problemen met de koeling van m'n civicje van 1979 (1200 hondamatic)

Ik ben gisteren terug gekomen van m'n werk, had daar het koelwater nog bijgevuld omdat het reservoir bijna leeg was. nu 2 km verder (op de snelweg) begon de temperatuurmeter flink te stijgen. over halfweg tot 3kwart ongeveer. ik dacht ja als die nog wat stijgt is het de moment om me op kant te zetten.

Nu begon de meter ineens in sneltempo te zakken (dus dacht ik ok de ventilator is aangeslagen) dus gewoon verder gereden maar toen ik de snelweg verliet vond ik dat de wagen niet zo snel reageerde dan vroeger.

dus op een zeer laag tempo verder naar huis gereden, ik stopte voor m'n deur en de wagen viel direct uit. kwam ineens rook vanonder de kap.

heb de wagen volledig laten afkoelen en daarna eens proberen starten, dit ging direct.

toen koelvloeistof nagekeken, de reservoir stond volledig vol, de radiator was leeg (was trouwens ook niet warm toen ik thuis kwam)

heb toen de waterpomp gedemonteerd omdat ik dacht dat deze stuk was en dat het water daardoor niet meer circuleert. maar aan de pomp niks te zien, maar kwam ook bijna geen water uitgelopen!

nu vandaag de waterpomp terug gemonteerd, circuit opgevuld met water (heb bij het opvullen de ontluchtingsnippel bovenaan opengedraait tot het water er begon uit te lopen en dan dichtgedraaid)

de wagen laten warmdraaien, maar de meter stijgt volgens mij niet zoals die zou moeten, dan de ontluchtingnippel terug opengedraaid toen de motor warm stond, en daar kwam niks van koelwater uit?????

dus nu zit ik beetje vast, denk aan defecte thermostaat (gedeelte waar de nippel opstaat)

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » vr okt 14, 2011 21:48

Klink mij meer als een kapotte koppakking.

Maar je zou de thermostaat er eens uit kunnen halen,en in een pannetjewater op het vuur zetten,dan laten warmen tot kook temperatuur ,en kijken of de klep opend.

hondafreak1983

Bericht door hondafreak1983 » vr okt 14, 2011 21:52

had ik idd ook al aan gedacht aan de koppakking maar had zo'n gevoel van moet er dan echt niks uit die ontluchtingsnippel komen? dan zou echt alles al in de motor moeten lopen...

wel een goed gedacht om de thermostaat te testen ;-)

ga dat morgen eens proberen

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » vr okt 14, 2011 21:58

Zoals jij het systeem hebt opgevult is gewoon goed,maar ben je mischien 1 ding vergeten.De verwarming open zetten in de auto,dan vult dat circuit ook op.

hondafreak1983

Bericht door hondafreak1983 » vr okt 14, 2011 22:01

nee dat heb ik ook gedaan :-)

oja trouwens ik had vroeger een engelse of amerikaanse site over deze oude honda's (me echt alles op ook swaps enz.) weet jij toevallig welk forum dit is?

mijn vorige laptop is stuk gegaan en op deze staat de site niet tussen de favorieten natuurlijk.

thanks

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » vr okt 14, 2011 23:30


hondafreak1983

Bericht door hondafreak1983 » za okt 15, 2011 15:39

thx dat was de site die ik zocht :D

ondertussen wat verder getest, het circuit terug opgevuld, en de riem van de waterpomp afgehaald, dan proberen starten en het water spuit uit de overloop (bij koude motor) dus lijkt mij dat de motorblok (zuigers) druk steekt op het koelsysteem... dus conclusie volgens mij join de culasse (en hopen dat het bovenblok niet gescheurd is...

nu 3 mogelijkheden...

1ste: heb een koper die hem zo komt halen voor 1250€

2de: nieuwe koppakking (eventueel volledige kop) zoeken en hem herstellen.

3de: eens alles bekijken voor een swap...

grtn

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door minimonster » za okt 15, 2011 19:52

klinkt mij ook als een koppakking.....

Is eenvoudig te vervangen hoor...

Groeten
Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » za okt 15, 2011 19:58

Koppaking vervangen is kleintje werk.In een dagje gedaan in aller gemak.

Mocht je kop gescheurd zijn,dan heb ik nog een losse EN4 kop liggen.

Jij hebt als het goed is een EB3 motor.
Maar tussen die 2 zit weinig tot geen verschil dacht ik.

hondafreak1983

Bericht door hondafreak1983 » zo okt 23, 2011 23:25

Bedankt alvast, het was dus een lekke koppakking, de cilinderkop heb ik gedemonteerd om te zien of er iets ander ook nog stuk was.

Optisch kan ik niks van schade vast stellen (ook de cilinderskamers zien er vond ik zeer goed uit :shock: )

Heb echter niet zo heel veel tijd om er aan te werken + als ik de koppakking vervang wil ik het direct goed doen en de cilinderkop laten vlakken en klepdichtingen enz vernieuwen alsook kleppen slijpen...

Maar diegene die dit zou doen heeft niet direct de tijd, dus staat hij intussen te koop voor een lage prijs => 1500€ (roestvrij en met alle nieuwe stukken erop!!!)

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » ma okt 24, 2011 13:29

Ik snap dan alleen niet zo dat je wel graag alles goed terug wilt monteren ,ipv nieuwe pakking ertussen en weer rijden,maar wel gewoon in de bol in de verkoop gooit als of het allemaal niet uitmaakt. :???:

Op markplaats staan prima pakking setjes voor 25E,dan heb je de bol toch zo op de weg?Als je de boel kunt demonteren,dan kun je het toch ook terug monteren?

hondafreak1983

Bericht door hondafreak1983 » ma okt 24, 2011 20:20

das waar, maar nu die toch uit elkaar ligt heb ik liever dat die goed gemaakt word, terug monteren zonder te vlakken dan heb je binnen de kortste keren net hetzelfde en dat zou ik zonde vinden van het werk...

vandaar...

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » ma okt 24, 2011 20:54

Ik ken iemand die een keer een Jazz uit de jaren 80 had met een lekke koppakking. Gewoon nieuwe pakking ertussen en weer gaan met die banaan, zonder vlakken o.i.d..

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » ma okt 24, 2011 21:19

Alle pakking resten goed verweideren zonder diepe krassen te maken.
Ik pak dan altijd de vlakschuurmachine en poets het oppervlakte daarmee schoon.
Dan met een rei(lineaal) kijken of de kop nog vlak is.
Als er geen milimeters verschil in zit,maar 100sten,dan gewoon kop weer terug monteren.Als je die netjes volgens honda spec word terug gebout moet je geen problemen hebben.

hondafreak1983

Bericht door hondafreak1983 » ma okt 24, 2011 23:07

ok bedankt, zal het bekijken wat ik er verder mee doe, heb daarnet een mail verstuurd naar revisiebedrijf wat het kost om alles te doen.

grtn

Plaats reactie