4x100 swap voorzijde
4x100 swap voorzijde
Ik zal even een speciaal onderwerp ervoor beginnen.
Hierbij mij idee over hoe het op juiste wijze zou moeten.
Wat gaan we doen.
Een 1st gen civic 4x100 swap!!
Wat moet je zoeken voor onderdelen:
dan is het gewoon plug and play.
zoek
-1e gen fusee
-2e gen naaf(4x100)
-nieuw lager (1e of 2e gen,beide passen)
-2e gen schijven.
-1e gen klauwen
-2e gen homokineet(of een 1e gen kineet aangepast zoals ik dat heb gedaan)
Verder heb je behoorlijk gereedschap nodig,denk aan een een hydraulische pers om de fusee lichamen uit elkaar te persen.
Hoe het uitelkaar persen gaat mag je zelf bedenken :-)
Dit is de naaf van een 2e gen civic .met daarop de afdichting uit de 2e gen fusee.
Dezelfde naaf met de afdichting uit de 1e gen fusee.
Zelfde verhaaltje maar dan met 1e gen naaf
De afmetingen zijn dus precies hetzelfde
Dit is het verschil tussen 1e gen en 2e gen fusee .De eerste gen heeft de afdichting in een stalen ring zitten,deze ring borgt ook gelijk het lager in de fusee.De 2e gen heeft de afdichting er ingeperst zitten.Het lager is geborgt met een borg veer
De lagers van beide generaties kunnen over en weer gebruikt worden,het verschil is dat de lagers van de 1e gen uit 2 losse lagers bestaat,terwijl de 2e gen uit 1 stuk bestaat.Maar ze passen over en weer in de fusee's
Nu gaan we alles terug monteren.Nu komt er nog 1 belangrijk ding!!!!
Omdat de afdichting ook gelijk borging is ,zit deze met 4 boutjes(M6) op de fusee bebout.
Als je nu de 2e gen naaf in het lager zit zullen de koppen van de wielbouten deze boutjes raken.De 1e gen heeft hier geen last van,omdat dit 4x120 is en dat geeft net enoeg speling.
De oplossing is super simpel,gewoon de koppen van de bouten inkorten.
Nu kan alles in elkaar.
De 2gen schijven en 1e gen klauwenklauwen er op en klaar is klara
Nu kun je de fusee zo in je bolletje plaatsen zonder dat je andere draagrmen ,rare wielstanden of overbodige spullen gekocht hoeven te worden.
LET WEL OP!!!!!DE KOP VAN DE HOMOKINEET PAST NIET IN DE NAAF VAN DE 2E GEN .JE ZULT DE HOMOKINEET VAN EEN 80/83 CIVIC MOETEN ZOEKEN.
OF ZOALS IK DE KOP AANPASSEN
Veel plezier!!
Hierbij mij idee over hoe het op juiste wijze zou moeten.
Wat gaan we doen.
Een 1st gen civic 4x100 swap!!
Wat moet je zoeken voor onderdelen:
dan is het gewoon plug and play.
zoek
-1e gen fusee
-2e gen naaf(4x100)
-nieuw lager (1e of 2e gen,beide passen)
-2e gen schijven.
-1e gen klauwen
-2e gen homokineet(of een 1e gen kineet aangepast zoals ik dat heb gedaan)
Verder heb je behoorlijk gereedschap nodig,denk aan een een hydraulische pers om de fusee lichamen uit elkaar te persen.
Hoe het uitelkaar persen gaat mag je zelf bedenken :-)
Dit is de naaf van een 2e gen civic .met daarop de afdichting uit de 2e gen fusee.
Dezelfde naaf met de afdichting uit de 1e gen fusee.
Zelfde verhaaltje maar dan met 1e gen naaf
De afmetingen zijn dus precies hetzelfde
Dit is het verschil tussen 1e gen en 2e gen fusee .De eerste gen heeft de afdichting in een stalen ring zitten,deze ring borgt ook gelijk het lager in de fusee.De 2e gen heeft de afdichting er ingeperst zitten.Het lager is geborgt met een borg veer
De lagers van beide generaties kunnen over en weer gebruikt worden,het verschil is dat de lagers van de 1e gen uit 2 losse lagers bestaat,terwijl de 2e gen uit 1 stuk bestaat.Maar ze passen over en weer in de fusee's
Nu gaan we alles terug monteren.Nu komt er nog 1 belangrijk ding!!!!
Omdat de afdichting ook gelijk borging is ,zit deze met 4 boutjes(M6) op de fusee bebout.
Als je nu de 2e gen naaf in het lager zit zullen de koppen van de wielbouten deze boutjes raken.De 1e gen heeft hier geen last van,omdat dit 4x120 is en dat geeft net enoeg speling.
De oplossing is super simpel,gewoon de koppen van de bouten inkorten.
Nu kan alles in elkaar.
De 2gen schijven en 1e gen klauwenklauwen er op en klaar is klara
Nu kun je de fusee zo in je bolletje plaatsen zonder dat je andere draagrmen ,rare wielstanden of overbodige spullen gekocht hoeven te worden.
LET WEL OP!!!!!DE KOP VAN DE HOMOKINEET PAST NIET IN DE NAAF VAN DE 2E GEN .JE ZULT DE HOMOKINEET VAN EEN 80/83 CIVIC MOETEN ZOEKEN.
OF ZOALS IK DE KOP AANPASSEN
Veel plezier!!
Laatst gewijzigd door mielko op di sep 13, 2011 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Of je kunt de boel nog beter maken
Vervang jouw rembekrachtiger en hoofdremcilinder door die van een moderner variant.
De set van een honda van 88/91 zoals minimonster gebruikt past plug and play
Ik heb die van een civic uit 93 gebruikt,daarbij moet je de doorvoer door het schutboord iets groter maken,dan is het plug and play.
Maar ik wil nog een stap verder.
Ik wil grotere remmen.
Je kunt zoals minimonster 88/91er remmen nemen.
Of zoals ik 93er civic VTi remmen en schijven.
Maar dit past niet zo op een fusse van de 1e gen.
Je zult een bracket moeten maken om de klauwen op de fusee's te monteren.
Zoek /koop gewoon een plak staal.Ik heb een strip gepakt van 30mm breed bij 10mm dik.
De lengte mag je zelf bepalen,want dit is afhankelijk welke klauwen jij gebruikt.
Omdat je ruimte moet maken voor de remklauw moet er een stukje uit de strip geslepen worden..
Niet moeilijk doen ,gewoon iets zoeken wat dezelfde vorm heeft.
Dan inzagen
Dan verder weg slijpen
Gaten aftekenen en boren,en eens passen
Aan de buitenkant met dezelde strip metaal opvul plaatjes maken
Bracket aflassen
En dan monteren!!
De achter trommels zijn opnieuw geboort.
In de draaibank de steek uitzetten
en met een passer aftekenen
Omdat de binnenkant geen vlak stuk is,heb ik in de frees bank het oppervlak gelijk gemaakt.Zodat de boutkoppen netjes vlak komen te liggen
Ik heb de bouten een heel klein punt lasje gegeven om ze op hun plaats te houden.
Vervang jouw rembekrachtiger en hoofdremcilinder door die van een moderner variant.
De set van een honda van 88/91 zoals minimonster gebruikt past plug and play
Ik heb die van een civic uit 93 gebruikt,daarbij moet je de doorvoer door het schutboord iets groter maken,dan is het plug and play.
Maar ik wil nog een stap verder.
Ik wil grotere remmen.
Je kunt zoals minimonster 88/91er remmen nemen.
Of zoals ik 93er civic VTi remmen en schijven.
Maar dit past niet zo op een fusse van de 1e gen.
Je zult een bracket moeten maken om de klauwen op de fusee's te monteren.
Zoek /koop gewoon een plak staal.Ik heb een strip gepakt van 30mm breed bij 10mm dik.
De lengte mag je zelf bepalen,want dit is afhankelijk welke klauwen jij gebruikt.
Omdat je ruimte moet maken voor de remklauw moet er een stukje uit de strip geslepen worden..
Niet moeilijk doen ,gewoon iets zoeken wat dezelfde vorm heeft.
Dan inzagen
Dan verder weg slijpen
Gaten aftekenen en boren,en eens passen
Aan de buitenkant met dezelde strip metaal opvul plaatjes maken
Bracket aflassen
En dan monteren!!
De achter trommels zijn opnieuw geboort.
In de draaibank de steek uitzetten
en met een passer aftekenen
Omdat de binnenkant geen vlak stuk is,heb ik in de frees bank het oppervlak gelijk gemaakt.Zodat de boutkoppen netjes vlak komen te liggen
Ik heb de bouten een heel klein punt lasje gegeven om ze op hun plaats te houden.
Laatst gewijzigd door mielko op za sep 01, 2012 00:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Super
Ha Mielko,
echt een heel goed topic, dit maakt het voor veel mensen echt super simpel. Is de achterzijde even eenvoudig? En heb je hier ook info over wat zo duidelijk is als dit?
Groeten andre
echt een heel goed topic, dit maakt het voor veel mensen echt super simpel. Is de achterzijde even eenvoudig? En heb je hier ook info over wat zo duidelijk is als dit?
Groeten andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
-
- Site Admin
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
-
- Site Admin
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Ik heb de klauwen en schijven van mijn aerodeck erop gezet.. Die heeft 14" velgen, ik denk niet dat er 13" wielen op passen..
Ik rij nu met 15" wielen en 185/45 banden erom..
Marko
Ik rij nu met 15" wielen en 185/45 banden erom..
Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Mielko.
Welk model civic VTI remmen zijn het? ik zie namelijk dat het zowel 242mm of 262 mm kan zijn afhankelijk van ABS of niet? (als die data klopt die ik vind).
Minimonster.
Kan jij bevestigen dat die schijven van een aerodeck 242mm zijn? jij hebt vast nogwel ergens een losse schijf liggen :D
Het 3e model accord is er ook geweest als 1.6 met 13 inch en de zelfde remmen (ALB niet mee gerekend) dus dan zou 13 inch wel passen?
Welk model civic VTI remmen zijn het? ik zie namelijk dat het zowel 242mm of 262 mm kan zijn afhankelijk van ABS of niet? (als die data klopt die ik vind).
Minimonster.
Kan jij bevestigen dat die schijven van een aerodeck 242mm zijn? jij hebt vast nogwel ergens een losse schijf liggen :D
Het 3e model accord is er ook geweest als 1.6 met 13 inch en de zelfde remmen (ALB niet mee gerekend) dus dan zou 13 inch wel passen?
-
- Site Admin
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Hoi,
Ik heb 242mm schijven gebruikt... en mijn 13" thuiskomer past er niet op .. net geprobeerd..
Als ik dus een lekke voorband heb, mag ik ook nog voor-achter verwisselen... of ik flipper er even een 15" thuiskomer in.... maarja die band is weer zoveel hoger...
En nee, ik heb er (nog) geen ALB op geprutst.... da' s een kwestie van tijd....
Marko
Ik heb 242mm schijven gebruikt... en mijn 13" thuiskomer past er niet op .. net geprobeerd..
Als ik dus een lekke voorband heb, mag ik ook nog voor-achter verwisselen... of ik flipper er even een 15" thuiskomer in.... maarja die band is weer zoveel hoger...
En nee, ik heb er (nog) geen ALB op geprutst.... da' s een kwestie van tijd....
Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
-
- Site Admin
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: 4x100 swap voorzijde
Ik heb even mee zitten lezen omdat ik er nog niet helemaal over uit ben of ik een ander blok erin ga leggen in de civic.
Ik zit even met een vraagje: zijn de trommelremmen niet uitwisselbaar met die van een CRX type 1?
Als ik er een andere motor erin ga leggen zal de voorzijde geen probleem zijn aangezien ik de fusees dan over wil gaan zetten.
Ik zit even met een vraagje: zijn de trommelremmen niet uitwisselbaar met die van een CRX type 1?
Als ik er een andere motor erin ga leggen zal de voorzijde geen probleem zijn aangezien ik de fusees dan over wil gaan zetten.
-
- Site Admin
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: 4x100 swap voorzijde
Hoi,John1983 schreef:Ik heb even mee zitten lezen omdat ik er nog niet helemaal over uit ben of ik een ander blok erin ga leggen in de civic.
Ik zit even met een vraagje: zijn de trommelremmen niet uitwisselbaar met die van een CRX type 1?
Als ik er een andere motor erin ga leggen zal de voorzijde geen probleem zijn aangezien ik de fusees dan over wil gaan zetten.
Helaas John, zowel de trommels als de fusee stukken zijn NIET uitwisselbaar. In een trommel van een bol zitten namelijk direct de wiellagers en als je een fusee gebruikt van een crx, past je onderste kogel niet meer én de schokbreker diameter van een crx is 4mmm groter ... Nog bedankt Honda
Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Re: 4x100 swap voorzijde
Past de kogel dan niet meer om de diameter of in combinatie met de schokbreker? Die 4mm is nog wel te maken.
Ik weet wel dat de bolletjes een los lager hebben en de CRX een geperst lager in de naaf. Dus dat betekend dat de diameter van de as ook verschilt. Ik ga toch eens even onderzoeken wat de mogelijkheden hier verder mee zijn ;)
Ik weet wel dat de bolletjes een los lager hebben en de CRX een geperst lager in de naaf. Dus dat betekend dat de diameter van de as ook verschilt. Ik ga toch eens even onderzoeken wat de mogelijkheden hier verder mee zijn ;)