Pagina 1 van 1
speciaal gereedschap gemaakt voor motormontage honda s600
Geplaatst: ma aug 15, 2011 17:25
door Honda-ronny
Hello boys
had vandaag even niets te doen en heb even een degelijke motormontagebok gemaakt om krukas en zuigers goed te monteren in een Honda S600 en S800.
Wellicht zullen de niet kenners van een S6 of 800 blok afvragen waar is dat nu voor nodig.
nu de kunst bij een S is om de zuigers en krukas in 1 keer in de 2 dubbele of 4 enkele cilinderbussen te laten zakken. En elke techneut weet dat dat niet gemakkelijk is. Je moet goed gereedschap hebben.
succes met bekijken
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
gr
ronny
Geplaatst: ma aug 15, 2011 18:05
door minimonster
Hoi Ronny,
Dit is wel een mooie oplossing zo! Ik zal binnenkort ook ff zo'n stellage bouwen...
Maar je bent wel twee zuigers vergeten hoor
en een paar moeren...
Marko
vergeten
Geplaatst: ma aug 15, 2011 18:50
door Honda-ronny
HOi Marko
ja kllopt en als je goed kijkt zitten er ook geen cilinderbussen in
het is ook maar een testopstelling.
maar eh jij mag hem wel even lenen als het moet hoor.
gr
ronny
Geplaatst: ma aug 15, 2011 18:55
door minimonster
Ja uhm,
Dus jij leent je ongeteste prototypes uit. Straks werkt het niet eens.
;-) haha
Marko
Geplaatst: ma aug 15, 2011 19:00
door Honda-ronny
heb vertrouwen. hij werkt
kijk maar eens op:
http://www.hondayoungtimer.de/t8560f226 ... ion-6.html
dan zie je wat er gebeurt als je niet 100% met de juiste werktuigen bezig bent.
(haastige spoed is z.....)
Geplaatst: ma aug 15, 2011 19:42
door Hans
Inderdaad, zoals dit ongeveer.
http://www.youtube.com/watch?v=YXRo-UwDN7M
Meer mijn vakgebied, maar ja voor een S600 een beetje overkill.
:D
Geplaatst: ma aug 15, 2011 20:17
door mielko
blijft een prachtig stukje fijntechniek die S-series!!!Allemaal gelagerd
Geplaatst: ma aug 15, 2011 21:37
door minimonster
Als ik zo de foto's van Guido bekijk: Hij lijkt me niet erg handig en voorzichtig te werk zijn gegaan.
Een motortakel is ook niet echt goed doseerbaar en ik zie er een hamer bij liggen :???: ..
En is het niet handiger om de zuigers 2+3 eerst in de cilinders te laten zakken? Daar kan je namelijk nauwelijks meer bij als 1+4 er in zitten....
:???:
Kannie weer op zoek naar een setje zuigerveren...
Groeten,
Marko
Geplaatst: ma aug 15, 2011 21:59
door Etarsa
Ligt het nou aan mij of is die kruk-as zo zwaar en hoekig geconstueerd :-o
Geplaatst: ma aug 15, 2011 23:01
door Honda-ronny
Hoi
klopt de krukas weegt 15 kilo !! dat moet wel omdat hij anders bij stationair draaien altijd af zou slaan. het gewicht moet de motor in beweging houden.
Marko.
het is guido ondertussen gelukt, en ja dit voorbeeld heeft de doorslag gegeven om voordat ik mijn motor in elkaar ga zetten eerst het juiste gereedschap wilde hebben.
nu nog een keer een mooie motortafel maken waar een motor in getest kan worden.
gr
ronny
Geplaatst: di aug 16, 2011 09:20
door Hans
Hadden ze er toen nog geen vliegwiel op ofzo?
Of een dynamo die direct op de krukas zat.
Geplaatst: di aug 16, 2011 10:59
door Honda-ronny
ja hadden ook een vliegwiel maar elk hoog toerige motor met een let op en dit maakt het speciaal NAALDGELAGERDE krukas heeft een zwaarder krukas nodig dan een vliegwiel, dat heeft met de lagerbelasting te maken.
ik kan me voorstellen dat velen vragen hebben over een motor van een Honda S800
als je je probeert voor te stellen dat een motor van een honda s800 of s600 absoluut niet te vergelijken is met een " gewone" honda motor dan ben je al een heel eind.
het is niet voor niets dat dit unieke motoren zijn.
in 1966 al bijna 100pk per liter !!!!
maar heb je vragen stel ze gerust
gr
ronnny
Geplaatst: di aug 16, 2011 23:01
door HARRY HONDA
guido is natuurlijk in het dagelijks leven peugoet garagist mischien is dat de reden dat hij een motortakel gebruikte om de krukas erin te plaatsen.
die franse zooi vraagt nou eenmaal een andere wat botte aanpak.
spreek helaas uit ervaring