Remschijven Civic 1979

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
sgerene
Berichten: 25
Lid geworden op: wo okt 27, 2010 16:18

Remschijven Civic 1979

Bericht door sgerene » zo nov 07, 2010 22:22

Hi Allemaal,

Ik heb net een maandje geleden een Civic uit 1979 gekocht. Ik heb ondertussen de remblokken al vervangen en toen zag ik dat de remschijven aan vervanging toe zijn. De schijven heb ik besteld en geprobeerd de oude eraf te halen. Maar het is me niet gelukt. Heeft iemand een tip, want ze zitten muurvast en in de Haynes manual staat het niet duidelijk uitgelegd hoe het moet.

Groeten, Sam

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » ma nov 08, 2010 15:54

Je zult met een slagtrekker of iets dergelijks de naaf uit het lagerblok tikken/trekken.Want de schijf zit achter de naaf,ipv er op zoals bij modernere auto's.
Klote klusje zonder het juiste gereedschap

sgerene
Berichten: 25
Lid geworden op: wo okt 27, 2010 16:18

Bericht door sgerene » za nov 13, 2010 14:44

Het is me gelukt, na flink wat trek/tik werk. En inderdaad, zonder het goeie gereedschap is het niet te doen.

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » za nov 13, 2010 15:00

sint
gefeliciteerd.

Dan zien we je morgen wel :!:

Robert Itr

Bericht door Robert Itr » za nov 13, 2010 16:27

sgerene schreef:Het is me gelukt, na flink wat trek/tik werk. En inderdaad, zonder het goeie gereedschap is het niet te doen.
en hoe heb je het nou gedaan dan?? ik moet ze er ook nog af hebben...

Robert Itr

Bericht door Robert Itr » wo nov 17, 2010 23:02

He, je mag je bevindingen ook delen hier met ons hoor,wij vinden het ook wel weer interressant hoe jij het dan toch voorelkaar hebt gekregen.

bolletje1978
Berichten: 406
Lid geworden op: do sep 11, 2003 09:28
Locatie: arnhem
Contacteer:

Bericht door bolletje1978 » do nov 18, 2010 07:08

ook ik ga zaterdag mijn remschijven voor vervangen.
zal mijn ervaringen er ff neerzetten zondag

gr Henry

sgerene
Berichten: 25
Lid geworden op: wo okt 27, 2010 16:18

Remschijven Civic 1979 - success!

Bericht door sgerene » di dec 21, 2010 09:26

Robert Itr schreef:He, je mag je bevindingen ook delen hier met ons hoor,wij vinden het ook wel weer interressant hoe jij het dan toch voorelkaar hebt gekregen.
Robert Itr schreef:
sgerene schreef:Het is me gelukt, na flink wat trek/tik werk. En inderdaad, zonder het goeie gereedschap is het niet te doen.
en hoe heb je het nou gedaan dan?? ik moet ze er ook nog af hebben...
Het is weer lang geleden dat ik nog op het forum ben geweest, vandaar dat dit bericht een beetje laat is misschien.

Het was uiteindelijk niet zo moeilijk. Vemits ik m'n Haynes boek niet naast me heb liggen en dit uit geheugen opschrijf kan het zijn dat het niet 100% klopt.

1. Auto op brug gezet
2. Wiel eraf gehaald
3. remblokjes verwijderd
4. split pen verwijderd (ik had een nieuwe klaar voor het geval deze niet meer herbruikbaar zou zijn, dat was het geval) en grote moer in het midden losgemaakt.
5. de 4 bouten losgemaakt waarmee remschijf vastzit aan de "hub"
6. Dan met een slagtrekker de "hub" losgetrokken. Bij het ene wiel ging het als vanzelf, bij de andere heb ik er met 2 man zeker 20 tot 30 minuten om de beurt aan staan trekken. Die zat dus muurvast, maar goed, de aanhouder wint.
7. Remschijf weggehaald (de remklauwen heb ik dus niet losgemaakt, alleen de remblokjes verwijderd) en de nieuwe erin gezet
8. vanaf dan is het dus de omgekeerde weg. Ik heb wel een moment sleutel gebruikt om die grote centrale moer weer vast te zetten. Ik heb begrepen dat als die te vast zit dat slecht is voor de lagers (worden ze te warm ofzo?). Iemand is in de auto gaan zitten om te remmen zodat die moer ook vast gezet kon worden, zonder remmen gaat het lekker draaien :-)

De slagtrekker is een must, zonder dit ding lukt het je nooit denk ik. Voordat ik eraan begon had ik zo'n ding nog nooit gezien. Maar goed, mijn civic van 79 is dan ook mijn eerste auto waar ik zelf aan klus.

Plaats reactie