Roest?? hierbij wat tips........

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
berg144

Roest?? hierbij wat tips........

Bericht door berg144 » do mei 19, 2011 15:11

Omdat de winter er weer aankomt en omdat er regelmatig op dit forum vragen voorbij komen wat nou het best te gebruiken is om lang van je Alfa te kunnen genieten als je niet van lassen houdt, heb ik hierbij wat op een rijtje gezet.
Allereerst heb ik zelf heel wat ervaring op gebied van corrosiebescherming en ik rij ook al jaren met diverse klassieke alfa's rond. Ook in de winter. De een wat beter beschermd dan de ander en ik heb in het verleden ook harde lessen geleerd (elk jaar wel weer APK laswerk). Bij mijn huidige GT Junior wilde ik het eens goed aanpakken en wat langer met een fatsoenlijk toonbare auto rondrijden zonder elk jaar weer een hoop laswerk te hebben. In de basis was deze auto carroserietechnisch goed en ik heb voordat ik er de weg mee opging best wat moeite gedaan om dat zo te houden.

Voordat ik aan de slag ging met een product, heb ik zelf wat praktijktestjes gedaan en zoveel mogelijk informatie op internet geprobeerd te verzamelen. Toen werd al snel duidelijk dat ik Mike Sanders Fett moest hebben. Ik heb vorig jaar mijn auto hiermee behandeld en heb tot nu echt hele goede ervaringen. Ooit wilde ik mijn ervaringen nog eens fatsoenlijk op papier zetten, maar toen verscheen er vorig jaar in de Oldtimer Praxis ineens een reportage over een "praktijktest" die ze gestart waren. En zij konden dat natuurlijk veel beter dan ik en ook nog eens met wel 28 verschillende producten, waaronder ook Mike Sanders Fett.

Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en is er een tussenverslag verschenen. En jawel, ik heb de juiste gekozen, zie hieronder:

1: TimeMax - Testsieger
2: MIKE SANDERs Korrosionsschutzfett - Preis-Leistungssieger
3: Siegafett
4: UBF 2000
5: Hammerite Waxoyl
6: Dinitrol / Dinol
7: FLUID FILM Liquid A / AR
8: Technolit Hohlraumwachs
9: Holts Hohlraumversiegelung
10: Akemi Hohlraumversiegelung
11: Würth Hohlraumwachs
12: Berner Hohlraumkonservierung
13: Prosol Hohlraumkonservierer
14: Liqui Moly Hohlraumversiegelung
15: 3 M / 08919
16: Teroson Terotex HV-400
17: Owatrol Öl und Owatrol CIP
18: Makra HK 400
19: FERTAN Rostumwandler und FERTAN NT 10
20: Histori Classic Seilfett-Fluid
21: Brunox IX 100
22: Eurolub
23: Presto Hohlraumversiegelung
24: Autospezialschutz 2000
25: Oxyblock Sicherheits-Roststopper
26: Carsystem KS-200
27: Elaskon K60 ML
28: Ballistol USTA Werkstatt-Öl

Merk op dat de producten op plaats 1,3, 4 en 6 niet verkrijgbaar zijn voor de DHZ-er, maar dat dit alleen kunt láten doen.
Nou moet ik ook gelijk zeggen dat Mike Sanders vet zelf aanbrengen ook niet heel eenvoudig is. Je moet het opwarmen tot 130 graden en met een drukbeker aanbrengen. Je hebt dus ook een compressor e.d nodig. Bovendien is het hier in Nederland ook niet op iedere hoek van de straat verkrijgbaar.

Hieronder wat opvallende uittreksels van de test.

Allereerst de winnaars Time Max en Mike Sanders:



Dan de bekende producten Waxoyl en Dinitrol op plaats 5 & 6 :



De veelgeprezen Owatrol (ook ooit zelf geprobeerd) op plaats 17:



Fertran op plaats 19: (ook zelf eens geprobeerd maar nooit vertrouwen in gehad):



Brunox op plaats 21 (zag ik laatst in een topic voorbij komen, kan je beter laten staan lijkt mij):




Helaas staan de producten van het hier veelgeroemde Caprotech (RX5, 7 en 10) niet in deze lijst maar persoonlijk heb ik hier niet hele goede ervaring mee.
Ik gebruik alleen nog maar Mike Sanders. Ik heb het ook gewoon in de wielkasten gespoten en op de bodem. Een vettige boel maar als je moet sleutelen en je wilt schone handen houden dan veeg je het heel makkelijk weg met een doek. En mocht je onverhoopt toch nog eens moeten lassen, dan gaat het spul ook niet fikken. Een echte aanrader.

Het volledige artikel is te vinden op: http://www.fahrzeugakademie.de/78,0,1832.html

Kijk ook eens op de website van Time Max (http://www.timemax.de) , daar staan erg 'mooie' voorbeelden.

Doe er je voordeel mee!

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » do mei 19, 2011 17:27

Mooi lijstje,
Ik heb zelf eigenlijk alleen ervaring met owatrol.
Voor op metaal als hout.Goed spul

berg144

In de winter niet gebruiken?

Bericht door berg144 » do mei 19, 2011 21:56

Onze Civic moet gewoon nog aan de bak, winter of zomer maakt niet.
Is wel aan roest preventie gedaan.

Walter

Schuttie

Bericht door Schuttie » vr mei 20, 2011 11:15

Ik heb inderdaad slechte ervaringen met fertan roestomvormer. Dat is echt dunne troep. Novorox is een goede roestomvormer. En ter bescherming heb ik wel prive dinitrol kunnen kopen. Er is aan te komen! BIj een bedrijf in Alphen aan de rijn doen ze die behandelingen maar kun je ook alles halen om zelf een behandeling te doen.;)

Plaats reactie