Nokkenas d16z2/a6 in een D15 blok HOW TO

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Nokkenas d16z2/a6 in een D15 blok HOW TO

Bericht door mielko » zo jan 30, 2011 16:35

Niet echt op zijn plek hier ,maar er is vast iemand die een nieuwere honda heeft. :D

Om maar eens een berg onduidelijkheden helder te krijgen.Mijn eigen daily sedan als proefkonijn gebruikt.

Enig inleiding:
Waarom zou je de nokkenas van de Z2 of A6 gebruiken?
-OEM kwaliteit nokkenassen
-makkelijk verkrijgbaar
-Zeer goedkoop.tussen de 20 en 80E
-Een vermogens winst tussen de 5 en 10pk. afhankelijk of je hem laat afstellen of niet
met name in de hogere toeren is de winst zeker merkbaar.

Nadelen:
-Aangezien ze uit oudere motoren komen kunnen ze al behoorlijk versleten zijn. Let hier goed op
-De swap is niet helemaal plug and play.

Benodigdheden:
-De nokkenas
-Wat sleutel kennis. Deze swap is van 1 tot 10 in moeilijkheid een 8.
-Eventueel een verstelbaar nokkenas tandwiel of een Y7/Y8 nokkenas wiel

Hoe kun je het verschil zien tussen d16z2/A6 en d15b2/7?
De bovenste is Z2 en onderste B2
Afbeelding



Nu gaan we beginnen
Als eerste gaan we zorgen voor een controle middel.
Controleer eerst met een stroboscoop lamp of het ontstekingstijdsstip op het afstel punt staat. Dit is heel belangrijk ,want dit heb je straks weer nodig als controle punt.

ZORG WEL DAT JE DIT DOET MET WARME MOTOR TEMPERATUUR!!!!!!

Staat alles op tijd?Zet dan nu een merkteken op op cilinderkop en ontstekingsunit ,zodat je straks de unit weer op precies dezelfde manier kunt terug zetten. Dit heb je nodig als laatste contole

Demonteer nu de D15b2/7 uit de cillinderkop.
Ik ga dit niet uitleggen,want als dat nodig is dan zou ik niet aan dit klusje beginnen.

Hier een foto van de D15b2/7 met de b2 en A6 nokkenaswiel.Als je de nokkenas niet verdraait,en je de nokkenaswielen verwisselt zie je dat er geen verschil is tussen de 2.
Afbeelding
Afbeelding

Maar waarom lees je nu op een aantal fora dat je de hele boel een halve tand moet verdraaien ???????
Dit komt omdat het D16 blok hoger is dan de D15.Dus de afstand tussen nokkenaswiel en krukaswiel is anders.
Als je dus de d16 nokkenas juist in een d15 wilt stoppen ,dan zul je dat lengte verschil moeten compenseren.Het verschil in lengte heeft honda de spie baan,waar het nokkenaswiel op zit op een andere plek gezet.Hierdoor draait dus de hele nokkenas een halve tand,terwijl de merktekens netjes op tijd staan!!

Hier 2 plaatjes

De eerste de D15B2/7
Je kunt zien dat de geul voor de onstekingsunit netjes 90graden op de cilinderkop staat met de merktekens van het nokkenaswiel op tijd.
Afbeelding

Dit is een plaatje van de D16z2/A6 nokkenas
Je ziet dat de geul van de onstekingsunit niet meer 90graden op de cillinderkop staat .Dit is dus de 1/2tand verschil.En dit verschil moet straks dus gecorrigeerd worden.
Afbeelding

Nu gaan we even terug ,net voordat we de d15B2/7 eruit halen.
Je kunt nog een controle middel maken.Pak een stukje metaal,allu hout wat je maar hebt.
Maak iets wat je in de geul van de onstekingsunit kunt leggen.Zodat je straks dit gereedschapje in de D16z2 nokkenas kunt steken om de nokkenas in juiste positie te leggen
Ik heb een simpel stukje allu gebruikt.
Afbeelding
Gewoon eerst meten in de D15 ,dan D16 er in leggen en kijken of je nog steeds in dezelfde positie ligt.

Nu moet het nokkenas tandwiel erop .
Je kunt het makkelijk doen.en een D16Y7 of d16Y8 nokkenas tandwiel monteren.Dan ben je eigenlijk al meteen klaar om alles dicht te bouwen.
Je kunt een verstelbaar nokkenas tandwiel kopen en die monteren.Dan zet je het krukastandwiel op het merkteken,en span je de distributieriem op, met de verstelling op je tandwiel.

Of je doet het budget style.Zoals ik :)

Ik heb de spie die in het nokkenas wiel zit weg geveilt.Doe dit wel HEEL secuur !!want het is een passing!!
Daarna heb ik alles op tijd en strak gezet .Je zou zelfs het nokkenas wiel zo kunnen monteren.En spie is namelijk niet voor het op zn plek houden van het tandwiel.Dit is puur voor centrering en juiste manier op tijd monteren.
Als je dit niet aan durft,net als ik,en je bent heel precies,dan kun je een nieuwe spiebaan afteken op het tandwiel.En heel precies met een zoetvijl een nieuwe baan maken.
Spie staal is gewoon te koop,ik heb diverse lengtes liggen.Dus voor mij heel makkelijk om een nieuwe te maken.
Afbeelding
Afbeelding

Nu kun je alles weer netjes terug monteren.

Nu nog een hele belangrijke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

STEL JE KLEPPEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er zit een andere nokkenas in,dus moet je stellen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Monteer de onstekingsunit nu op je hiervoor aangebrachte merkteken
Als laatste check; controleer het onstekingstijdstip (met warme motor ).


Veel plezier met je nieuwe nokkenstok

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nokkenas d16z2/a6 in een D15 blok HOW TO

Bericht door minimonster » ma jan 31, 2011 18:16

Hey Mielko,

Wat een mooie en duidelijke handleiding! Ik heb een D15b2 in mijn bolletje, dus ik zal ff op zoek naar een D16 nokkenasje!!

Bedankt!!

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » do feb 10, 2011 22:09

Aangezien dit ongeveer hetzelfde onderwerp is.

de nokkenas van de EN4, dit is een iets andere nokkenas van een Civic S. Samen met de dubbele carburateurs wel een leuke setje.
blackrix[/qoute]
Etarsa schreef: Volgens wikilek.....

EN

The EN displaced 1,335 cc (1.335 L; 81.5 cu in). 8 valve head fitted on Civics in Australia, Canada, and also to the Triumph Acclaim / Honda Ballade. All Aluminum engine.
EN1 1980-1983 Wagons and Hatchbacks, single carb, 60 bhp (45 kW)
EN4 1981-1984 Triumph Acclaim, twin carb, 71 bhp (53 kW)

Ik heb de vraag over het verschil in nokkenassen op een ander forum gesteld.
hierbij het antwoord:

EN4 cam has longer duration than EB by 5 degrees.
It is the same timing as the GS spec cam, halfway between standard EB and RS from my research.
Pete
Een mooie opwaardering voor je bol dus!

Plaats reactie