Remschijven Civic 1979
Remschijven Civic 1979
Hi Allemaal,
Ik heb net een maandje geleden een Civic uit 1979 gekocht. Ik heb ondertussen de remblokken al vervangen en toen zag ik dat de remschijven aan vervanging toe zijn. De schijven heb ik besteld en geprobeerd de oude eraf te halen. Maar het is me niet gelukt. Heeft iemand een tip, want ze zitten muurvast en in de Haynes manual staat het niet duidelijk uitgelegd hoe het moet.
Groeten, Sam
Ik heb net een maandje geleden een Civic uit 1979 gekocht. Ik heb ondertussen de remblokken al vervangen en toen zag ik dat de remschijven aan vervanging toe zijn. De schijven heb ik besteld en geprobeerd de oude eraf te halen. Maar het is me niet gelukt. Heeft iemand een tip, want ze zitten muurvast en in de Haynes manual staat het niet duidelijk uitgelegd hoe het moet.
Groeten, Sam
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: do sep 11, 2003 09:28
- Locatie: arnhem
- Contacteer:
Remschijven Civic 1979 - success!
Robert Itr schreef:He, je mag je bevindingen ook delen hier met ons hoor,wij vinden het ook wel weer interressant hoe jij het dan toch voorelkaar hebt gekregen.
Het is weer lang geleden dat ik nog op het forum ben geweest, vandaar dat dit bericht een beetje laat is misschien.Robert Itr schreef:en hoe heb je het nou gedaan dan?? ik moet ze er ook nog af hebben...sgerene schreef:Het is me gelukt, na flink wat trek/tik werk. En inderdaad, zonder het goeie gereedschap is het niet te doen.
Het was uiteindelijk niet zo moeilijk. Vemits ik m'n Haynes boek niet naast me heb liggen en dit uit geheugen opschrijf kan het zijn dat het niet 100% klopt.
1. Auto op brug gezet
2. Wiel eraf gehaald
3. remblokjes verwijderd
4. split pen verwijderd (ik had een nieuwe klaar voor het geval deze niet meer herbruikbaar zou zijn, dat was het geval) en grote moer in het midden losgemaakt.
5. de 4 bouten losgemaakt waarmee remschijf vastzit aan de "hub"
6. Dan met een slagtrekker de "hub" losgetrokken. Bij het ene wiel ging het als vanzelf, bij de andere heb ik er met 2 man zeker 20 tot 30 minuten om de beurt aan staan trekken. Die zat dus muurvast, maar goed, de aanhouder wint.
7. Remschijf weggehaald (de remklauwen heb ik dus niet losgemaakt, alleen de remblokjes verwijderd) en de nieuwe erin gezet
8. vanaf dan is het dus de omgekeerde weg. Ik heb wel een moment sleutel gebruikt om die grote centrale moer weer vast te zetten. Ik heb begrepen dat als die te vast zit dat slecht is voor de lagers (worden ze te warm ofzo?). Iemand is in de auto gaan zitten om te remmen zodat die moer ook vast gezet kon worden, zonder remmen gaat het lekker draaien :-)
De slagtrekker is een must, zonder dit ding lukt het je nooit denk ik. Voordat ik eraan begon had ik zo'n ding nog nooit gezien. Maar goed, mijn civic van 79 is dan ook mijn eerste auto waar ik zelf aan klus.