De monteur die het onderhoud van mijn Civic 1.5 verzorgt, adviseerde me om eens per maand V-Power van Shell te tanken. Dat doe ik dus braaf. Als ik met een volle tank V-Power rijd, heb ik het idee dat de motor inderdaad mooier loopt (maar dit kan misschien verbeelding zijn). Het verbruik is niet lager, voor zover ik heb kunnen berekenen.
Iemand vertelde me laatst dat er in alle benzines tegenwoordig een percentage ethanol zit. Dit was nieuw voor mij en ik heb het voor de zekerheid nagevraagd bij Shell. Ik kreeg het antwoord (zie onder) dat dit inderdaad het geval is. Maar ook dat er in V-Power geen ethanol zit. Misschien wist je dit al lang, toch meld ik het maar even hier. (En nee, ik heb geen aandelen Shell).
Groeten,De toevoeging van Ethanol is geregeld door de Europese overheid.
Die bepaalt dat in ALLE europese landen ALLE petroleum maatschappijen 5.75 % ethanol in benzine MOETEN toevoegen.
Met andere woorden zijn alle benzines op de Europese markt gedopeerd met 5.75% ethanol. Sommige pompen gaan daarin verder, en gaan 10% (de E10) of zelfs 85% (E85) doseren. Maar in dat geval MOET het duidelijk aan de pomp worden weergegeven.
Het zou mij sterk verbazen dat uw Honda niet met die 5.75 % bioethanol overweg kan, want dan kan die wagen zo goed als nergens tanken in Europa. Wat wél het geval is, is dat je beter de hoge concentraties zoals de E10 niet gebruikt. Maar de "standaard 5.75% is geen enkel probleem.
Er zijn inderdaad problemen met bioethanol op oudere wagens, maar dan hebben we het over oldtimers van de jaren 70 en daarvoor. Dit heeft te maken met het dichtingsmateriaal dat destijds gebruikt werd, en niet tegen ethanol kan. 1991 is "jong" genoeg om daar geen probleem mee te hebben.
Om terug te komen op de Vpower : de Europese wetgeving voorziet een aantal clausules voor vrijstelling om die 5.75 niét te moeten doseren, maar daarvoor zijn strenge eisen voorzien.
Zonder diep in details te gaan moet het in eerste instantie om een zogenaamde "premium fuel" gaan en speelt het marktaandeel ook een grote rol.
In die zin is Vpower één van de weinige producten op de markt die bioethanol vrij zijn - athans in de BeNeLux en Duitsland. MAAR pas op : dat is niet overal zo. In Frankrijk is de Vpower terug bioethanol houdend, omdat daar de marktquota niet gehaald worden, en we dus terug - volgens de EU regels - bioethanol moeten doseren.
Met vriendelijke groeten, Bien à vous, kind regards
Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUxSA
Belgian Shell S.A.
Arnaud Fraiteurlaan 15-23
1050 Brussels
Frits