Hoi! Even voorstellen: Caspar

In dit topic moet iedereen zichzelf even voorstellen. Dus wie ben je en wat voor Honda's heb je?
Caspar

Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door Caspar » za jan 07, 2017 21:15

Hallo, ik ben Caspar. Ik woon in Groningen en studeer nog (langstudeerder hier :angel:). In m'n vrije tijd mag ik graag klussen (aan huis of elektronica, auto, meubels, ...), programmeren (voor mezelf of voor geld) en netflixen.

Ergens in een oude schuur heb ik nog een Honda staan. Niet de reden waarvoor ik me hier op het forum heb aangemeld: het is een 49cc tweetakt Honda Scoopy brommertje (uit '88) waar ik tot een jaar of 4 terug op heb gereden. Onze daily driver is een Suzuki Alto (1997, 1.0 automaat). 'Onze', want ik deel hem met m'n vriendinnetje: ik doe het onderhoud en we delen de kosten. En ik zeg daily driver, maar eigenlijk wordt ie maar zo'n 1 of 2 keer per week gebruikt; woon/werkverkeer enz. gaat allemaal op de fiets. De Alto maakt z'n kilometers vooral recreatief en als transportwagen. Het is vooral een praktisch autootje: weinig (onderhouds)kosten en leuk oefenmateriaal voor m'n sleutelhobby.

Afbeelding

Maar!! Ik ben ondertussen verliefd geworden op de looks van de Honda Accord Aerodeck uit 1985-1989, het is daarom dat ik me hier (alvast) aanmeld.

Ik ben in gesprek met de verkoper van een Aerodeck, een model met carb en zonder de fancy opties als elektrische ramen en spiegels, maar gelukkig wel een automaat (heb ik helaas nodig omdat m'n linkerbeen wat opstandig kan zijn). Hier staat de advertentie: Deze auto moet ik nog in het echt bekijken en uitproberen, de aandachtspunten die ik al her en der terugvond op het forum gaan daarbij zeker helpen. Behalve de staat waarin 'ie is, vraag ik me nog af wat nou eigenlijk een goede prijs is voor zo'n Aerodeck? Ik volg ze nog niet zo lang maar heb ze in oude berichten op het forum wel voor vrij lage bedragen voorbij zien komen.

Ik heb ook wel wat vrees voor roest; op de foto's lijkt het erop dat de wielkasten aangepakt moeten worden, maar hoe de rest er aan toe is moet nog blijken. Ik heb geen ervaring met lassen en spuiten en heb ook geen zin in hoge kosten om het te laten doen. Ik zou wel graag kunnen lassen dus ik wil er best tijd en moeite in steken, maar om dan meteen een gatenkaas te kopen... En hoe verantwoord zou het zijn om een Accord in de winter buiten te laten staan?

Wellicht dat iemand me goede tips kan geven :woow:

Hans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do nov 09, 2006 16:41
Locatie: Wagenborgen

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door Hans » za jan 07, 2017 23:13

Hoi Caspar,

Leuk, een Groninger..altijd goed. :lol:
Waar moet je opletten, spatbordranden achter, drempels en gedeelte van de deuren vlak onder de zijspiegels.
En net als alle auto's van die leeftijd natuurlijk de bodem.

Even kijken of onder alle matten de auto droog is en in de kofferbak natuurlijk.
Ding moet fatsoenlijk starten en mooi rond lopen maar goed, das niet specifiek Aerodeck.
Eigenlijk moet er niet al teveel aan mankeren want onderdelen worden schaars.

Succes
Honda Accord 2.4i Type S Aut 2010
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977

Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 1528
Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
Locatie: West-Terschelling

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door Gekke Gerritje » zo jan 08, 2017 10:30

Hoi Caspar, welkom. Kijk zo'n Accord rijdt natuurlijk fantastisch en is een heerlijke soepele toerwagen, daarom verbaasd de km stand mij wel een beetje dus check dat eens goed na.

Roesten kan ze overal, rond de achterlichten, randen langs de ramen en vooral het plaatwerk rondom de achter wielkasten en rondom de tankdop, vergeet deze niet te controleren. Controleer vooral de binnenkant van de kofferbak goed, is daar vocht in gekomen dan krijg je rot van binnenuit bij de hoeken van de wielkasten. Ook natuurlijk onderkant goed controleren en de staat van de uitlaat.

Verder moet ze gewoon mooi lopen, gelijk na de koude start natuurlijk een verhoogd toerental maar ze moet na een tijdje zakken en dan heel netjes rondlopen. Automaat kan een klein beetje schokken maar dat mag echt niet veel zijn, automaat heeft een lock up die goed moet werken, vooral in zijn 4 zie je als je op snelheid bent het toerental dan wat zakken.

Stuurbekrachtiging moet geen bijgeluiden maken, klapmechanisme koplampen een paar keer controleren, autotemperatuur/kachel controleren. Nou ja, enz dus.
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966

Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 1528
Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
Locatie: West-Terschelling

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door Gekke Gerritje » zo jan 08, 2017 10:42

Oh ja, zo te zien rechtsachter tikje gekregen dus daar kan best wat rot achterzitten, ff checken. Bumper hangt ook links scheef dus ff kijken wat krom is en de roest bijnde linker wielkast is niet oppervlakkig, is van binnen uit.
1000 euries mooie prijs, succes.
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966

minimonster
Site Admin
Berichten: 2201
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door minimonster » zo jan 08, 2017 12:17

Gekke Gerritje schreef:Oh ja, zo te zien rechtsachter tikje gekregen dus daar kan best wat rot achterzitten, ff checken. Bumper hangt ook links scheef dus ff kijken wat krom is en de roest bijnde linker wielkast is niet oppervlakkig, is van binnen uit.
1000 euries mooie prijs, succes.
Hey Caspar, welkom op ons forum!!

De bovenstaande quote van Gerrit: sluit ik mij bij aan!. Ze kunnen prima een paar ton rijden, de techniek is het probleem niet. Roest is het grootste punt bij de aerodecks.

Op zich staat hij er nog zeker niet slecht bij, die achterbumper: eraf halen en steuntje terug buigen en er weer op. Een mistlampje is nog wel te vinden. De bumper wordt een groter probleem!

Is er niet een forum ganger uit het Brabansche land die deze auto even kan checken? Iets meer detail foto's kan sturen naar Caspar?



Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Harry97

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door Harry97 » ma jan 09, 2017 10:51

Zou mooi zijn, weer een Aerodeck bij de club. Zou deze grondig bekijken, links en rechtsachter bij de dorpel lijkt ie ook niet meer helemaal fris op de foto's te zien. Onderdelen worden schaars, ken nog wel een sloperij die voor een grijze Aerodeck nog onderdelen heeft. Zelf de spatborden meegenomen. :woow:

In het noorden, in Emmer Compascuum, stond ook een tijd lang 1 te koop. Volgens mijn broer zag die er goed uit. Staat nog op een verkoopsite te koop voor €1150.

Hans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do nov 09, 2006 16:41
Locatie: Wagenborgen

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door Hans » ma jan 09, 2017 15:20

Honda Accord 2.4i Type S Aut 2010
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977

minimonster
Site Admin
Berichten: 2201
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door minimonster » ma jan 09, 2017 16:31

Dat is een hans-geschakelde :crazy: geen automaat
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Caspar

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door Caspar » zo jan 15, 2017 01:09

De verkoper is inmiddels terug van vakantie, met een beetje geluk kan ik volgende week gaan kijken! Bedankt voor de aanvullingen op de aandachtspunten, het wordt een hele lijst :lol:

Ik hoop dat er niet te veel verrassingen (verroestingen?) tevoorschijn komen. Anders wordt het doorzoeken naar een andere Aerodeck. Of misschien een '86 Civic Shuttle of 2000 Insight of... :angel: Jammer dat de mooiste modellen zo schaars zijn :p

En inderdaad, de advertentie van de aerodeck in Emmer-Compascuum had ik gezien; die heeft voorlopig een pedaal te veel voor me :(

Hans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do nov 09, 2006 16:41
Locatie: Wagenborgen

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door Hans » zo jan 15, 2017 15:11

Andre heeft een mooie, misschien wil hij er wel weer vanaf.

:lol:
Honda Accord 2.4i Type S Aut 2010
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977

Caspar

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door Caspar » do jan 26, 2017 00:55

Ik heb 'em!

Afbeelding

Het is een geschikt klusproject voor me. Er zijn drie plekken waar gelast moet worden en qua onderhoudshistorie is niet veel bekend. Verder zijn alle essentiële dingen op dit moment prima in orde en hij rijdt echt superlekker. Een hoop kleine dingetjes heb ik de afgelopen dagen gefixt (mistlicht achter, wis/was achter, kofferbakverlichting, bevestiging hoedenplank, bediening buitenspiegel) of staan nog voor later deze week op het lijstje (gasveren achterklep, sloten smeren).

Het laswerk stel ik nog even uit tot de lente, ik begin eerst met een grondige onderhoudsbeurt (vervangen van distributieriem, v-snaren, motorolie, lucht- olie en benzinefilter, bougies, bougiekabels, remvloeistof, koelvloeistof). Vervangen van versnellingsbakolie en stuurbekrachtigingsvloeistof zit ik nog even over te twijfelen; gaat me ws. niet lukken om dat allemaal in 1 weekend te doen maar het lijkt me niet onverstandig om tzt eens mee te nemen.

Met nieuwe foto's wacht ik even tot ik de achterbumper er weer netjes onder heb gehangen, die zit er nu echt scheef op. De vorige eigenaar was niet echt handig :lol: En een keertje Commandant 4 erover zou ook wel de moeite waard zijn, als het weer iets warmer wordt buiten. 8)

DAFKE
Berichten: 809
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door DAFKE » do jan 26, 2017 10:18

Hoi caspar. Heb je hem. Ik had gezien dat ie verkocht was. Veel plezier met je Accord. Hopelijk komen we hem is tegen op een meeting.

Grt Roland.

Caspar

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door Caspar » do jan 26, 2017 12:15

Hoi Roland, ik heb hem inderdaad gekocht! En het lijkt me ook leuk om naar meetings te gaan dus dat komt vast wel eens goed :)

jan

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door jan » do jan 26, 2017 12:41

hey nog een groninger :woow:

Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 1528
Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
Locatie: West-Terschelling

Re: Hoi! Even voorstellen: Caspar

Bericht door Gekke Gerritje » do jan 26, 2017 13:28

Gefeliciteerd!

Zal zo in de schuur even kijken of ik nog iets voor je heb liggen. I.i.g. nog een setje nieuwe kabels en bougies van NGK en nog wat dingetjes. Oh ja, carterpanpakking??
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966

Plaats reactie