werkplaatshandboek (koelsysteem)
werkplaatshandboek (koelsysteem)
Is er iemand die een site weet waar ik een werkplaatshandboek (vraagbaak) kan downloaden of inkijken?
Ik heb namelijk problemen met de koeling van m'n civicje van 1979 (1200 hondamatic)
Ik ben gisteren terug gekomen van m'n werk, had daar het koelwater nog bijgevuld omdat het reservoir bijna leeg was. nu 2 km verder (op de snelweg) begon de temperatuurmeter flink te stijgen. over halfweg tot 3kwart ongeveer. ik dacht ja als die nog wat stijgt is het de moment om me op kant te zetten.
Nu begon de meter ineens in sneltempo te zakken (dus dacht ik ok de ventilator is aangeslagen) dus gewoon verder gereden maar toen ik de snelweg verliet vond ik dat de wagen niet zo snel reageerde dan vroeger.
dus op een zeer laag tempo verder naar huis gereden, ik stopte voor m'n deur en de wagen viel direct uit. kwam ineens rook vanonder de kap.
heb de wagen volledig laten afkoelen en daarna eens proberen starten, dit ging direct.
toen koelvloeistof nagekeken, de reservoir stond volledig vol, de radiator was leeg (was trouwens ook niet warm toen ik thuis kwam)
heb toen de waterpomp gedemonteerd omdat ik dacht dat deze stuk was en dat het water daardoor niet meer circuleert. maar aan de pomp niks te zien, maar kwam ook bijna geen water uitgelopen!
nu vandaag de waterpomp terug gemonteerd, circuit opgevuld met water (heb bij het opvullen de ontluchtingsnippel bovenaan opengedraait tot het water er begon uit te lopen en dan dichtgedraaid)
de wagen laten warmdraaien, maar de meter stijgt volgens mij niet zoals die zou moeten, dan de ontluchtingnippel terug opengedraaid toen de motor warm stond, en daar kwam niks van koelwater uit?????
dus nu zit ik beetje vast, denk aan defecte thermostaat (gedeelte waar de nippel opstaat)
Ik heb namelijk problemen met de koeling van m'n civicje van 1979 (1200 hondamatic)
Ik ben gisteren terug gekomen van m'n werk, had daar het koelwater nog bijgevuld omdat het reservoir bijna leeg was. nu 2 km verder (op de snelweg) begon de temperatuurmeter flink te stijgen. over halfweg tot 3kwart ongeveer. ik dacht ja als die nog wat stijgt is het de moment om me op kant te zetten.
Nu begon de meter ineens in sneltempo te zakken (dus dacht ik ok de ventilator is aangeslagen) dus gewoon verder gereden maar toen ik de snelweg verliet vond ik dat de wagen niet zo snel reageerde dan vroeger.
dus op een zeer laag tempo verder naar huis gereden, ik stopte voor m'n deur en de wagen viel direct uit. kwam ineens rook vanonder de kap.
heb de wagen volledig laten afkoelen en daarna eens proberen starten, dit ging direct.
toen koelvloeistof nagekeken, de reservoir stond volledig vol, de radiator was leeg (was trouwens ook niet warm toen ik thuis kwam)
heb toen de waterpomp gedemonteerd omdat ik dacht dat deze stuk was en dat het water daardoor niet meer circuleert. maar aan de pomp niks te zien, maar kwam ook bijna geen water uitgelopen!
nu vandaag de waterpomp terug gemonteerd, circuit opgevuld met water (heb bij het opvullen de ontluchtingsnippel bovenaan opengedraait tot het water er begon uit te lopen en dan dichtgedraaid)
de wagen laten warmdraaien, maar de meter stijgt volgens mij niet zoals die zou moeten, dan de ontluchtingnippel terug opengedraaid toen de motor warm stond, en daar kwam niks van koelwater uit?????
dus nu zit ik beetje vast, denk aan defecte thermostaat (gedeelte waar de nippel opstaat)
thx dat was de site die ik zocht :D
ondertussen wat verder getest, het circuit terug opgevuld, en de riem van de waterpomp afgehaald, dan proberen starten en het water spuit uit de overloop (bij koude motor) dus lijkt mij dat de motorblok (zuigers) druk steekt op het koelsysteem... dus conclusie volgens mij join de culasse (en hopen dat het bovenblok niet gescheurd is...
nu 3 mogelijkheden...
1ste: heb een koper die hem zo komt halen voor 1250€
2de: nieuwe koppakking (eventueel volledige kop) zoeken en hem herstellen.
3de: eens alles bekijken voor een swap...
grtn
ondertussen wat verder getest, het circuit terug opgevuld, en de riem van de waterpomp afgehaald, dan proberen starten en het water spuit uit de overloop (bij koude motor) dus lijkt mij dat de motorblok (zuigers) druk steekt op het koelsysteem... dus conclusie volgens mij join de culasse (en hopen dat het bovenblok niet gescheurd is...
nu 3 mogelijkheden...
1ste: heb een koper die hem zo komt halen voor 1250€
2de: nieuwe koppakking (eventueel volledige kop) zoeken en hem herstellen.
3de: eens alles bekijken voor een swap...
grtn
-
- Site Admin
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Bedankt alvast, het was dus een lekke koppakking, de cilinderkop heb ik gedemonteerd om te zien of er iets ander ook nog stuk was.
Optisch kan ik niks van schade vast stellen (ook de cilinderskamers zien er vond ik zeer goed uit )
Heb echter niet zo heel veel tijd om er aan te werken + als ik de koppakking vervang wil ik het direct goed doen en de cilinderkop laten vlakken en klepdichtingen enz vernieuwen alsook kleppen slijpen...
Maar diegene die dit zou doen heeft niet direct de tijd, dus staat hij intussen te koop voor een lage prijs => 1500€ (roestvrij en met alle nieuwe stukken erop!!!)
Optisch kan ik niks van schade vast stellen (ook de cilinderskamers zien er vond ik zeer goed uit )
Heb echter niet zo heel veel tijd om er aan te werken + als ik de koppakking vervang wil ik het direct goed doen en de cilinderkop laten vlakken en klepdichtingen enz vernieuwen alsook kleppen slijpen...
Maar diegene die dit zou doen heeft niet direct de tijd, dus staat hij intussen te koop voor een lage prijs => 1500€ (roestvrij en met alle nieuwe stukken erop!!!)
Ik snap dan alleen niet zo dat je wel graag alles goed terug wilt monteren ,ipv nieuwe pakking ertussen en weer rijden,maar wel gewoon in de bol in de verkoop gooit als of het allemaal niet uitmaakt. :???:
Op markplaats staan prima pakking setjes voor 25E,dan heb je de bol toch zo op de weg?Als je de boel kunt demonteren,dan kun je het toch ook terug monteren?
Op markplaats staan prima pakking setjes voor 25E,dan heb je de bol toch zo op de weg?Als je de boel kunt demonteren,dan kun je het toch ook terug monteren?
Alle pakking resten goed verweideren zonder diepe krassen te maken.
Ik pak dan altijd de vlakschuurmachine en poets het oppervlakte daarmee schoon.
Dan met een rei(lineaal) kijken of de kop nog vlak is.
Als er geen milimeters verschil in zit,maar 100sten,dan gewoon kop weer terug monteren.Als je die netjes volgens honda spec word terug gebout moet je geen problemen hebben.
Ik pak dan altijd de vlakschuurmachine en poets het oppervlakte daarmee schoon.
Dan met een rei(lineaal) kijken of de kop nog vlak is.
Als er geen milimeters verschil in zit,maar 100sten,dan gewoon kop weer terug monteren.Als je die netjes volgens honda spec word terug gebout moet je geen problemen hebben.