Even voorstellen

In dit topic moet iedereen zichzelf even voorstellen. Dus wie ben je en wat voor Honda's heb je?
DAFKE
Berichten: 809
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: Even voorstellen

Bericht door DAFKE » do mei 05, 2016 18:46

Dan kun je hem beter zo laten.
Rollen is niet iets wat de auto verbetert. (is mijn mening)

Grt. Roland.

Aad van der Maas

Re: Even voorstellen

Bericht door Aad van der Maas » do mei 05, 2016 19:58

DAFKE schreef:Dan kun je hem beter zo laten.
Rollen is niet iets wat de auto verbetert. (is mijn mening)

Grt. Roland.
Mee eens. Vakken zijn te groot.

HPCtukker

Re: Even voorstellen

Bericht door HPCtukker » do mei 05, 2016 21:51

Bedankt voor jullie input Roland en Aad,

Altijd nuttig om andere meningen te horen.
Ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan om tot mijn besluit te komen om te rollen. Ik ga het proberen uit te leggen (hopelijk vinden jullie dat interessant genoeg).
Allereerst: de foto's wekken de indruk dat het allemaal wel een beetje meevalt met die lak: is niet zo ! Met name de bestuurderskant ziet er afgrijselijk uit, maar ook de achterkant, de motorkap en de bijbestuurderskant zien er niet uit. Ik heb me al een ongeluk gepoetst met allerlei (lakvriendelijke) middeltjes om het enigszins toonbaar te krijgen. Is wel wat beter geworden maar nog lang niet goed genoeg: lijmresten (van door vorige eigenaar verwijderde stickers zijn in de lak gaan zitten) en bovendien heeft de vorige eigenaar de stickers onoordeelkundig verwijderd met her en der krassen tot gevolg (ongelooflijk maar waar), ook heeft hij nog geprobeerd de zaak te "verbeteren" door lukraak de spuitbus te hanteren (met als gevolg hopeloos spuitwerk en kleurverschillen).
Er zijn drie mogelijkheden: laten zitten en er mee leren leven of overspuiten of rollen.
Er mee leren leven is voor mij geen optie: ik erger me er aan !
De optie rollen kies ik omdat het lakwerk momenteel zo slecht oogt dat ik er alle vertrouwen in heb dat, na het rollen, het in elk geval al gauw beter is dan dat het nu is; anders gezegd heel veel kan ik er niet aan verprutsen (uitgaande van een zorgvuldig proces van schuren, ontvetten en rollen). De optie spuiten komt alsnog in beeld mocht ik na het rollen niet voldoende tevreden zijn.

Op internet is op diverse plekken info te vinden over rollen (in al z'n details) met enthousiaste reacties van degenen die zich er aan hebben gewaagd ! Ik ga er voor, of er moet iemand opstaan die mij zeer overtuigend op andere gedachten kan brengen (maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren zeg ik in al mijn eigenwijsheid).

Graag hoor ik verdere reacties.
groet,
Han

Aad van der Maas

Re: Even voorstellen

Bericht door Aad van der Maas » do mei 05, 2016 23:23

Han, deze auto verdiend het om er mooi uit te zien.
Al het anderen dan spuiten is verloren euro"s en tijd.
Toch is het zo dat jij bepaald.
Succes,
Aad.

Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 1528
Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
Locatie: West-Terschelling

Re: Even voorstellen

Bericht door Gekke Gerritje » vr mei 06, 2016 06:29

Mwahhh, ligt denk ik gewoon aan de kwaliteiten van de roller en het materiaal, ik heb rolklusjes gezien die niet van spuiten waren te onderscheiden maar dan moet je wel ff je best doen.
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966

honda-henk
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door honda-henk » vr mei 06, 2016 20:15

Mam rollen zou ik niet doen zo al niet met metallic lak kun je niet schilder of rollen ziet er niet uit verf kost al veel geld zonde van de verf . komt nog blanke lak komt nog blankelak over mmmmm
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen

HPCtukker

Re: Even voorstellen

Bericht door HPCtukker » za mei 07, 2016 21:57

Tja, verdeelde reacties (Aad, Gekke Gerritje, Honda Henk). Had ik ook wel verwacht, rollen is nou eenmaal een "gevoelig" onderwerp. Ik wil over de opmerkingen van Honda Henk nog even wat meer weten. Waarom niet de groene metallic-lak van mijn Prelude goed schuren en goed ontvetten en vervolgens met goedgelijkende groene industrielak Wijzonol rollen (waarschijnlijk 2x) ? Ik was niet van plan over de groene Wijzonol vervolgens ook nog een laag blanke lak aan te brengen. Ben erg benieuwd naar een gefundeerde uitleg waarom het resultaat van "mijn methode" niet mooi zou kunnen worden (vooropgesteld dat alles, vanaf schuren etc. zorgvuldig gebeurt).

nico-b
Berichten: 292
Lid geworden op: di dec 11, 2007 22:08
Locatie: gemert

Re: Even voorstellen

Bericht door nico-b » zo mei 08, 2016 10:10

Henk bedoeld dat je kleur nu een metaliclak is en dus bij spuiten wordt er eerst een basislak op gezet (dit is de kleur) en dit is mat (zit totaal geen glans op als het droog is) daarna komt er een 2K (2 componenten) blanke lak overheen wat de glas geeft.
En 2K verf rollen dat wordt echt niks zegt mijn gevoel/ervaring! ( mss met vertrager toevoeging en bij -15gr anders droogt het te snel!)

Als jij verf wilt rollen zal het al geen metalic worden! (is er volgens mij niet op alkydhars basis) dus de zelfde kleur wordt het dan al niet helaas.
Andere nadelen zijn:
alkydhars verf is veel zachter als een 2K autolak dus sneller krassen (lak fabrikanten geven niet voor niks een onderhouds termijn aan van +/- 5 jaar)
Wat het je het rolt en je bent niet tevreden en wilt hem als nog laten spuiten? Dan heb je gelijk een uitdaging want alle verf die je net gerold heb zal er vanaf moeten voordat je er een 2K over heen kan spuiten.

Ik denk dat als je toch besluit te rollen je straks als nog niet tevreden bent? Ik zou er zelf bij zo'n auto niet aan beginnen en ja een auto spuiten is een dure grap maar je kan dan beter een jaar er voor sparen zegt mijn gevoel!
Andere optie is je auto evt laten wrappen heb je niet exact de zelfde kleur maar ziet er wel gelijk netjes uit is is makkelijker te verwijderen als je hem in de toekomst alsnog wilt laten spuiten.
daily:
CR-V diesel

hobby:
civic 78
S800 coupe 68
civic 77 trackday car
S800 cabrio 67 projekt

HPCtukker

Re: Even voorstellen

Bericht door HPCtukker » zo mei 08, 2016 18:01

Nico bedankt voor je aanvulling/uitleg. Is voor mij zeer nuttige concrete info.
Dat het geen metallic wordt bij rollen, wist ik en had ik al geaccepteerd evenals het feit dat dat betekent dat bij rollen de kleur niet helemaal gelijk zal zijn; ik had het in een eerder bericht daarom ook over zo goed mogelijk gelijkende groene lak. Ook dat de rollak mogelijk eerder krassen krijgt omdat die iets minder hard is: het zij zo.
Dat alles geaccepteerd hebbend is volgens mij de enige onzekere factor wat het resultaat zal zijn van een zorgvuldig proces van schuren, ontvetten en rollen. Nog steeds heb ik toch de overtuiging dat het eindresultaat in elk geval mij meer tevreden zal stemmen dan de lak van de auto in de huidige situatie: Nico, voor jou moeilijk te beoordelen uiteraard omdat je de huidige situatie niet kent. Met bovenstaande in het achterhoofd zeg je dan nog steeds dat ik het niet moet doen, dat rollen ?!

Op de een of andere gekke manier blijft bij mij overigens ook de idee dat dat rollen misschien wel wat minder optisch resultaat geeft dan overspuiten, maar ik heb financieel gezien de (geringe?) optische meerwaarde van overspuiten t.o.v. rollen er niet voor over.

Als ik 't in bovenstaande helemaal verkeerd zie zeg 't mij !

DAFKE
Berichten: 809
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: Even voorstellen

Bericht door DAFKE » zo mei 08, 2016 22:21

En je kan met een rolletje Hoe klein ook. Niet tussen alle roostertjes, hoekjes, onder deurklinken enz komen dus die oppervlakken worden niet geraakt volgens mij.

Grt Roland.

honda-henk
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door honda-henk » ma mei 09, 2016 06:31

als je er geen geld voor heb moet er niet aan beginnen zo al niet aan een hobby die gewoon geld kost
er zijn al genoeg auto verpruts door leden de laste jaren die toch iets willen doen en er geen geld voor over om de auto een beetje in de orginele staat te houden :woow: wat is er mooier dan en orginele auto
dan een auto die gewoon verpruts is met een roller bah :evil: :twisted: net wat Nico zegt spaar er een jaar voor weet zeker dat dan ook meer schik van de auto heb
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen

DAFKE
Berichten: 809
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: Even voorstellen

Bericht door DAFKE » ma mei 09, 2016 16:33

Juist. Rollen kan je gerust doen met een Golf 2. Maar niet bij een Prelude Cabriolet.

nico-b
Berichten: 292
Lid geworden op: di dec 11, 2007 22:08
Locatie: gemert

Re: Even voorstellen

Bericht door nico-b » ma mei 09, 2016 19:41

Ik zou persoonlijk zo'n auto niet gaan rollen omdat een prelude tropic een toch wel zeldzame auto is die zijn waarde houd en een rol-actie juist een waarde vermindering is (in mijn optiek) mocht je ooit weer willen verkopen? Ik snap dat mensen een auto gaan rollen omdat ze er nog een jaartje of 2 in willen blijven rijden alvorens hij naar de sloop gaat maar dat is hier vast niet aan de orde?
Dat je een auto best netjes kan rollen met de juiste roller en verf etc geloof ik wel maar je krijgt NOOIT het mooie effect dat als een auto gespoten is. Iemand met een beetje verstand van auto's ziet gelijk dat het rolwerk is en geen spuitwerk en dat sommig auto's er slecht uitzien met spuitwerk zegt meestal niks over de verf maar over de spuiter.

Ik denk dat je die 1.99 euro spuitbussen van de Action een nog beter resultaat geven dan als met rollen.

Heb je al geinformeerd bij bedrijven/mensen wat het kost om de auto te laten overspuiten? Misschien verander je dan wel van gedachte?

Ik geloof je echt wel dat de lak er nu echt niet uitziet maar ik ben bang dat je straks na een rol actie nog niet tevreden bent?
daily:
CR-V diesel

hobby:
civic 78
S800 coupe 68
civic 77 trackday car
S800 cabrio 67 projekt

HPCtukker

Re: Even voorstellen

Bericht door HPCtukker » di mei 10, 2016 17:50

Bedankt voor de reacties.
Het is voor mij een beetje lastig inschatten of de reacties, die bijna allemaal nogal negatief zijn over het rollen, gebaseerd zijn op echte (negatieve) ervaringen met rollen of deels ook op een soort van emotionele afkeer van alles wat anders is dan overspuiten. Niettemin, en als gezegd, de teneur is nogal negatief wat rollen aangaat: ik zal 't allemaal nog eens rustig laten bezinken........en kijken wat mij te doen staat.
Enne, wie weet zit er in de opmerking van Nico over die spuitbussen van de Action ook wel een kern van waarheid.....

honda-henk
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door honda-henk » di mei 10, 2016 22:46

als wil weten wat er gebeurd dan haal klein potje metallic verf en ga rollen op een stuk oud stuk plaat werk niet van de auto dan zie wat er gebeurt dan spaar door of verkoop je de auto aan een lief hebber die er wel geld voor over heb om te spuiten
ik kijk eff naar je linker deur dat zit er erg mooi uit gatver geen ...... zo zal er met een roller ook bijna uitzien
met een verf spuit dan kom de metallic (zilver delen die door de verf zitten beter verdeelt )en met roller niet als eff nadenk met een roller leeg alles op 1 hoop
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen

Plaats reactie